Eagle Cad, Dummy komponenter bibliotek? [Löst!]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Bigstone

Eagle Cad, Dummy komponenter bibliotek? [Löst!]

Inlägg av Bigstone »

Ibland när jag gör ritningar i Eagle så saknas vissa komponenter i de universala biblioteken som följer med och inte alltid finns de att få tag på heller men för det mesta är grottmannen inom mig för slö och för stressad för att göra ett nytt .lib för just den komponenten och just då önskar jag att jag hade haft ett bibliotek med Standard Dummy komponenter! Som tex. IC DIL med 4, 8, 14, 16, 20 pinnar med standard mått, SIL's som skulle kunna vara för motståndsnät, pinnkontakter, rad med pad'ar som lödpunkter för kablar.
Dessutom skulle det bli enklare att kunna skissa upp ett schema som med blyerts, snabbt och förhoppningsvis enkelt där även + och jord fanns med, lite som att rita ett PCB från kretssidan sett (ja jo, visst kan man ha dem på undersidan men nu tänker jag på enkelsidigt hemmapul ;)).

Givetvis ska det vara så att man ska kunna gå över i Board läge när man är klar och kunna routa allt.

Någon som ruvar på ett sådan lib eller kan tipsa på var det finns?
Senast redigerad av Bigstone 11 mars 2013, 19:51:27, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Re: Eagle Cad, Dummy komponenter bibliotek?

Inlägg av H.O »

DIP finns i IC-Package.lbr - både som symbol och footprint. Borde finnas ett liknande för SMD men jag hittar bara SMD-IPC.lbr och det innehåller enbart footprints. Är iofs inget jättejobb att skapa ett eget baserat på symbolerna ur det ena och footprint ur det andra.

EDIT: Lödöar finns i solpad.lbr, motståndsnät (SIL) i resistor-sil.lbr och stiftlister i con-lstb.lbr
Användarvisningsbild
Bigstone

Re: Eagle Cad, Dummy komponenter bibliotek?

Inlägg av Bigstone »

Tack H.O.!!
Inser att jag måste skaffa glasögon och mera tålamod efter det här! :oops: :wink:
Vet inte varför jag inte hittat dem innan... hmm.. kan vara att jag lyckats fipplat till det med biblioteken tidigare och gjorde först nyligen en ny import av alla så det kanske var det som var orsaken. :doh:
Nåja, ska nog sätta mig och göra en favorit sammansättning av de jag nyttjar mest.

Tack igen! :)

/Vh. Bigstone
Skriv svar