Räkna ut Watt Switchat nätaggregat
Räkna ut Watt Switchat nätaggregat
Vill få fram hur många Watt ett switchat nätagg förbrukar. Förstår att det inte går att räkna med Ohm,s lag då nätagget orsakar fasförskjutning m.m?, utan att veta Impendans?
Det jag vet om agget är:
IN = 230V 50/60Hz/0.9A
UT = 13,9V/7A
Det jag vet om agget är:
IN = 230V 50/60Hz/0.9A
UT = 13,9V/7A
Re: Räkna ut Watt Switchat nätaggregat
Du kan placera det i en termosliknande omgivning
och så mäter du temperaturhöjniingen.
och så mäter du temperaturhöjniingen.
Och vad får jag reda på då? Om agget har feber? Det är inte hur många grader varmt agget blir utan hur många Watt 0.9A motsvarar.
Senast redigerad av el34 6 mars 2013, 16:14:29, redigerad totalt 1 gång.
Hur mycket energi som blir värme istället för elektricitet på sekundärsidan.
En alternativ metod är att mäta spänning och ström med TrueRMS på primär och sekundärsidan samtidigt.
En alternativ metod är att mäta spänning och ström med TrueRMS på primär och sekundärsidan samtidigt.
Det låter som ett avancerat sett och få fram Wattantalet på genom att mäta värmeutveckling i förhållande till elektricitet
Det alltså inte så lätt utan rätt utrustning...
Det alltså inte så lätt utan rätt utrustning...
Många true rms utnyttjar just den finessen att mäta temperaturen.
Men oavsett om man har True-RMS eller ej går det inte att få fram mer än den skenbara effekten om man mäter ström och spänning separat eftersom man inte vet effektfaktorn som kan vara låg pga övertoner. Med tanke på märkningen 230 V och 0.9 A vilket blir 210 VA så har man troligen inte effektfaktorkorrigering.blueint skrev:Hur mycket energi som blir värme istället för elektricitet på sekundärsidan.
Utan en riktig effektmätare är nog närmast man kan komma att gissa verkningsgraden och sedan räkna från uteffekten. Har man datablad kanske det till och med står vad verkningsgraden är. Lite beroende på ålder och teknik ligger den nog kring 70-90%.
Jag tror det är lite begreppsförvirring här, möjligen medvetet från vissas sida.
Hur mycket aggregatet förbrukar är formellt sett detsamma som förlusterna i aggregatet. Om du måste stoppa in 105 W för att ta ut 100 W så är förlusten 5 W, d.v.s. aggregatet förbrukar 5 W av den inmatade effekten och resten kommer ut på utgången.
Men jag tror att fråga egentligen handlar om hur mycket aggregatet drar på primärsidan?
Om det nu är specat 13,9 V 7 A på sekundären blir det 97,3 W ut.
På primären är det specat 230 V 0.9 A vilket innebär att det MAX drar 207 W. Men så dålig verklingsgrad som 50% vid maxlast tror jag inte att en switchad nätdel har, så de där 0.9 A är baserat på låg effektfaktor (d.v.s. fasförskjutning).
Mer troligt är väl att om du lastar det med 97 W så kommer det att dra nånstans runt 120 W. Men det går inte att räkna ut med de siffrorna du anger, ska du veta helt säkert finns det i princip bara ett sätt: Mäta.
Hur mycket aggregatet förbrukar är formellt sett detsamma som förlusterna i aggregatet. Om du måste stoppa in 105 W för att ta ut 100 W så är förlusten 5 W, d.v.s. aggregatet förbrukar 5 W av den inmatade effekten och resten kommer ut på utgången.
Men jag tror att fråga egentligen handlar om hur mycket aggregatet drar på primärsidan?
Om det nu är specat 13,9 V 7 A på sekundären blir det 97,3 W ut.
På primären är det specat 230 V 0.9 A vilket innebär att det MAX drar 207 W. Men så dålig verklingsgrad som 50% vid maxlast tror jag inte att en switchad nätdel har, så de där 0.9 A är baserat på låg effektfaktor (d.v.s. fasförskjutning).
