Tänkte ansluta en lcd till parallellporten på min server, vilket jag gjort förut och itne haft några problem med... dock skulle jag även behöva ett par inputs (knappar or similar) och kollade därför i dokumentationen till programmet jag använder
http://lcdproc.sourceforge.net/docs/cur ... tml#AEN602
Där verkar det som att man kan matriskoppla knappar till samma pins på lpt-porten som är anslutna till lcdn om jag fattat det rätt... blir det inte strul med datan som skickas till lcdn då, eller missar jag något?
Ansluta LCD samt Keypad till LPT-port
Njae, du skriver ju inte kontinuerligt till LCD:n, utan det görs ju bara mellan varje gång du vill uppdatera displayen.
Mellan varje gång kan du ju använda pinnarna som input istället för output, och då läsa av knappar istället.
Med dioder till LCD:n så borde den inte påverka knapparna.
Däremot kan knapparna påverka LCD:n om dom är "enkelt" inkopplade.
Dessutom krävs det att parallellporten är av en modernare typ som klarar dubbelriktad data.
Och jag vet heller inte om den har inbyggda pullupmotstånd eller nått, det får du ta reda på själv.
EDIT: Det kan även vara så att I/O-pinnarna går högimpediva när Enable är låg, då slipper du dioderna också.
Mvh
speakman
Mellan varje gång kan du ju använda pinnarna som input istället för output, och då läsa av knappar istället.
Med dioder till LCD:n så borde den inte påverka knapparna.
Däremot kan knapparna påverka LCD:n om dom är "enkelt" inkopplade.

Dessutom krävs det att parallellporten är av en modernare typ som klarar dubbelriktad data.
Och jag vet heller inte om den har inbyggda pullupmotstånd eller nått, det får du ta reda på själv.

EDIT: Det kan även vara så att I/O-pinnarna går högimpediva när Enable är låg, då slipper du dioderna också.
Mvh
speakman