Ansluta LCD samt Keypad till LPT-port

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Buffi

Ansluta LCD samt Keypad till LPT-port

Inlägg av Buffi »

Tänkte ansluta en lcd till parallellporten på min server, vilket jag gjort förut och itne haft några problem med... dock skulle jag även behöva ett par inputs (knappar or similar) och kollade därför i dokumentationen till programmet jag använder

http://lcdproc.sourceforge.net/docs/cur ... tml#AEN602

Där verkar det som att man kan matriskoppla knappar till samma pins på lpt-porten som är anslutna till lcdn om jag fattat det rätt... blir det inte strul med datan som skickas till lcdn då, eller missar jag något?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det har jag också undrat. :humm:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Njae, du skriver ju inte kontinuerligt till LCD:n, utan det görs ju bara mellan varje gång du vill uppdatera displayen.
Mellan varje gång kan du ju använda pinnarna som input istället för output, och då läsa av knappar istället.
Med dioder till LCD:n så borde den inte påverka knapparna.
Däremot kan knapparna påverka LCD:n om dom är "enkelt" inkopplade. ;)
Dessutom krävs det att parallellporten är av en modernare typ som klarar dubbelriktad data.
Och jag vet heller inte om den har inbyggda pullupmotstånd eller nått, det får du ta reda på själv. :P

EDIT: Det kan även vara så att I/O-pinnarna går högimpediva när Enable är låg, då slipper du dioderna också.

Mvh
speakman
Buffi

Inlägg av Buffi »

Jo, det var att knapparna skulle påverka lcdn (iom att dom ju lär vara nedtryckta någon gång när något skrivs ifall det skrivs relativt regelbunget) som jag är orolig över.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Så länge inte du "strobar" dvs säger åt displayen att läsa av ingångarna kan du ju ändra på de andra pinnarna bäst du vill.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Givetvis måste man ta hänsyn i koden för kopplingen. En uppdatering ser man ju till att vänta med så länge en knapp är intryckt. :)
Jag förutsatte dock att "knapparna" är tryckknappar för människor, inga lägesgivare som kanske ligger på konstant el.dyl.

Mvh
speakman
Skriv svar