Vilken utav dessa "kretsar" är bäst?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Oliwer

Vilken utav dessa "kretsar" är bäst?

Inlägg av Oliwer »

Ny här, flytta tråden om de är fel! :)

Reggade mig här för att ställa frågan (men hittat lite roliga trådar, bra forum!), så jag hoppas att ni kan ta besvara detta,
Jag är inget geni när det gäller elektronik, så min fråga är, vilken av kretskorten på samtliga bilder som är bäst? H/V
Och isåfall gärna även varför :)

Billaddare (12Volt):

Bild

Bild

Väggladdare:

Bild

Bild

Tacksam för alla svar!

/Oliwer
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vilken utav dessa "kretsar" är bäst?

Inlägg av Klas-Kenny »

Billaddarna så skulle jag säga att vänster såg lite bättre ut, såg helt enkelt mer påkostad ut med komponenter från båda sidor istället för enbart halvdant hålmonterat och med en lite snyggare induktor. Konstruktionsmässigt så såg de ju dock rätt identiska ut annars.

Bland väggladdarna så var det att välja mellan pest eller kolera... :tumner:
Men om man måste säga någon får jag väl säga att vänster såg nåågot bättre ut med lite mer isolationsavstånd, men fortfarande för litet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad gör kretskorten? vad är användningsområdet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Matar ut 5V på en USB kontakt gissa jag.
Oliwer

Inlägg av Oliwer »

Klas-Kenny skrev:Billaddarna så skulle jag säga att vänster såg lite bättre ut, såg helt enkelt mer påkostad ut med komponenter från båda sidor istället för enbart halvdant hålmonterat och med en lite snyggare induktor. Konstruktionsmässigt så såg de ju dock rätt identiska ut annars.

Bland väggladdarna så var det att välja mellan pest eller kolera... :tumner:
Men om man måste säga någon får jag väl säga att vänster såg nåågot bättre ut med lite mer isolationsavstånd, men fortfarande för litet.
Så den vänstra är rekommenderat att köra på? :)

Och är det så illa med väggladdarna? :O
Får nästan ta och öppna upp en original och se hur de är uppbyggda :)
blueint skrev:Vad gör kretskorten? vad är användningsområdet?
Första är för att ladda genom cigarettuttaget i bilen, alltså 12V.. De ska skicka ut 5V till USB-sladd som danei sa :)

Andra är USB-väggadapter, följande står på de:

Input: 100-240v / 50-60Hz
Output: 5V - 1A
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Går inte att avgöra vilken som är "bäst", alla är lika bra, eller dåliga, beroende på hur man ser det.
Man kan definitivt inte avgöra det genom att titta på ett par kretskort.
Det enda sättet att avgöra är att mäta upp dem, och därmed avgöra huruvida de följer gällande standarder.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Fast genom att mäta på bilderna går det ju att se att den högra väggladdaren har undermåligt isoleravstånd.

Den vänstra tycker jag också ser tveksam ut när det gäller avsäkring av ingången, bland annat. Sedan vet man ju inget om hur säkerhetsavstånd inuti transformatorn är...
xxargs

Inlägg av xxargs »

isoleravståndet är nog minsta problemet - fråga är istället att den strömbegränsar korrekt, inte blir för varm - inte börja brinna om man råkar kortsluta USB-kontakten eller att utgången ger 12 Volt ut när någon står med sin handradioapparat och sänder med flera Watt samt att utrustningen inte stör radio vare sig digitalt eller analog dito på någon frekvens...

detta kan man inte se genom att titta på kretskorten utan måste testas på olika sätt vilket också är kostsamt.
Skriv svar