Vi får inte ut tillräckligt med känslighet i min INA125p för

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kakelugn

Vi får inte ut tillräckligt med känslighet i min INA125p för

Inlägg av kakelugn »

Hej jag är helt ny i forumet och jag har stött på et litet problem. (Är ganska grön på detta då det var 12 år sedan jag pluggade elektronik på gymnasiet)

Vi använder oss av en wheatstone brygga med 120 Ohms motstånd där ett av motstånden är en töjningsgivare med samma värde.
mellan pinnarna 8 - 9 på ina125p så använder vi just nu ett motstånd på 220 Ohm
på output från INA125p får vi ungefär 1.45V (OK värde då vi bara vill ha mer känslighet)

Problemet är detta
Vi får inte ut tillräckligt med känslighet i min INA125p förstärkarkrets.
När vi böjer töjningsgivaren 90 grader så ökar outputen till 1.52 v ungefär.

Problemet är att vi skall sätta fast töjningsgivarna på solida smidda rundstål. och då pratar vi mikrometer - millimeters töjning.

Hur ökar vi känsligheten?

Mer info: är att vi använder oss av en Arduino mikroprocessorkort. och givetvis kan vi multipla inputen men vi vill gärna ha högre känslighet redan vid kretsen.
från arduinon matar vi +5V Bild
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... A125_e.pdf
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vi får inte ut tillräckligt med känslighet i min INA125p

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du läst i databladet?

Står ju tydligt att du ska minska Rg för högre förstärkning (Eftersom att det är en differentiell förstärkare ger högre förstärkning högre känslighet).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gissar att du använder AD-omvandlaren i processorn.
Vill du ha högre noggrannhet föreslår jag att du använder en AD-omvandlare med inbyggd konditionering, till exempel ADS1248-familjen från TI.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ni matar den med 5V från arduinon, men använder 10V Vref utgången för bryggan. Det blir knas då. Antingen får ni mata den med högre spänning eller använda en Vref2.5. (Vref5 ligger nog för nära matningsspänningen för att vara noggrann)

Vad varierar töjningsgivaren enl databladet mellan? Eftersom ni matar INA125p med enkel matningsspänning måste ni ju se till att Vin- alltid är tillräckligt mycket lägre än Vin+ för att inte slå i nedre matnings-rail (GND). Vo = G*(Vin+ - Vin-).

Nu blir det knepigt när ni vrider upp gain, eftersom det då är lätt att Vo istället slår i övre matnings-rail (+5V).
Det bästa är att köra med både positiv och negativ matning och se till att Vin- ligger nominellt vid Vin+ i mitten av mätområdet. Då kan man vrida upp G mycket enklare.
Sedan får man ha en krets som anpassar DC-nivån till ADC på mikrokontrollern.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

10V till bryggan är väl ingen höjdare då det ger en uppvärmning av ca 0,2W till TT-givaren.

Nollningen av bryggan brukar man göra med en liten mångvarvig precisionspotentiometer i ena benet.

Innan man höjer förstärkningen till väldigt höga nivåer brukar man försöka få ut så mycket som möjligt från sensorn.

Är det böjning eller töjning?
Kan man ta bort material från stången och därmed få mera rörelse?
Kan man lösa det mekaniska på något annat sätt?
Går det ändå inte brukar man sätta in en givare till som får sitta i andra benet!
bearing

Inlägg av bearing »

Om ni bara har en (1) trådtöjningsgivare kommer systemet bli temperaturberoende, då en trådtöjningsgivares resistans kan ändras mer av temperaturen än av själva töjningen. För att komma runt detta brukar man klistra 4 trådtöjningsgivare på mätobjektet. 2 stycken sitter i mätriktningen, och två stycken sitter tvärs mätriktningen. Temperaturens inverkan tas då ut eftersom alla givare har samma temperaturkoefficient, och har samma temperatur.

För att få bättre känslighet kan ni t.ex. använda interna 1,1V referensen, samt öka förstärkningen, som nämnts.
Skriv svar