Jag vill egentligen inte klaga på FreeCAD, det är trots allt gratis, men jag höll på att bli vansinnig när jag provade FreeCAD och försökte göra nåt liknande.
Jag förstår inte varför gratisprogrammen inte kan använda sig av datumplan så man har fasta referenser.
Finns det några patent som hindrar det, eller vad är det frågan om?
Allt blir så fantastiskt mycket smidigare om man har fasta plan att utgå från och kan lägga till nya plan refererade till dom fasta planen.
Det där fyrkantsröret med hål i tar väl ca 2 minuter att rita i t.ex ProE.
Det ProE jag refererar till är elva år gammal version, så det är inte "state of the art" direkt.
Man väljer extrude och klickar på ett av planen som sketch-plan.
Sedan gör man förslagsvis röret symmetriskt i förhållande till de två andra planen för att spara på måttsättningen.
Då röret är symmetriskt och en åttondel av tvärsnittet räcker för att definiera dess form så ritar man tre symmetrilinjer, en horisontell, en vertikal och en med 45 graders vinkel.
Sedan ritar man bara en åttondel av röret med horisontella linjer och radierna vinkelräta mot 45 graders-linjen:
proe_rör.PNG
Sedan speglar man över 45-graders linjen, speglar igen över den vertikala linjen och igen över den horisontella:
proe_rör2.PNG
Så enkelt blir alla constrains automatiskt inbyggda i modellen. Minimalt antal mått blir definierade. Jag valde att måttsätta ytterbredd, tjocklek och radie:
proe_rör3.PNG
Sedan trycker man okej, väljer längd på röret och trycker okej igen:
proe_rör4.PNG
Jag skulle nästan kunna döda för ett gratisprogram som fungerar ovanstående vis.
Jag har testat MÅNGA och jag blir lika besviken varje gång när jag inte hittar denna typ av funktioner.
Med detta vill jag inte totalsåga FreeCAD, utan mera ge en inblick i skillnaderna och efterlysa eventuella gratisprogram med sketch-funktioner liknande ovanstående exempel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.