Bygga mikrofon till DSLR kamera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Bygga mikrofon till DSLR kamera?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jo så här är det, jag har en Nikon D600 systemkamera som jag filmar med med mitt teleobjektiv och jag har bildstabilisering och då tar den interna mikrofonen upp motorljudet från VR-motorn och förstås autofokusmotorn i objektivet. Jag har tittat en del på Röde mikrofoner och de känns rätt så dyra. Jag läste om att det fanns någon som handbyggde mikrofoner i Sthlm som heter Thuresson men då kostar det därefter. Kan någon handbygga så borde det inte vara omöjligt att göra detta själv?

Jag vill gärna ha riktigt bra kvalité på ljudet så jag t ex kan spela in en orgelkonsert. Tanken med teleobjektivet är att jag vill kunna spela in naturfilm.

Nikon DSLR har kondensatormatningspänning ut från mikrofoningången och det borde öppna upp möjligheterna för att kunna få en bättre mikrofon på plats utan extra batteripack. Jag har dock inga specifikationer för matningen från kameran, det funkar med andra sorts mikrofoner oxå som inte kräver matningspänning, tja jag vet inte hur detta funkar exakt.

Förslag på ritningar, byggprojekt osv tas tacksamt emot men det måste vara en stereomikrofon.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga mikrofon till DSLR kamera?

Inlägg av Meduza »

Fast så dyra är väl inte Röde...?

http://www.thomann.de/se/rode_video_och ... rofon.html

Du lär inte bygga något med bättre ljudkvalitet extremt mycket billigare i alla fall...
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Håller med Meduza.

Att snickra ihop ett par överlägsna mikelement är inte helt okomplicerat.

Antingen bygger du en billig och enkel mikrofon med elektretelement för att bygga själv eller spara pengar, eller också köper du något.
Man får väldigt mycket mikrofon för pengarna nu förtiden. Røde räknas som låg/mellan -prismikrofoner.

Du vet väl att du kan få stereo genom att använda två mono-mikrofoner?
Det är inte alltid man vill ha en stereoljudbild. Dialog vill man gärna ha i mono för att göra den mer distinkt.
Hur bra inspelningskvalitet är det på kameran? Kanske en separat ljudinspelningsapparat skulle vara en lösning
BJ

Inlägg av BJ »

Yttre enhet för ljud kan vara bra.
Men tänk på att klockorna aldrig går lika,
så efter några minuter kan det börja bli
osynkroniserat. Det brukar gå att fixa
genom att klippa och klistra, men det
kan vara bra att veta det i alla fall.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Nu har jag kikat lite på alla möjliga byggsatser men de flesta blir ganska stora. Men jag har tänkt tanken att ha separat mikrofon någon gång oxå även för inspelning utan DSLR.

Min D600 kan spela in i 44.1 KHz 2-kanaler 16-bit i PCM kvalité vilket är samma som på en CD skiva, dvs okomprimerat. Jag har inte fattat vitsen med att spela in i 96 KHz 24-bit för att ändå sampla ner det till 44.1 KHz 16-bit i slutändan?

En Röde Videomic pro stereo kostar ca 1800 kr men då behöver man ett extra 9V batteri som ska monteras i eller på mikrofonen vilket jag gärna vill slippa. Ca 70 timmars batteritid vilket förstås är bra.

BJ: Du menar att videoklockan och klockan för ljudsamplingen går lite olika? Hur vet du det föresten? Kan det inte vara så att det tas från samma kristall även om det är olika frekvenser? Det enda jag vet om klockan på min kamera är att den går att synka mot en GPS men det är något helt annat förstås.

Två monomikrofoner borde vara det absolut bästa för stereobilden, dock inget man stoppar i blixtskon på sin kamera.
BJ

Inlägg av BJ »

Mitt inlägg var en fortsättning på det
där "separat ljudinspelningsapparat" nämndes.
Då kan det bli så.
Använder man kamerans ljud-enhet så blir det
förstås alltid rätt (förhoppningsvis).
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jaha då hänger jag med, ja då kan klockorna synka fel det är jag med på! :)

Jag får se vad det blir för något när jag väl bestämt mig, men det vore ju kul att bygga själv alltså..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

stoffe skrev:Nikon DSLR har kondensatormatningspänning ut från mikrofoningången
Troligtvis är det matning för elektretmikrofoner, d.v.s. någon enstaka volt överlagrat.

"Kondensatormatningsspänning" brukar ofta avse 48V-matning, används t.ex. mellan mixerbord och "dyrare" mikrofoner.
stoffe skrev:Jag har inte fattat vitsen med att spela in i 96 KHz 24-bit för att ändå sampla ner det till 44.1 KHz 16-bit i slutändan?
Det kan finnas fler skäl. Dels är det inte självklart att sampla ned. Eftersom det är en kamera så ligger DVD nära och där går det att ha högre ljudkvalitet än 16/44,1. Exempelvis är 48kHz vanligt för DVD.

