emi filter för dc ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

emi filter för dc ?

Inlägg av Tekko »

Jag behöver ett emi filter som klarar runt 30A max till smps 12vdc ingång för att den stör tv mär man kör med ett 12v smps nätagg.

Duger det med en tjock tråd lindad några varv runt tex en toroid från ett datornätaggs utgångsfilter ?

Jag kollade inuti min växelriktaren och den såg bara ut såhär:
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vad är det för frekvenser på det som stör?
låga frekvenser kräver nästan järnkärna, högre funkar ferrit på
grovt sätt så är det tre saker som du ska prova , induktans i serie, kapacitans i paralell och se till att inte störningar kommer ut i kablar så dom funkar som antenner,

så börja med några bra polyester och keramikkondingar, och gärna några stora ferritet, problemet är att 30A gör att det mesta bottnar i magnetkurvan, dom funkar helt enkelt inte

i vilket fall som helst, prova med vad du har hemma
Tekko

Inlägg av Tekko »

en smps jobbar mellan 50-500hkz, skulle tro att min hembyggda ligger runt 100kHz, har inga möjligheter att mäta.

Störningarna ser ut som enstaka diagonala linjer, eller åt båda hållen av "myrornas krig" så att linjerna ser ut lite som stängsel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, då ska det funka bra med ferriter, och några kondingar
sätt kondingarna inne i lådorna, och gärna ferrit både inne och utanför lådorna

bara till att prova sig fram

en sak som är smidigt att ha och prova med när det gäller småstörningar är clip-on ferritkärnor, två kärnbitar som knäpps på kablen med hjälp av en plasthållare, funkar mycket bra att ta bort högfrekventa störningar innom rimliga nivåer
Tekko

Inlägg av Tekko »

Har bara en sån :( och den är så luiten att den inte når runt den kabeldiameter som krävs till ett bilsteg på 50-100w bilslutsteg. Men det kanske går med avlånga ferrit toroider som man bara trär utanpå kabeln innan man terminterar med kontakter ? Tror att jag ska ha någon/några sånna.
Skriv svar