Energieffektiv bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av JohnA »

Vill man nå högre hastigheter än 45 km/h är det mig veterligen bara personbil och MC som gäller. Att bygga ett fordon från scratch innebär i de flesta fall MYCKET mer arbete än att modifiera något befintligt. Lägger man till fordonsjuridiken talar det mesta för ombyggnad och då är de i praktiken enda rimliga fordonen att utgå från tvåhjulig MC, personbil och quadbikes.

En vanlig MC har oftast förvånansvärd dålig aerodynamik och sällan speciellt effektiva motorer. Inte ens MC med kåpa är speciellt bra eftersom det brukar vara bakändens design som har störst betydelse. En front behöver inte vara speciellt spetsig för att mota undan luften effektivt medan bakänden lätt suger upp en massa bromsande "skit".

Skulle jag bygga på tvåhjulig MC skulle det bli droppformad heltäckande kaross med luckor för fötterna då det sannolikt är lättare att få godkänt än att krångla med stödhjul, mekanik och dispenser. MC-kort kommer krävas hur man än gör.

Att bygga kaross till en billig kinesisk fyrhjuling och förse den med smalare hjul kan vara ett väldigt intressant alternativ som dessutom blir bra mycket mer vintervärdigt än en två- eller trehjulig MC.

En personbil går att bygga om väldigt radikalt utan att få problem med besiktningen om man håller sig till rena karossändringar. Nöjer man sig med en enda passagerarplats kan man t.ex. kapa taket på längden och skjuta över högersidan mot mitten. Motorhuv och baklucka sänks sedan på högersidan och vips är frontytan och luftmotståndet betydligt mindre. Ser man dessutom till att bakänden smalnar av mjukt i en vinkel som inte är brantare än 15-17% får man fin aerodynamik. De som hänger på en "vindstrut" baktill på sina bilar (se Ecomodder.com) kan spara 20-30% i bränsle! Struten behöver inte smalna av hela vägen till en spets, man kan lika gärna klippa av struten tvärt bara ytan på snittet är en god bit mindre än ca 50% av fordonets totala frontarea. -Googla på "Kammback"! Sedan finns ofta också mycket att tjäna på att underredet är slätt, vilket sällan är fallet på personbilar...

Min egen väg mot billigt landsvägsfarande kommer gå genom en gammal Saab 96. Dessa mjukt formade "gurkor" kan se ganska aerodynamiskt fulländade ut men deras bakände lutar på tok för brant. I övrigt är de nog ganska bra. De är redan från början lätta och enkla i konstruktionen, man kan fortfarande få dem ganska billigt. Jag har kört min nuvarande V4 på 6,3 l/100km på landsväg med semesterpackning, två vuxna och tre barn i 80 km/h bara genom att gasa rätt och bromsa minimalt. Så småningom räknar jag med att pussla ihop en ganska modifierad "saabgurka" som säkert ser ganska bisarr ut men som förhoppningsvis nöjer sig med under 5 liter/100km utan någon magisk motorteknik. Detta till en bråkdel av den kostnad och det besvär det innebär att bygga ett supersnålt fordon från grunden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nackdelen med en fyrhjuling är att man sitter uppepå. Ska man kunna sitta lägre så måste motorn väck, antagligen måste den dessutom bli längre, då är det ett nytt chassi och borde klassas som ett nyttfordon.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

danei skrev:En kolvmotor går med högst verkningsgrad på fullgas. Man bör med andra ord ha så lågt varvtal på motorn att den ger tillräcklig effekt med plattan i mattan.
Helt rätt Danei, men det bör också påpekas att de flesta förgasare såväl som insprutningssystem ger s.k. fullgasanrikning, vilket innebär att blandningen blir fetare den sista biten på gaspedalen. Det finns fler anledningar till detta, bl.a. avgaskrav, kolvkylning/spikning, körbarhet/respons m.m. Det mesta i en genomsnittlig kolvmotor är något slags kompromiss av olika behov/kriterier. Ska man köra snålast möjligt bör man sannolikt hålla sig vid kanske 2/3-gas, trots att ett inte fullt öppet gasspjäll ger både strömningsförluster och en sämre fyllnadsgrad i cylindrarna. (vilket i sin tur innebär lägre kompressionstryck och lägre verkningsgrad)

Har man tid, ork och kunskap finns mycket att finlira med om man lär sig grunderna för elektronisk insprutning och bygger sig ett eget system. (eller utgår från något av de DIY-anpassade systemen som finns att köpa) Själv lär jag nog inte få vare sig tid eller ork till sådant, å andra sidan är jag rätt lockad av dieselmotorer och de är det ju bara att gasa fullt med, hålla eventuellt turbotryck i topp och sedan reglera effekten mest med växellådan/utväxlingen. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mig veterligen måste man ligga på lambda 1 för att klara avgaskraven. Så det borde inte vara sämre med fullgas. Nu pratar jag bilar efter -89
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

danei skrev:Nackdelen med en fyrhjuling är att man sitter uppepå. Ska man kunna sitta lägre så måste motorn väck, antagligen måste den dessutom bli längre, då är det ett nytt chassi och borde klassas som ett nyttfordon.
Sant, men inte värre än att det borde kunna åtgärdas inom ramarna för vad Bilprovningen kan godkänna. -Man borde absolut kunna öka hjulbasen och fixa sig en nedsänkt förarplats mellan motorn och bakaxeln. Det blir förstås registreringsbesiktning, men inte värre än om man t.ex. bygger chopper med lång framgaffel.

