Fråga om laddvolt i gräsklipparmotor.
Fråga om laddvolt i gräsklipparmotor.
Hej!
Som rubriken lyder så undrar jag lite om hur mycket en gräsklipparmotor skall ladda ungefär, har just fått hem en loncin motor(ny) som det ser ut som att likriktaren är död på då det inte finns någon ström efter men före...
Dock när jag mätte innan likriktaren på det två ingående kablarna så låg det ca 16-17 volt växelström där, detta tycker jag känns mycket för likriktaren tar väll inte ner volten utan bara likriktar?
Undrar iom att är det bara å byta likriktare så kan jag ju göra det själv men laddar den bort i stôlla för mycket så får jag ju självklart reklamera hela motorn...
Mvh Stefan
Som rubriken lyder så undrar jag lite om hur mycket en gräsklipparmotor skall ladda ungefär, har just fått hem en loncin motor(ny) som det ser ut som att likriktaren är död på då det inte finns någon ström efter men före...
Dock när jag mätte innan likriktaren på det två ingående kablarna så låg det ca 16-17 volt växelström där, detta tycker jag känns mycket för likriktaren tar väll inte ner volten utan bara likriktar?
Undrar iom att är det bara å byta likriktare så kan jag ju göra det själv men laddar den bort i stôlla för mycket så får jag ju självklart reklamera hela motorn...
Mvh Stefan
Re: Fråga om laddvolt i gräsklipparmotor.
Om likriktaren är paj så gick spolen obelastad då kan den ge högre spännings än när den är lastad.
Jag skulle testa att byta likriktaren och se vad man får för spänning när den är lastad.
Gissar på att det är en 12v generator då borde spänningen vara runt 12v lastad. Men runt dina 16-17v olastad.
Jag skulle testa att byta likriktaren och se vad man får för spänning när den är lastad.
Gissar på att det är en 12v generator då borde spänningen vara runt 12v lastad. Men runt dina 16-17v olastad.
Okej då är jag bättre med, så mao är det också ett tecken på att likriktaren är död då jag har såpas hög volt innan...
Men då skickar jag ett mail till firman och ber dem skicka en ny likriktare så börjar jag att byta den och hoppas på det bästa.
Btw hur är det med ett sånt system vill/måste det ha något att ladda emot hela tiden för att inte typ likriktaren skall gå eller skall det hålla i vilket fall lastat som olastat?
Men då skickar jag ett mail till firman och ber dem skicka en ny likriktare så börjar jag att byta den och hoppas på det bästa.
Btw hur är det med ett sånt system vill/måste det ha något att ladda emot hela tiden för att inte typ likriktaren skall gå eller skall det hålla i vilket fall lastat som olastat?
Om det är en laddning vill du ha ca 13,8v om det ska ladda ett 12v batteri, detta efter laddningsregulatorn.
Har du mätt upp likriktaren?
En bild så man kan se modell och inkoppling skulle inte skada.
Har du mätt upp likriktaren?
En bild så man kan se modell och inkoppling skulle inte skada.
Japp meningen att den skall ladda ett batteri 12v. Någon grundlig uppmätning av själva likriktaren har jag inte gjort utan bara konstaterat att det går in ström på ena sidan och ingen ström kommer ut på andra...
Har ingen bild just nu kan se om jag kan fixa en imorgon, det går iaf in två gula kablar från spolarna sen kommer det ut en röd till kontaktstycket det är allt som finns i kabelväg på den.
Har ingen bild just nu kan se om jag kan fixa en imorgon, det går iaf in två gula kablar från spolarna sen kommer det ut en röd till kontaktstycket det är allt som finns i kabelväg på den.
Hur mäter du ström?
En del tångamperemätare kan bara mäta växelström.
Det räcker ofta att mäta spänningen över batteriet för att se om det laddas. Om du har nära 14V (eller mer) så laddas det, om du har säg en bit under 13V eller mindre så har du inte så mycket till laddning.
En del tångamperemätare kan bara mäta växelström.
Det räcker ofta att mäta spänningen över batteriet för att se om det laddas. Om du har nära 14V (eller mer) så laddas det, om du har säg en bit under 13V eller mindre så har du inte så mycket till laddning.
Med tanke på formuleringen i rubriken tror jag inte att han vet skillnaden på ström och spänning.
Om man är korrekt med storheter och enheter blir det mycket tydligare vad man menar.
Om man är korrekt med storheter och enheter blir det mycket tydligare vad man menar.
Ja, man kan känna sig som en riktig storhet om man är enhetlig med storheter och enheter

Jag får ursäkta att jag missat att uppdatera denna tråden, i vilket fall ser det nu ut som att jag har ladd från motorn, mäter ca 14,6V på batteriet vid maxvarv vilket ändå måste antyda på ladd... (12,5V utan motorn igång) Det jag då inte riktigt förstår är hur det kommer sig att jag inte kan mäta någon spänning mellan + och jord utan tex batteri kopplat på, antar att detta har något med lasten på likriktaren att göra men vad är den mer korrekta förklaringen till detta?