Bromsa DC motor med H-brygga?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Precis som danei skriver; det går inte att hålla en DC-motor still med den "dynamiska bromsen". Allt den kan göra är att broma sig själv med den backspänning den genererar. Alltså; ingen rotorrörelse, ingen broms.
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

$tiff>> Vilken av dem? Jag har redovisat typ 4 olika H-bryggor här på forumet.

Längst ner på sidan 19 i din pdf "Projekt_Robot_2004" finns det en enkel H-brygga som har stöd för fram, back och pwm. Det är den jag funderar på,
den mer avancerade på sid 21 förstår jag mej inte riktig på, bilden är ganska dålig, jag förstår inte alla tecken och dessutom verkar den lite för kompliserad för mej...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den på s.19 är bara ett utdrag av det viktigaste i H-bryggan; de fyra transistorerna.
På s.25 hittar du den enklaste H-bryggan, tillsammans med ett foto på hur den kan se ut.
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

ok
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

H-bryggan på sid 25 är för en stegmotor, går det lika bra att använda den tillsammans med en vanlig LEGO-motor?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26573
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Till en stegmotor behöver man två H-byggor. Men det är samma princip. Den går bra att använda till en legomotor.
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

Okej, det var ju bra, förretsen, hur styr man en stegmotor då?
Int för att jag hade tänkt använda en, jag undrar bara...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26573
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Leta i trådarna som behandlar stegmotorer
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

$tiff skrev:Den på s.19 är bara ett utdrag av det viktigaste i H-bryggan; de fyra transistorerna.
På s.25 hittar du den enklaste H-bryggan, tillsammans med ett foto på hur den kan se ut.
Är verkligen H-bryggan på sid 25 den enklaste möjliga?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> ny börjare

Det beror ju helt på hur du ser på enkel och under vilka förutsättningar du har (drivspänning, drivande enhet, motortyp, etc). Du kan så klart köpa integrerade kretsar som klarar driva en Lego-motor, då blir det jätteenklet eftersom du slipper koppla mer än sladdar till och från ICn.

I ritningen på s.25 kan du förstås utesluta de antiparallellkopplade lysdioderna och deras seriemotstånd om du inte behöver visuell indikering på vilket håll du kör. Då blir den lite enklare.

Jag förstår inte vad problemet är, enklare krets än den går knappast att bygga. Men den har även sina begränsningar, den är långt ifrån perfekt.
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

Jaha, det var nog dom där dioderna som gjorde mej lite förvirrad...
Skriv svar