Sedan finns ju också MC-reggade fyrhjulingar i form av små lastbilar där man sitter bredvid varandra på vanligt bilvis, men de är sannolikt betydligt svårare att hitta till ett pris som kan mäta sig med en begagnad kines. En fullt fungerande kedjedriven (endast bakhjulsdrift) fyrhjuling av mest snikna modell med 200cc luftkyld motor kan man få gatreggad och fullt körklar för under 20.000 kronor. Är den sedan sliten, kvaddad eller motorn trasig kan man nog få den för småpengar. Nästan oavsett skick kan det bli en bra grund att bygga på bara registeringspappren finns kvar!
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

danei skrev:Mig veterligen måste man ligga på lambda 1 för att klara avgaskraven. Så det borde inte vara sämre med fullgas. Nu pratar jag bilar efter -89

Det har skrivits massor om det där av kunnigt folk på Alternativ.nu. Det förklarade hur som helst väl varför mina egna experiment med "tvåkolvad fyrcylindring" gav klart högre förbrukning med "plattan i mattan" än när jag hade ett mekaniskt stopp på pedalen vid ca 2/3 utan att det påverkade snittfarten ett dugg. Innan jag läste om det på Alternativ.nu hade jag inte en aning om detta med fullgasanrikning trots att jag busat med bilar i mer än ett kvarts sekel.

Men det där är ändå en marginell sak jämfört med vad bra körteknik och förbättrad aerodynamik kan göra för bränslekontot!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men nu pratar du om en gammalförgasar bil. Det är inte jämförbart.
bearing

Inlägg av bearing »

Nej...

Alla bilar (förutom kanske några enstaka med låg litereffekt) använder fetare blandning på fullgas. De går i "open loop" på fullgas, såvida de inte har en bredbandslambdasensor, så att de kan reglera in sig på lambda 0,9 eller vad som nu används.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Finns färdiga motorer som är extremt optimerade - fram tills för några år sen drog alla motorcyklar 0,55 hur man än körde nästan.
Med nya avgaskrav så skrotades alla gamla modeller och nyare styrda insprutare tog över - soppa förbrukningarna halverades.

Hondas NC700X verkar ha en scysst motor och utgå ifrån - dom specar 0,28 på en mc med skabbigt luftmotstånd och det tror jag på.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle den gå open loop just på fullgas? Att det är andra förutsättningar under accelerationer än när varvtalet är konstant fattar jag, men spjällets position borde inte påverka på det sättet. Även med open loop, under driftstyper där man inte kan använda lambda återkoppling borde man väl sikta på lambda 1 för att klara NOx gränserna?
bearing

Inlägg av bearing »

Dels därför att motorn ger mer effekt vid bränsleöverskott. Dels för att kolvar och avgasventiler behöver kylning. Vid för snål blandning kommer någon avgasventil eller kolv till slut smälta vid lång körning med hög effekt.
Repen

Inlägg av Repen »

När man lägger ner så mkt tid så tycker jag att man gott kan lägga lite tid på att etanolkonvertera en motor, då den ökade kylningen när etanol förgasas ersätter behovet av fullgasanrikning som är till för att som nämnts tidigare är till för kylning.Det finns någon bilmodell som har fullgasanrikning vid bensindrift och som inte har det vid etanoldrift.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Varför skulle den gå open loop just på fullgas? Att det är andra förutsättningar under accelerationer än när varvtalet är konstant fattar jag, men spjällets position borde inte påverka på det sättet. Även med open loop, under driftstyper där man inte kan använda lambda återkoppling borde man väl sikta på lambda 1 för att klara NOx gränserna?
Normala bilar kör bara closed loop på låglast, och det är bara då man mäter avgasvärden också, på fullast brukar avgasvärdena vara riktigt risiga.

En av anledningarna till detta är nog att lambdasonden i bilar normalt är extremt smalbandig och inte hänger med vid fullast, när man mappar bilar använder man ju en bredbandslambda som inte är så billig.

Nu de allra senaste åren så har det tydligen kommit bilar som kör closed loop över hela registret, men det är ett relativt nytt påfund.

..Förr mätte man ju f.ö bara avgasvärden på tomgång, men numera även vid 2500RPM, men det är ju ganska långt från fullgas det med :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ska inte blanda ihop de tester som bilprovningen gör med de tester som görs när en ny bil ska godkännas för marknaden. En smalbands lambda räcker om man ligger med konstant last med lambda 1.

Att man vid mappning vill veta hur fel man ligger i ställer för bara åt vilket håll är en annan sak, det under lättar arbetet extremt mycket. Inte sällan är man dessutom ute efter max effekt snarare än lägst utsläpp.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tror det finns "trike-kits" att köpa där man ska montera på egen hand. Då kan du även göra om konstruktionen så att den blir kanotformad. Det kommer ju att minska luftmotståndet med hälften... då den är hälften så stor.

Motorn bör vara en mcmotor som går på max effekt vid 110kmh.

Eller ett el-mc hjul från Ebay.
Skriv svar