Programmerings språk för att styra mikroprosessorer och liknande är nästan alla C baserade. Lär du dig ett språk så går nästa språk snabbt att lära sig då det är samma koncept i alla. Mitt förslag är att börja med arduino då de har en bra
wiki med information om hur man gör det mesta och har en ganska snäll programmerings miljö (c med lite bekvämlighets fluff runtom). De har även vad de kallar "sköldar" (engelska shields) som underlättar om man vill utöka mikroprosessorns möjligheter till överkomliga priser.
Lego Mindstorms standard variant är en grafisk kod miljö som jag skulle råda alla att hålla sig borta ifrån då det inte är särskilt svårt att lära sig grundläggande programmering som är mycket kraftfullare, bara man har viljan att lära sig. Det går att skriva i ett antal c varianter och java till legos saker utan större krångel om man vill. Den enda fördelen lego har i mina ögon är om man vill lära sig mekanik och lätt få ihop saker då de har en stor uppsättning delar. Det kan bli ganska dyrt om man köper ett stort paket med allting i.
Om det är generell kunskap med möjlighet att bygga något ordentligt i framtiden du söker så föreslår jag arduino. En arduino uno,
kopplingsdäck med
kablar , lysdioder, motstånd (finns påsar med 10 av alla möjliga värden), en potentiometer, servo och knappar kommer man långt med. Behöver inte ens kunna löda. Däremot om du har en lödkolv så kan man lätt plocka ut lysdioder, motstånd, potentiometrar, knappar från gamla apparater och spara en slant. Finns flera starter kit
t.ex..
(Alla butiks länkar är till den jag vanligtvis brukar använda med det går självfallet att köpa i andra butiker.)