Dags för micro-relä-elektronik? :)
Re: Dags för micro-relä-elektronik? :)
Även gammal militärelektronik kan ha kraftiga dioder vid alla in och utgångar för att skydda sig mot kärnvapendetonationer. Hur vida de fungerar i praktiken har jag dock aldrig läst om. Högfrekventa störningar är såklart svårare då kapacitiva reaktansen minskar med ökad frekvens och då ökar den kapacitiva kopplingen.
Jag tror att det alltid går att skydda sig bara man vet mot vad. Att överge integrerade kretsar är ett icke alternativ för moderna vapen. Dock kan militären alltid gå tillbaka till sämre precision utan datateknik och större styrka hos diverse vapen för att uppnå samma mål men med humana bieffekter.
Jag tror att det alltid går att skydda sig bara man vet mot vad. Att överge integrerade kretsar är ett icke alternativ för moderna vapen. Dock kan militären alltid gå tillbaka till sämre precision utan datateknik och större styrka hos diverse vapen för att uppnå samma mål men med humana bieffekter.
Re: Dags för micro-relä-elektronik? :)
Jag tror det där vapnet är riktat mot vanlig civil off-the-shelf-elektronik. Praktiskt om man vill slå ut mobiltelefoni, TV- / rundradio-sändare, vanliga PC-burkar osv.
Av det lilla jag sett av militär hårdvarudesign så har man ett helt annat skyddstänkande och mycket rigorösare tester, med klart definierade skyddsnivåer.
Av det lilla jag sett av militär hårdvarudesign så har man ett helt annat skyddstänkande och mycket rigorösare tester, med klart definierade skyddsnivåer.