Mer troligt är väl att om du lastar det med 97 W så kommer det att dra nånstans runt 120 W. Men det går inte att räkna ut med de siffrorna du anger, ska du veta helt säkert finns det i princip bara ett sätt: Mäta.
Tack för svaren på min fråga. Det är inte så viktigt att exakt veta vad agget drar mer än vad ni uppskattat det till nu. Det var på primärsidan jag undrade för att förtydliga. Anledningen till att jag ville veta är att jag kopplade in detta agg provisoriskt för ca ett år sedan för att enbart driva några lysdiodrar. Tog vad jag hade framme just då och sen har tiden bara gått. Att ha ett agg som kan leverera 7A känns ju lite overkill för ett par lysdiodrar. Skall byta ut agget nu.
Var nyfiken på wattantalet då jag försöker minska ner elförbrukningen här hemma genom att se över vad som sitter i vägguttagen m.m.
Nu har ju inte agget belastast knappt så det har nog inte förbrukat så många Watt ändå.
Var nyfiken på wattantalet då jag försöker minska ner elförbrukningen här hemma genom att se över vad som sitter i vägguttagen m.m.
Nu har ju inte agget belastast knappt så det har nog inte förbrukat så många Watt ändå.
- prototypen
Om du använder 1 watt till lysdioderna så kanske aggregatet drar 5 watt, absolut INTE 120watt.
Lägg handen eller bättre en IR termometer på agget , känns det varmt så kan det vara läge att byta till något annat men inte till en vårta med järntrafo, då kan förbrukning öka.
Protte
Lägg handen eller bättre en IR termometer på agget , känns det varmt så kan det vara läge att byta till något annat men inte till en vårta med järntrafo, då kan förbrukning öka.
Protte
Agget har rumstempratur så den ligger nog bara och förbrukar lite mer än skeneffekten. Läge ändå att byta ut den då den kan vara till något nyttigare än ett par LED 
-
rikkitikkitavi
Det är inte helt rätt.Nerre skrev:Jag tror det är lite begreppsförvirring här, möjligen medvetet från vissas sida.
Troligen är nätagget en diodbrygga och en glättningskondensator, det är en ollinjär last men fasförskjutningen mellan ström och spänning är nästan noll. Däremot är inte strömmen sinusformad utan innehåller mycket övertoner och den vanliga formlen för W = V*A*cos(fasförskjutning) måste inkludera även dessa.
edit: det är bara om du har en induktans i serie för att minska de harmoniska övertonerna och få en mera sinusformad ström som du har en fasförskjutning.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 7 mars 2013, 06:10:09, redigerad totalt 1 gång.
Avsåg att man riggar med samtidig mätning av (V) och (A) i TrueRMS läge.kimmen skrev:Men oavsett om man har True-RMS eller ej går det inte att få fram mer än den skenbara effekten om man mäter ström och spänning separat eftersom man inte vet effektfaktorn som kan vara låg pga övertoner.
Huruvida man mäter samtidigt eller ej har ingen betydelse. Du vet fortfarande inte effektfaktorn.
Precis.
Om U är trueRMS spänning och I trueRMS ström så är effekten P = U * I * pf
Ska du mäta effekten så behöver du multiplicera spänning och ström i realtid och ta medelvärdet (RMS) av resultatet. Oscilloskop med hyfsade matematikfunktioner kan fungera.
Att vissa instrument utnyttjar värmen beror ju på det faktum att 1 W i en sekund blir 1 Ws, vilket är detsamma som 1 Joule. Och vet man ett materials värmekapacitet så vet man hur mycket dess temperatur stiger om det tillförs en viss mängd energi.
Om U är trueRMS spänning och I trueRMS ström så är effekten P = U * I * pf
Ska du mäta effekten så behöver du multiplicera spänning och ström i realtid och ta medelvärdet (RMS) av resultatet. Oscilloskop med hyfsade matematikfunktioner kan fungera.
Att vissa instrument utnyttjar värmen beror ju på det faktum att 1 W i en sekund blir 1 Ws, vilket är detsamma som 1 Joule. Och vet man ett materials värmekapacitet så vet man hur mycket dess temperatur stiger om det tillförs en viss mängd energi.