Hur var det, går det att köra 3-axlar med TNC150?
Re: Hur var det, går det att köra 3-axlar med TNC150?
In kom den! Kompisen kom med hjullastaren och långarmen. Krokade i den i toppen och karkade botten i lastarfästet och la den ner. Körde in den liggande alltså. Låter enkelt men när man har centimetrar runt ikring så är det inte lätt. tur kompisen är duktig bakom spakarna 

Glömde dom i paniken att få in den. Spänningsatte den nyss och konstaterade att maskinparametrarna är borta.
Kollade dokumentationen och där fanns inga parametrar. Tur man har den chef man har 

Vad är chefer bra att ha till ? Har han en likadan maskin ?
Han kan styrsystem på sina fem fingrar.
Senast redigerad av MatsN 16 januari 2015, 14:32:33, redigerad totalt 1 gång.
Det låter ju lovande. Men han måste ju även veta maskinspecifika värden som ska in på olika parametrar. Finns det ingen parameterlista så måste ju den informationen hittas någonstans. Antagligen hos någon annan likadan maskin. Vet ni inte om någon maskin i Sverige så verkar det ju vara bra aktivitet på Bridgeportforumet på http://www.cnczone.com
Jo att han har dom i huvet menade jag inte
Men problemet kommer nog att lösas även om det tar lite tid. Ska kolla den länken, tackar.

Jag har en "Interact 1" med TNC145 på jobbet. Jag vet inte om man kan ha nytta av parametrarna till den???
Någon vänlig människa har i alla fall handskrivit listan.
Om jag fattat det rätt så skulle jag kunna byta min styrning till en TNC155 och därmed kunna köra alla 3 axlarna simultant? Men en TNC155 är väl antagligen inget man snyter fram ur rockärmen direkt. Vad kan det kosta, om det nu överhuvudtaget finns och går att skaffa?
Jag vill gärna ha kvar dialogprogrammeringen som är suverän till de enkla jobb som jag mestadels kör i maskinen.
Någon vänlig människa har i alla fall handskrivit listan.
Om jag fattat det rätt så skulle jag kunna byta min styrning till en TNC155 och därmed kunna köra alla 3 axlarna simultant? Men en TNC155 är väl antagligen inget man snyter fram ur rockärmen direkt. Vad kan det kosta, om det nu överhuvudtaget finns och går att skaffa?
Jag vill gärna ha kvar dialogprogrammeringen som är suverän till de enkla jobb som jag mestadels kör i maskinen.
Vi ska uppgradera en maskin här under våren som det sitter ett 155 i nu och ska få ett 530. Kommer jag över det så finns det iaf ett 150 till övers för en lite peng
Går att köra 3 axlar i det men tydligen blir 3D-körningen lidande visst. Dialogen finns i alla Heldenhain.

Har nog förresten fått tag i parametrarna