Bygga ett "tyst" ljudsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thewho

Bygga ett "tyst" ljudsystem

Inlägg av thewho »

Hejsan

Är det väldigt svårt att bygga ett ljudsystem som är helt tyst när ingen signal finns?
Alla ljudsystem (datorhögtalare, stereoanläggning osv) har ett svagt bakgrundsbrus som är så fruktansvärt irriterande :evil:
Jag gissar att lite förljer med signalen från datorn, men även utan kabel så brusar det.
Är class D förstärkare bättre än t.ex. A i den aspekten?

Och ett litet sidospår:
Hur får man till en "snärtig" bas? Jag fick ett logitech z523 system för ett par dagar sedan, men vilket skit :shock: går ju inte att lyssna på. Ingen som helst kontroll på basen (gissar mitt otränade öra) och inget mellanregister att prata om.
Jag hade däremot ett logitech x230 syst. för länge sen som hade en väldigt trevlig bas, snärtig och precis där den skulle vara. :tumupp:
Så frågan är, var kan jag handla och vad ska jag ha för grejer? :humm:
Jag har köpt några class D förstärkare från sure-electronics som jag är väldigt nöjd med :tumupp:

Hoppas någon hängde med och kanske kan hjälpa mig? :roll:
swirve

Re: Bygga ett "tyst" ljudsystem

Inlägg av swirve »

Skulle säga att det är en prisfråga... känns fel o säga att alla system brusar, ja kanske alla 2.1 system gjord för o kopplas till dator. Mer seriösa ljudsystem brusar icke. Men då kostar de >>500 kr.
Säger som farbror Barbro "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
JanErik

Inlägg av JanErik »

Skulle nog påstå att min Gainclone med LM3886 är helt tyst utan signal. Matas från en USB-DAC med PCM2705. Med signal från moderkortets ljudkretsar var det dock sämre.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Det hjälper inte att sänka volymen då?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör optiskt SPDIF till ljudsystemet. Har själv Z-5500 och den brusar när man kör med analogt ljud. men funkar utmärkt över SPDIF.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Första frågan är om det är "rent" brus eller om det är störningar som hörs?

Störningar som beror på strömmar i signaljorden kan höras även med volymreglage på noll.
Skriv svar