Stöt från MacBook laddare
Stöt från MacBook laddare
Hej på er,
Skulle ta mig an och laga en macbookladdare vilket slutade i att jag fick en smäll i fingret. Två brännblåsor typ 5mm ifrån varann.. Tappade nätdelen när musklerna krampade..
Är de något man ska kolla upp eller är de bara att ta lärdom o gå vidare?
Med vänlig hälsning, Anders
Skulle ta mig an och laga en macbookladdare vilket slutade i att jag fick en smäll i fingret. Två brännblåsor typ 5mm ifrån varann.. Tappade nätdelen när musklerna krampade..
Är de något man ska kolla upp eller är de bara att ta lärdom o gå vidare?
Med vänlig hälsning, Anders
Re: Stöt från MacBook laddare
En dåligt konstruerad nätdel kan om du nyss haft den ansluten till nätspänning ge stötar via nätkabeln. (runt 320 VDC).
Det skulle vara intressant att se ingångsstegens konstruktion. Antingen är konstruktionen direkt usel eller så har det uppstått ett fel som man inte tagit höjd för på ritbordet. Det ska inte kunna hända. 
Alltså jag fick stöten mellan två lödpunkter på kretskortet inte på nätdelens anslutning
-
ElectricNooB
Kan du ladda upp en bild på kretskortet? Detta låter onekligen märkligt... Apple borde väl ha vett nog att smälla fast lite "bleder" motstånd?
Här finns en hel del tips på hur man fotar kretskort bra:
http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Kretsfoto
http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Kretsfoto
Åkte upp till akuten för säkerhetsskull men de va ingen fara. Dom tog EKG o lite blodprover.
Ska fixa bild på kortet inom ett par dagar.
Om du fick stöten när kretskortet är urkopplat och strömmen gick inom samma hand så är det värsta risken inre brännskada. Sedan kan det förstås vara dåligt för ögon om något "sprängs" eller om ljusblixtar uppstår.
Du var alltså inne i laddaren och petade ? det är väl ganska naturligt att man kan få en rejäl kyss från en switchad nätdel efter den varit inkopplad iofs.
Jo, men en timme efter så borde ju det mesta laddats ut.
Men det är klart, om den ska lagas så betyder ju det att nåt är trasigt, och då vet man ju inte. Har varit med om det på jobbet, nätdel som t.o.m. hade laddning kvar i kondingarna efter att att ha varit urkopplat en hel natt.
Om det är svetsat hölje finns det inga direkta krav på bleeder. Om servicepersonal ska in så kan man skippa bleeder och istället ha varningsmärkning och anslutningspunkter för manuell "bleeding". Vill man pressa priserna (eller öka vinstmarginalerna) så skippar man alltså bleeder och svetsar höljet och ser laddaren som "förbrukningsmaterial".
Men det är klart, om den ska lagas så betyder ju det att nåt är trasigt, och då vet man ju inte. Har varit med om det på jobbet, nätdel som t.o.m. hade laddning kvar i kondingarna efter att att ha varit urkopplat en hel natt.
Om det är svetsat hölje finns det inga direkta krav på bleeder. Om servicepersonal ska in så kan man skippa bleeder och istället ha varningsmärkning och anslutningspunkter för manuell "bleeding". Vill man pressa priserna (eller öka vinstmarginalerna) så skippar man alltså bleeder och svetsar höljet och ser laddaren som "förbrukningsmaterial".
Jag trodde att blod skulle kunna koagulera och föras vidare till hjärnan och orsaka en propp. Nån som vet om det stämmer eller ej?blueint skrev:(...) värsta risken inre brännskada.
Ja det ska man alltid göra om man får en elchock, så det var bra gjort!archen skrev:Åkte upp till akuten för säkerhetsskull men de va ingen fara. Dom tog EKG o lite blodprover.
Risk för blodpropp är väl inte osökt. Fast hur kollar läkare sådant egentligen om proppen ännu inte satt igen något?