Finns det nån som har ett bra schema på en 6-12VDC omvandlare.
Step-up tror jag den kallas för också. Jag har testat två byggen hitills utan att få det att fungera. I båda fallen krävs at man vrider upp inspänningen till 12V, sen kan man minska till 6V och ändå ha 12V ut. Den ena klarar inte belastningen (utspänningen sjönk till noll). Den andra sjönk utspänningen till inspänningen. Den ska användas till 12V bilstereo men drivas av ett 6V batteri (gammal bil!!). Jag kan också tänka mig att köpa en färdig.
/Janne
6-12VDC omvandlare
-
- Kontakt:
Det är lätt att konvertera bilen till 12v elsystem, halvera amperetalet på alla säkringar, och byt startmotor, generator och lampor. De där stepup sakerna du provat räcker inte alls.
Antingen måste du göra som föreslaget eller skaffa en smps som omvandlar 6V och runt 100A full load till 12v runt 50A.
Denna måste custom tillverkas så det är nog billigare att konverterna bilen till 12v. De där stepup sakerna kan du glömma om du skall driva ett slutsteg eller en huvudenhet då dessa drar minst 1A på tomgång. Dessa stepup konvertrar orkar normalt max 1A om ens det, om man har tur vilket inte räcker på lång väg till en vanlig bilradio.
Antingen måste du göra som föreslaget eller skaffa en smps som omvandlar 6V och runt 100A full load till 12v runt 50A.
Denna måste custom tillverkas så det är nog billigare att konverterna bilen till 12v. De där stepup sakerna kan du glömma om du skall driva ett slutsteg eller en huvudenhet då dessa drar minst 1A på tomgång. Dessa stepup konvertrar orkar normalt max 1A om ens det, om man har tur vilket inte räcker på lång väg till en vanlig bilradio.
Nu håller jag med Janne. är det större efekter kan man ju även lägga ett batteri på 12V sidan. Det finns en tråd om ämnet. Men det är nog marigt att hitta den. Det finns färdiga kretas för det. Sök på ELFA.
Är det en orginalbil tycker jag inte att du ska konvertera den. Men annars är det nog ett alternativ. Jag har tänkt att bygga PWM styrningar för att köra den gammla 6V torkaren från det nya 12v systemet i min bil. Men den var inte orginal när jag fick tag i den.
Är det en orginalbil tycker jag inte att du ska konvertera den. Men annars är det nog ett alternativ. Jag har tänkt att bygga PWM styrningar för att köra den gammla 6V torkaren från det nya 12v systemet i min bil. Men den var inte orginal när jag fick tag i den.
-
- Kontakt:
Man måste väl byta batteriet också när man onverterar bilen.Tekko skrev:Det är lätt att konvertera bilen till 12v elsystem, halvera amperetalet på alla säkringar, och byt startmotor, generator och lampor. De där stepup sakerna du provat räcker inte alls.
Bilstereon drar inte mer än 0,5-0,7A vid normal lyssning (bara 2 högtalare).
/Janne