En Ljudkälla, flera utrustningar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sa0bjw

En Ljudkälla, flera utrustningar.

Inlägg av sa0bjw »

Hello!

Har en fråga.

Jag har en ljudkälla (En DVD spelare på repeat) som ska mata flera ljudutrustningar. 600 Ohm:s impedans.

Jag vill inte bara koppla in utrustningarna parallellt, utan vill ha nån form av balansering, enklast via ett motståndsnät.. Vi pratar inte HiFi kvalitet, utan det ska bara vara lyssningsbart. (Det är pausmusik för en telefonkö det handlar om). Det viktiga är att alla utrustningar levererar samma ljudnivå.

Hur göra på enklast sätt???
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: En Ljudkälla, flera utrustningar.

Inlägg av calmar »

Eftersom du har multipla parallella ingångar med 600 ohms ingångsimpedans så skulle jag föreslå nån slags distributionsförstärkare mellan DVD:n och ingångarna.
Första bästa jag hittade på Google ser du här: Audio Distribution Amplifier. Skippa gain-steget på ingången bara.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det finns kommersiella distributionsförstärkare, kolla t.ex Sonifex Redbox RB-DA6

http://www.thomann.de/se/sonifex_redbox_rbda6.htm

Behringer har också någon billigare variant, dock kanske inte med lika många utgångar vad jag minns..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ta en spelare med hörlursuttag. Det orkar garanterat minst 18 600-ohm-laster (600/32=18,75), troligtvis 150st 600-ohm-laster (600/4=150).

Men tänk på de stackare som ska lyssna, spela inget som egentligen är avsett för större bandbredd och/eller som är någon typ av musik. Det låter vedervärdigt! :tumner: :tumner: :tumner: :tumner:
Skriv svar