Underlig korrosion på lödningar
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Underlig korrosion på lödningar
När jag öppnade en signalanpassningsenhet som eventuellt krånglar såg jag följande:
Jag har skrapat litet lätt på den nedre lödön. Alla övriga lödningar ser fina ut. Det ser inte ut som om kortet blivit reparerat, men det är gammalt så det är inte helt uteslutet. Lödningarna tillhör R20. Det verkar fortfarande vara OK kontakt, men det ser ju inte bra ut. Har någon sett något liknande?
Edit: när jag tittar närmare på komponentsidan ser det faktiskt ut som om tennet sticker upp mer ur hålen än på övriga liknande komponenter, så jag ändrar mig till att just R20 har blivit utbytt i fält.
Edit: när jag tittar närmare på komponentsidan ser det faktiskt ut som om tennet sticker upp mer ur hålen än på övriga liknande komponenter, så jag ändrar mig till att just R20 har blivit utbytt i fält.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
Re: Underlig korrosion på lödningar
Jag har fått liknande på ett kretskort som jag hade. fast mycket mer. och bara på vissa punkter. efter ett tag så kom jag på att det var på alla ställen med DC på kortet som det hade korroderat. varför vet jag inte, men det var det jag kom fram till.
Jag tog bort lödningarna och la dit vanligt 60/40, efter det så har jag inte sett något mer.
Jag har även fixat svårt korroderade kretskort, och lagt nagellack på efteråt. men det finns säkert bättre sätt att gå tillväga.
Men tittar man noga på det så ser lödningarna på R20 ut att vara annorlunda mot de andra. de andra har inte "läckt" ut lödtenn på framsidan när de har blivit originalmonterade. men r20 ser ut att ha rätt mycket lod på framsidan.
Jag tog bort lödningarna och la dit vanligt 60/40, efter det så har jag inte sett något mer.
Jag har även fixat svårt korroderade kretskort, och lagt nagellack på efteråt. men det finns säkert bättre sätt att gå tillväga.
Men tittar man noga på det så ser lödningarna på R20 ut att vara annorlunda mot de andra. de andra har inte "läckt" ut lödtenn på framsidan när de har blivit originalmonterade. men r20 ser ut att ha rätt mycket lod på framsidan.
- prototypen
Tennpest är något jag bara har hört talas om men sök på det.
Flusset har blivit kvar, nja inte så selektivt
Men visst ser R20 omlödd, så mycket lod blir det inte på ovansidan med våglödning.
Protte
Flusset har blivit kvar, nja inte så selektivt
Men visst ser R20 omlödd, så mycket lod blir det inte på ovansidan med våglödning.
Protte
På fotot ser det ut som de grova benen till P1 lödningar har spruckit runt benen också, ser ut som instrumentpanelen på min fd FL6a där ena trycknivåindikatorns lödningar vibrerat sönder efter ett antal år.
Och jag håller nog mer om att R20 ser bytt ut.
Och jag håller nog mer om att R20 ser bytt ut.
frownlayer Vad menar du med DC? En viss positiv potential i förhållande till omkringliggande GND-plan?
Jag har läst att tennpest blir mycket värre om man använder en dålig legering t.ex. fel proportioner tenn-bly. Det kan ju uppstå t.ex. om man löder om en komponent med annat än än det befintliga på kortet. Då blandas två typer av tennlegeringar - båda som var för sig kanske är potimala, men blandningen kan ha riktigt dåliga egenskaper. (t.ex. att man använder blyat tenn på ett blyfritt kretskort)
Jag har läst att tennpest blir mycket värre om man använder en dålig legering t.ex. fel proportioner tenn-bly. Det kan ju uppstå t.ex. om man löder om en komponent med annat än än det befintliga på kortet. Då blandas två typer av tennlegeringar - båda som var för sig kanske är potimala, men blandningen kan ha riktigt dåliga egenskaper. (t.ex. att man använder blyat tenn på ett blyfritt kretskort)
Samma effekt som man fick på gamla tektronix-mätinstrument, alla lödstöd var lödda med silverlod, bytte man komponenter vid en reparation och inte använde silverlod så lossnade lödstödet ifrån keramikhållaren och det kunde gå illa om man hade otur.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Ni ser mer än jag, sprickorna kring P1 hade jag helt missat.
Det är en anpassningsenhet för att omvandla strömmen från en fotodiod (insignal på P1) till frekvens. Note to self: en öppen-kollektor-utgång ger inte mycket signal när man mäter på den med multimetern
Dock visste jag inte då att det var just ÖK-utgång på burken.
Det är en anpassningsenhet för att omvandla strömmen från en fotodiod (insignal på P1) till frekvens. Note to self: en öppen-kollektor-utgång ger inte mycket signal när man mäter på den med multimetern
Elektronikmögel! 
Kanske det kan ha att göra med dåligt med fluss vid tillverkningen?
Annars är det garanterat det gamla hederliga värme problemet som är orsaken.
Tennsug och rensa och lägg på nytt lod!
Kanske det kan ha att göra med dåligt med fluss vid tillverkningen?
Annars är det garanterat det gamla hederliga värme problemet som är orsaken.
Tennsug och rensa och lägg på nytt lod!