Givare för nivåmätning av pellets

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mstore

Givare för nivåmätning av pellets

Inlägg av mstore »

hallå!

håller på bygger ett vacuumsystem för att suga in pellets i en silo.
Behöver en givare som mäter när pelletsen har nått en viss nivå. Har konstaterat att en kapacitiv givare antagligen vore det bästa för ändamålet.
Har googlat hela kvällen men jag hittar endast väldligt dyra givare. Är det någon här som känner till en givare som som kunde fungera för ändamålet
och är relativt förmånlig samt på något sätt kan kopplas ihop med arduino?
har funderat på optiska möjligheter och ultraljud men en kapacitiv givare vore säkert det enklaste ifall jag hittar en...

h, Martin
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: givare för nivåmätning av pelletes

Inlägg av frownlayer »

det fungerar inte med någon mekanisk lösning, typ flottör och en microbrytare?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag kan bara meddela att en fotocell fungerar alldeles utmärkt. Trodde också att kapacitiv givare borde vara lämpligast men eftersom jag bara hade induktiva och fotoceller hemma fick det bli en fotocell vilket fungerat utmärkt nu i två år.

Min var en dyr omron 24V liknande denna: http://www.ebay.com/itm/DC-3-Wire-6-36V ... 53f38aec9f

Eftersom du nu nämnde arduino så är det säkert smidigast med en 5V-variant http://www.ebay.com/itm/Infrared-proxim ... 2570f789e8
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pelletsbrännartillverkarna använder båda optisk lösning och kapacitiv givare. Enl. vad jag har läst på Pelletsforumet ger den optiska lösning inte sällan problem med damm och smuts.

I min pelletsbrännare är det en kapacitiv givare och den har aldrig felat.
becker

Inlägg av becker »

I min brännare är det optiskagivare för det interna pelletsförrådet. Det fungerar fint :)
Men det kräver troligen att dioderna är monterade så att pelletsen kommer i kontakt med dioderna och faktiskt håller dom rena :) När pelletsen "glider" förbi dioden så torkar den också bort ev. damm. Vissa har monterat sina dioder så att de inte kommer i kontakt med pelletsen, och får då problem med skitiga dioder / fotoceller.
mstore

Inlägg av mstore »

Någon som har tips på fotocell för montering genom en plåt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla ebaylänkarna jag postade, har en liknande som första länken monterad i ett plåtförråd.
Eller på närmare håll och dyrare 37-629-92
mstore

Inlägg av mstore »

http://www.robomaa.com/index.php?main_p ... cts_id=426. Kanske en sådan? Vartifrån köper robotfolket sona prylar?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det fanns en massa givare kvar på ELFA rean både optiska och kapacitiva, när jag gick på fredagen vid 17:30 tiden...
Skriv svar