OP-förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snatchit

OP-förstärkare?

Inlägg av Snatchit »

Halloj, håller på med mitt skolprojekt, där jag ska bygga en automatisk blomvattnare, och mätningsanordning ska en s.k OP-förstärkare finnas med, vet dock inte riktigt hur dom fungerar.

Jag har pratat med min lärare, men han är inte så bra på att förklara, så han börjar bara rabbla massa om Z in, osv osv, så är lite oklart.
(Här finns all info om projektet samlat http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=7570)

Hursom, tänkte göra allt med en sådan där Butterfly från Atmel, tänkte med någon anordning mäta fuktigheten i jorden, genom en av ADC portarna.

Försökt letat böcker på biblioteket och i plugget, men inte lyckas hitta något alls faktiskt om OP-förstärkare eller hur det fungerar, vad det har för funktion.

Så om någon skulle kunna ge någon kort förklaring eller vet nån länk om hur dessa fungerar, och vad användningsområdet de skulle vara i mitt projekt. Posta gärna!

Tack på för förhand!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En Op (operations) förstärkare fungerar så att den förstärker skillnaden mellan sina ingångar med en råförstärkning på flera hundra tusen. Den har två ingångar. En positiv och en negativ (inverterande och icke inverterande om man skall vara petig)

Om man matar den med ex +-12V så kommer utgången att bli 12V om + ingången har positivare spänning på sitt ben än -. Ex. man lägger 5.1V på + och 5.14V på -, då kommer utgången bli -12V (eller 0V om man matar med bara 12V).
Detta är mycket användbart eftersom man tex kan lägga en spänningsreferens på - på ex 5V. Sen har man en till spänningsdelare med ett ptc motstånd på + ingången. När det blir varmare ökar spänningen och när den går över 5V går utgången hög och kan trigga ett relä som startar en fläkt osv.. när tempraturen sjunker igen så spänningen går under 5V på + ingången går utgången tillbaks till 0V igen eftersom - är större än +.

Det går att använda op förstärkare till mycket som du förstår, tex audio också. Då får man motkoppla.

Mer finns att läsa i denna guide som är väldigt bra (dock engelska)

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=4809
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Okej, tack för svaret! Hjälpte mycket! :)
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Satt mig ner och kopplade ihop en liten grej med OP förstärkaren, bara för att testa lite och på praktiskt vis förstå lite bättre vad som händer.

Matade kretsen med 12V, och sedan testade jag att jorda båda signalkablarna, och då vart OUT = 0, sedan då jag tog bort dom från jord och kopplade på dom på samma spänningskälla, 12V. Då blev OUTen kring 11.5V.
Teoretiskt sett så borde väl den ha varit 0V?

Men jag antog att det var en liten liten spänningskillnad på signalkablarna, och att denna multipliceras med <oändligt>, och att den bara förstärker till ett maximum av 12V.

Har jag förstått detta rätt, eller är jag ute och cyklar? :)

[Edit]
Testade lite igen nu, och nu testade jag att köra 12v på minus, och 11.5 på plusen, då borde ju den förstärka signalen till -12v? Blir positivt 10.7 ändå.
Testade även att jorda plusen helt, och då vart det helt plötsligt 0V?
Känns som om jag har fatttat det här helt fel :/

Är en sådan här jag använder ->MC3403p

Nu när jag kikade igenom databladet så hittade jag detta under "Electrical Characteristics":
Vcc = +15 V, Vee = -15 V for MC3403

Måste ju vara det som spökar? Har ju använt vanlig nolla på Vee[/b]
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ska nog gå med 0V också,

Du har skrivit ganska luddigt. Är den positiva ingången högre än den negativa borde du få ut drygt 0V ÄR den mindre så ska du få ut knappt 12V.

Kan du beskriva hur du kopplade och vad du fick för resultat lite nogrannare?
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Vcc = 12v (testade även med 18v)
Vee = 0v

Negativ Input = 12v (Från ett ställbartaggregat)
Positiv Input = 12v (Från samma källa som ovan)

Resultat = 10.6v från OUT

Borde väl få 0v där eftersom att Inputsen är lika?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

borde väl bli 6V kanske. Det blir nog lite skummt när man har exakt samma insignal. noll ska det inte bli om inte den negativa ingågnen ligger högst.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Vcc = 12v (testade även med 18v)
Vee = 0v

Negativ Input = 12v (Från ett ställbartaggregat)
Positiv Input = 0v (testade att jorda)

Resultat = 0v från OUT

Borde väl ha fått (drygt)-12v? Eftersom att den positiva Inputen är lägre än den negativa?
För den förstärker väl skillnaden mellan signalerna, så om någon av inputsen skiljers sig från varandra så ska det väl bli +-12v? ( Såvida man matar förstärkaren med det) ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kommer ju att få en signal som ligger lite över Vee om den positiva ingången är lägst. Ska du ha -12V måste du mata med det också. testa att spänningsdela med två pottar på ingångarna.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Har tyvärr inga Pottar att använda just nu, men har en del motstånd som jag har testat med. Jag verkar ju inte ha förstått principen rätt om nu de grejerna jag har testat inte fungerar.

Ska inte spänningsskillanden mellan den positiva och den negativa ingången förstärkas flera hundra tusen gånger, och begränsas utav Vcc vid 12V?(Om matningspänningen är det såklart)

Om nu den positiva ingången är noll, och den negativa är 12V, då BORDE ju spänningen förstärkas och begränsas vid -12V? Annars har jag fattat allt det här fel :/
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Utgången kan inte gå under Vee. Som du har lagt på 0V så det kan inte bli lägre än 0V. Om Vee var -12 så skulled det bli -12V ut. Hadde Vee varit -15V så skulle utsignalen blivit det.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

åhå, det förklarar en del

[edit]
Bör lägga mig nu, tack för hjälpen! :)
Skriv svar