IP-övervakningskamera med sovläge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gustav180

IP-övervakningskamera med sovläge

Inlägg av Gustav180 »

Jag håller på att spåna på ett litet övervakningssystem till sommarhuset i skogen där buset har ställt till det ordentligt under hösten. Men det är ett litet problem, jag hittar inget som ligger i sovläge när inget händer vilket är fallet under den mesta tiden. Allting är i full verksamhet, det är bara att inget sparas. Anläggningen kan gå på 12 V, men drar ca 8 A med alla kameror och burkar.

Krav/önskelistan är ganska lång men jag skall ta det väsentligaste. Den skall kunna triggas externt (IR-sensor), vakna upp på någon sekund, vara igång så länge sensorerna vill och sedan gå i sovläge, spara bilderna helst på molnet så jag kan ta hem dem, ge sms-meddelande (3G-telefon). Sovläget får bara dra några 10-tal mA för att backuppbatteriet (12 V ca 50 Ah) skall klara en aktionstid utan el på ca 3 månader. Emellanåt skall det kunna vakna och gå på "full run" vi ett larm med batteribackup.

Jag har haft fin kontakt med Övervakningsbutiken, men när kraven på sovläge kom och den inte fick glömma inställningarna vid strömavbrott, så fanns det inget. Jag har även tittat lite på åtelkameror, men de verkar inte ha extern triggning och bara GSM vilket jag inte har nät till. Dessutom saknas IP-anslutning.

Finns det något sådant eller måste jag börja snickra själv?
Användarvisningsbild
PeterH

Re: IP-övervakningskamera med sovläge

Inlägg av PeterH »

Kolla på "viltkameror" som är gjorda för att vakna när ett djur kommer framför kameran och därimellan gå på sparlåga... Finns med 3G-uppkopplling också så att du genast får reda på när buset är där...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

En vanlig kamera jobbar just med att räkna på förändrade områden på själv bilden. En sådan kommer alltid dra en hög med ström. Runt 5watt ligger många på.

Det du vill ha som sades är åtel kamera eller liknande som aktiveras med hjälp av IR eller annat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det enda som kan funka vettigt är väl att göra en lösning som använder en PC och gör "suspend to RAM".

Problemet är ju att grejerna ska vakna snabbt. I stort sett alla burkar som finns (mobiltelefoner, kameror, TV-apparater, mediaspelare) har en viss uppstarttid eftersom de bootar från ROM/Flash och behöver initiera en massa grejer.
HenrikN

Inlägg av HenrikN »

Det svåra kommer som andra säger att vara sovläget. Känner inte till någon kamera som klarar av att vara i "stand-by" och sedan starta upp så snabbt som du behöver.

Jag har själv 6 ip-kameror av samma modell som övervakar vårt sommarhus. De är det närmaste jag har kommit till en självgående lösning.
Kamerorna är av no-brand typ och drar cirka 4-5W. De måste ha tillgång till ett nätverk, trådlöst eller via sladd, de har alltså ingen plats för eget SIM kort.

De klarar av att ladda upp bilder vid rörelse till en ftp server samt så kan den skicka mail innehållande bilder vid alarm. De har ingång och utgång i form av ett relä som kan triggas av till exempel en IR lampa. Angående strömförsörjningen kanske en solcell av något slag kan kompensera för den höga strömförbrukningen. Kamerorna kostar cirka 450 kr och jag köpte mina här:

http://dx.com/p/standalone-ip-wireless- ... tors-26358

MVH Henrik
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

HenrikN
Hur lång är uppstartstiden för en IP-kamera?

Jag har inga problem med starttider på några sekunder, IR-sensorerna känner tidigt att något är i farten. Om det sedan råkar vara en älg, så kan det ju bli en OK bild av den. Frågan är hur det blir om man slår av strömmen helt till kameran och sedan startar den igen. Kommer den ihåg sina inställningar och hur lång tid tar det?

Jag har även tänkt på solceller för att ladda accen, men med uppåt 2 - 3 A i strömförbrukning så kan det vara svårt att återladda det på vintern då solen står lågt eller inte syns.
HenrikN

Inlägg av HenrikN »

Jag tog tid på min och med ethernetsladd som uppkoppling tog det 26 sek båda gångerna från att den fick ström tills att första bilden togs och laddades upp på FTP servern.

Ja kameran kommer ihåg alla inställningar vid en omstart/strömavbrott.

Den drar cirka 1,8 ampere vid 5 volt.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

HenrikN

Tackar så mycket för din insats. Då kan man undra vad det är som tar tid. Är det att starta kameran för inspelning eller att få kontakt med servern. På en åtelkamera är starttiden några få sekunder, jag har sett så låga värden som 1,5.

Min idé är att vid larm först starta kameran för inspelning på ett snabbt flash. När man sedan fått kontakt med servern, så kan överföringen fortsätta där samtidigt med inspelningen på flash. När sessionen är klar kan hela filen hämtas om den är av värde. Ett sms sänds vid larm. Man bör också kunna väcka kameran med ett sms för att tanka hem datat i efterhand.

I sovläget behöver endast IR-sensorerna och telefonen vara igång. Det blir tillsammans några få mA när telefonen står i standby och enbart väntar sms.

Jag antar att kamerorna skall vara av stand alone typ med egen inspelning och med utgång för att kunna läsa av den, helst en RJ45 om det finns. Dessutom behöver den en triggingång för att startas och stoppas. De bör kunna snöras samman i en router till ett modem och sedan vidare till internetservern.

Är min idé rimlig?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sånt där borde klaras av på 100 ms inte 26 s. Verkar vara en ineffektiv konstruktion.
HenrikN

Inlägg av HenrikN »

Gustav180 skrev:HenrikN

Tackar så mycket för din insats. Då kan man undra vad det är som tar tid. Är det att starta kameran för inspelning eller att få kontakt med servern. På en åtelkamera är starttiden några få sekunder, jag har sett så låga värden som 1,5.

Min idé är att vid larm först starta kameran för inspelning på ett snabbt flash. När man sedan fått kontakt med servern, så kan överföringen fortsätta där samtidigt med inspelningen på flash. När sessionen är klar kan hela filen hämtas om den är av värde. Ett sms sänds vid larm. Man bör också kunna väcka kameran med ett sms för att tanka hem datat i efterhand.

I sovläget behöver endast IR-sensorerna och telefonen vara igång. Det blir tillsammans några få mA när telefonen står i standby och enbart väntar sms.

Jag antar att kamerorna skall vara av stand alone typ med egen inspelning och med utgång för att kunna läsa av den, helst en RJ45 om det finns. Dessutom behöver den en triggingång för att startas och stoppas. De bör kunna snöras samman i en router till ett modem och sedan vidare till internetservern.

Är min idé rimlig?
Ja, det låter som en bra idé. Dock brukar kameror med eget minneskort för inspelning vara ganska dyra. Men det kanske är värt det om du får snabb uppstart och därmed de bilder du behöver.
Skriv svar