Hjälp med färdigställa ritning ( Autocad 2011 )

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ekman

Hjälp med färdigställa ritning ( Autocad 2011 )

Inlägg av ekman »

Ja, ni ser nog vad det är. Tanken är att försöka få ritningen så fräs-vänlig som möjligt, och sen eventuellt leja ut jobbet till någon kunnig :)
Nu är det här min första ritning, och jag håller på försöker lära mig autocad bara så att ni vet.

Jag hade tänkte mig att göra den fräs-vänlig för fräsar som kan köra i trä (MDF, playwood) och kör Mach3. Nu kan jag inget om Mach3, utan gissar bara på att det är det vanligaste.
Som jag förstått det, så behövs det G-kod.

Går det att få ut G-kod direkt från autocad eller behöver jag en DWF till G-kod konverterare? och isf vilken?
Kan jag göra nått mer med ritningen för att underlätta eventuella fräsningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp med färdigställa ritning ( Autocad 2011 )

Inlägg av Meduza »

Att gå från CAD till G-Kod kräver mellansteget CAM, det skulle jag dock tro att dom som kör fräsar gärna gör själva då man kan behöva anpassa en del parametrar efter sin maskin :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det enda du egentligen behöver göra är att tänka på att alla innerradier som minst blir fräsens radie (i praktiken vill man gärna fräsa med en fräs med något mindre radie än minsta innerradie, så maskinen går i en "båge" så att säga. Ingen maskin kan accelerera snabbt nog för att hålla konstant ythastighet i ett innerhörn där radien är samma som fräsens radie). Som generell tumregel kan du använda att minsta innerradie kan vara materialets tjocklek genom 6, iaf ner till typ 10-12 mm materialtjocklek. Detta för att man som tumregel kan skära 3 gånger verktygets diameter i djup om verktyget går med litet (5-40%) radiellt ingrepp. Hur djupt man kan skära beror dock på massor med faktorer som hur stabil maskinen är och hur stabil uppspänningen är. Där du kan, låt den som tillverkar välja innerradie. Den som tillverkar kommer också, som Meduza skrev, vilja göra CAM-beredningen själv. Koden är sällan 100% generell, utan brukar vara hyffsat specifik för varje maskin.
ekman

Inlägg av ekman »

Okej, överlåter G-Koden till fräskillen. Men hänger inte riktigt med dig Walle. Fräsens radie? är det radie'n på själva borren på fräsen?
Och sådana små hål tror jag inte jag har :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, det är radien på fräsverktyget. Borrar borrar man med, fräsar fräser man med ;)

Alltså, både själva verktyget med skär och själva maskinen kan benämnas fräs.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Alla dina skarpa INNERHÖRN måste få en radie http://sv.wikipedia.org/wiki/Radie.

Så rita in en radie eller bara exportera din ritning som DXF i R12 format så kan nog de flesta rätta till detta som ska bereda G-koden.
ekman

Inlägg av ekman »

Beror väl lite på fräsen, Men vilken radie borde vara ett hyffsat säkert val att sätta inneradien på? i mm :)
Jag antar att det menas att jag ska runda dom 4 innehörnen som jag har
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

2mm kan nog köras av de flesta, 3mm kan garanterat köras av de flesta.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ekman skrev:Beror väl lite på fräsen, Men vilken radie borde vara ett hyffsat säkert val att sätta inneradien på? i mm :)
Jag antar att det menas att jag ska runda dom 4 innehörnen som jag har
8 innerhörn!
ekman

Inlägg av ekman »

Så, tror jag fixat det. kolla här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det är skitsamma om du lägger till hörnradie eller inte. när man kör styckvis bitar så behöver man inte köra dynamiskt och då kommer fräsen att gå på samma sätt i vasshörn som i de med radie. (om nu inte radien är större än fräsens).

med din ritning ska man klara sig för att göra dina detaljer. men enklast brukar vara om man delar upp bitarna i olika filer. det finns ju t.ex 2 som är lika. då hade man sluppit rita/kopiera en.

att göra dina bitar fräsvänligare är svårt. det är så lätta som det bara går att få dem. (tycker jag)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

vad är det för mått på bitarna? Jag har ju redan fräst ett liknande kabinett.
ekman

Inlägg av ekman »

Ja nu ska vi se. Man skulle behöva en fräs som kan fräsa 450mm i x led, 427mm i y led, och 45mm i z led.
Nu har jag 10mm tjocklek på bitarna förutom "klossarna" och 20mm tjock på biten som går under biten med knapp hålen på
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Då är jag diskad tyvärr, precis över 400 är max för mig.
Skriv svar