Rektangulärt värmeelement

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ojd

Rektangulärt värmeelement

Inlägg av ojd »

Hej, första inlägg, men har ställt frågor via proxy innan.

Jag behöver ett pressverktyg för en form av lamineringsprocess. I processen är tryck, temp och tid viktiga variabler. Det handlar om temperaturer kring 100-200 grader. Jag har en PID och en sensor, tror det är en P-typ sensor, men det kan man ju bara köpa en ny om det krävs nån annan. Jag har använt piden i ett annat sammanhang tidigare. Tänkte lösa trycket manuellt med en kalibrerad våg av nåt slag (känd yta på pressverktyget och 'pressad tyngd' ger ju trycket). Det som är problemet är värmen. Den behöver dessutom vara jämn över ytan (och tid).

Funderat på kanthal eller ni-chrome tråd på nån form av halvtjock stål- eller aluplatta (värmebuffert, ger lite tröghet i systemet att jobba med) och sen ptfe som yta mot materialet som ska lamineras, men hur isolerar man i så fall motståndstråden elektriskt så att inte plattan riskerar att bli ledande? All input skulle uppskattas! Eventuella ebay-halvfabrikat skulle uppskattas ännu mer! Verktygets yta skulle väl vara runt 30*40 cm sådär. Budget är ledord annars hade jag bara kunnat köpa det.
ojd

Re: Rektangulärt värmeelement

Inlägg av ojd »

Jäklar, kom just på ett sätt. Begagnad fototorkpress. Blocket, 'ere we go!
ojd

Inlägg av ojd »

Bah, verkar som det är för låg effekt. Cirka 200W kommer man ju inte långt med.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det går att etsa eller fräsa ett kretskort som ett värmeelement. Om det funkar för de effekter du behöver låter jag vara osagt, men det går hyffsat enkelt att räkna ut.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Begagnad fototorkpress
Näe men en monteringspress lär du ha mera effekt i.
ojd

Inlägg av ojd »

Monteringspress är tyvärr lite ovanligare och de används ju även så här i digitala tider så de blir lite för dyra när man hittar en.

Det här med kretskortet lät ju intressant. Men pallar laminatet dessa temperaturer? Hur kan man räkna på det?

Har hittat elementstänger som är böjbara, i värsta fall får man väl göra en rektangulär kringla och fästa på en tjock metallplåt för att sprida ut värmen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Dom klarar i alla fall att köras i löd-ugn, jag vet inte exakt vad man brukar köra för temp, men det är väl drygt 200 skulle jag gissa.

Det man behöver räkna på är hur breda banorna ska vara för rätt ström, för att få rätt effekt. Och vilken effekt man behöver måste också räknas fram.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan en TEC vara en väg att gå? Fyrkantiga och finns i massa effekter och format.
ojd

Inlägg av ojd »

Vad är en TEC?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fast jag tror personligen att det enklaste sättet att lösa detta är en aluminiumplatta som du borrar in hål i sidan på och monterar rörformade värmeelement.

Går att köpa dessa riktigt billigt från kina:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=cartridge+heater

Hur många du behöver är svårt att svara på sådär... men kanske om du monterar sex stycken av denna typ så håller en 10A säkring iaf :)
http://www.ebay.com/itm/150959086940
(finns mycket längre också, men det är svårt att borra långa raka hål)

Kombinera med en billig PID-regulator från eBay i stil med denna
http://www.ebay.com/itm/350693952287

Sätt ett mäthål för temperatursensorn i mitten av blocket och vips du har en temperaturkontrollerad pressplatta.

OBS. montera jordfelsbrytare/personskyddsautomat innan samt se till att dra en rejäl jordkabel i värmeblocket mot skyddsjord så att du iaf minskar dom riskerna till hyfsat låg nivå...

Många TEC klarar inte över 150 graders temp heller.
ojd

Inlägg av ojd »

Jag har redan en pid, så den biten är klar. Tror det räcker med 1500W iaf.

Har beställt ark med Mica och ska linda egna element där i. Det är min plan nu.
Skriv svar