En riktigt bra anledning att framförallt ha fler än 16 bitars upplösning när man gör inspelningar, speciellt konserter och annat man inte kan göra omtagningar på, är att man i förväg inte kan kalibrera vad som är exakt rätt inspelningsvolym för att nyttja alla 16 bitarna.

Med 24 bitar så har du 8 extra bitars upplösning som den faktiska ljudstyrkan kan variera inom, och efteråt kan du i datorn justera volymen utan att tappa någon kvalitet jämfört med en från början perfekt inspelning med 16 bitars upplösning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

[quote="BJ"]Yttre enhet för ljud kan vara bra.
Men tänk på att klockorna aldrig går lika,
så efter några minuter kan det börja bli
osynkroniserat./quote]

En "klappa" både vid start och stopp kan kanske hjälpa till här?

Någon slags kalibrering kanske också funkar, även om klockorna är olika borde väl inte skillnaden variera för mycket från gång till gång, speciellt om båda enhterna vid varje tillfälle har ungefär samma temperatur?
BJ

Inlägg av BJ »

Det som jag tänkte mig, men inte skrev,
är att man tar ljudfilen direkt från inspelnings-
apparaten, och sätter ihop den med filmen
i datorn. Så har jag gjort ibland, fast med
andra saker. Då får man film och ljud som
spelades in med olika samplingsfrekvens
för ljudet.
Men det borde vara ganska lika från gång till gång.
I alla fall med rätt spänning.
Det finns billiga bärbara cd-spelare där musiken,
och antagligen klockfrekvensen också, går
långsammare när spänningen sjunker i batterierna.
Men det kan ju vara bättre kvalitet på påkostade
saker.
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Jag har filmat på åtskilliga konserter och andra tillställningar och min erfarenhet är att det enda kameramicken duger till är att eftersynka ljudet mot en extern ljudinspelare. Eventuellt kan du använda kameramicken till publikljud (och kameraljud).
Det spelar ingen roll hur bra mikrofon du köper eller bygger eftersom den sitter på kameran. Det enda som är bra med det är att du har en enda enhet att hålla reda på.
Är det ljudkvalitet du är ute efter ska du på något sätt ha fristående mikrofoner som placeras optimalt. Ett annat sätt är att tappa befintligt PA-mixerbord på lämpligt sätt. En fördel till är att du får större rörelsefrihet med kameran utan att ljudet förändras.
En tips på en behändig, bra och billig ljudinspelare är Zoom H1. Kostar under tusenlappen och den matchar lätt en kameramonterad mick.

Det här är mitt första inlägg på detta forum och ber om ursäkt att jag dissar en önskan att bygga eget. Jag är själv mycket intresserad av att bygga elektronik men i detta fall handlar det mest om mikrofonplaceringen än mikrofonkvaliteten.

Kjell
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

H1' kan jag rekommendera, man kan även ansluta den direkt till kameran då den har en "audio out" om man känner att man är för lat för att synka nån dag. Man behöver dock en sk "Attenuator" på kabeln. Denna kan enkelt konstrueras med hjälp av ett par motstånd. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan det inte vara en fördel med separat strömkälla för mikrofonen? Så slipper man störningar från motorer och annat i kameran.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Välkommen till forumet Radiogossen.

Att bygga/köpa en fin mikronfon som kan sättas på kameran måste vara det absolut optimala för mig, jag har då möjlighet att handhålla kameran och få de klipp jag vill ha, t ex naturfilm.

För konsert så bör det räcka gott och väl med ett separat mikstativ och några meters kabel in till kamerans mikrofoningång, separat inspelningsutrustning kommer jag ej skaffa då det dels blir för mycket prylar och jag förstår inte varför det blir bättre. Ska man ändå spela in separat så tar jag hellre med mig min laptop, mitt audiophile 24/96 usb ljudkort och bygger mig en fin mikrofonförstärkare (jag har två ingångstransformatorer som ligger) och bygger/köper två fina monomikrofoner. Det blir ett senare projekt.

Bild Så kan man oxå använda en Zoom H1, som signaturen ElectricNooB oxå påpekade :)

Det är ju egentligen en Zoom H1 jag söker men utan elektronik då jag främst är ute efter en stereomikrofon.

Jag har ingen lågbudget kamera, det är en Nikon D600 med FX sensor så den är rätt så påkostad och borde inte ha så dålig inbyggd mikförstärkare som kanske billigare kameror har? för det är väl där flaskhalsen skulle ligga annars?
Skriv svar