Hej, ny här. Kanske någon av er kan hjälpa mig. Jag har köpt en hög ALPS rotationssensorer från ELFA (art nr: 35-847-60) som jag skulle vilja använda för att styra ett instrument som jag byggt. Instrumententet komunicerar med en laptop via MIDI för tillfälet men skall ändras till USB (då kommer jag att använda en slaktad gamepad).
Hur kan man på enklast möjliga sätt med så få komponenter som möjligt läsa av rikningen av en rotationssensor? Jag trodde att de bröt mellan pinne 1 och 2 om man snurrade höger och pinne 2 och 3 om man snurrade vänster. Men naturligtvis hade jag fel... Men ungefär den funktionen vill jag åt. Målet är att koppla sensorn till två brytare en för vänstervridning och en för högervridning. Brytarna skulle i det här fallet vara två av gamepadens fire-knappar.
Jag är ganska rudis på att förstå elekronik men bra på att löda. Hoppas att någon har lust att hjälpa mig!
Använda sig av rotationssensorer?
Det är inte så svårt faktisk. Först måste man ha ett "rent" signal, alltså avkopplat med ett par lagom små konding mellan GND och varje brytare, i övrigt efter databladet.
I den vidare beskrivning anger A den ena (avkopplade) brytare och B den andra.
Sen tar man en D-flip-flop, t.ex. 4013 och kopplar A till Data-ingången och B till klock-ingången. Reset och Set kopplas till inaktivt nivå.
Detta ger att du nu får ett signal på Q (och motsatta på /Q) som är hög om du rullar ena hållet och låg om du rullar andra hållet. Kombinerar du då A och Q med en AND-gate (t.ex. 4081) kommer utgången att ge pulser om du rullar ena hållet och inget om du rullar andra hållet.
Kombinerar du A och /Q i ytterligare en AND-gate kommer du att få pulser för rullning åt andra hållet.
Med 1 st 4013 och 1 st 4081 kan du alltså dekoda 2 rotationssensorer.
I den vidare beskrivning anger A den ena (avkopplade) brytare och B den andra.
Sen tar man en D-flip-flop, t.ex. 4013 och kopplar A till Data-ingången och B till klock-ingången. Reset och Set kopplas till inaktivt nivå.
Detta ger att du nu får ett signal på Q (och motsatta på /Q) som är hög om du rullar ena hållet och låg om du rullar andra hållet. Kombinerar du då A och Q med en AND-gate (t.ex. 4081) kommer utgången att ge pulser om du rullar ena hållet och inget om du rullar andra hållet.
Kombinerar du A och /Q i ytterligare en AND-gate kommer du att få pulser för rullning åt andra hållet.
Med 1 st 4013 och 1 st 4081 kan du alltså dekoda 2 rotationssensorer.
Senast redigerad av Icecap 4 december 2005, 16:34:41, redigerad totalt 1 gång.
Genom att sätta en enkel mikrokontroller vid varje rot-enkoder, så kan man uppnå en del andra trevliga effekter, som t.ex "acceleration", d.v.s att när man vrider snabbt så ökar värdet mer/varv än då man vrider långsamt (finjustering). Ungefär som en del Windows drivrutiner till möss gör, dra snabbt med musen och pekaren "hoppar" snabbt över skärmen, dra långsamt och pekaren kan finjusteras.
Om det gäller flera installationer så kanske du kan hitta någon som kan hjälpa till med programmeringen. Det framgår inte hur hög den "hög" du har köpt från ELFA är...
Om det gäller flera installationer så kanske du kan hitta någon som kan hjälpa till med programmeringen. Det framgår inte hur hög den "hög" du har köpt från ELFA är...

jo, har funderat på microkontroller, har en avr hemma som knappt används. Men i projektet som jag håller på med nu kommer signalen att gå direkt in till datorn (till MAX/MSP) antingen via midi eller usb, så jag kan nog fixa till finesser som acceleration och annat där. Får se om det behövs, just nu ska jag bara få ihop komponenterna och se till att få det att funka.
Fast det kanske finns fördelar med att koppla en microprocessor e
mellan? Kommer att ha några rotationssenorer över som kan användas till annat kul.
En annan elektronikfråga, kondingar (kondensatorer?) vilket värde skall jag använda?
Fast det kanske finns fördelar med att koppla en microprocessor e
mellan? Kommer att ha några rotationssenorer över som kan användas till annat kul.
En annan elektronikfråga, kondingar (kondensatorer?) vilket värde skall jag använda?