Störningar från Kinaladdare, vad göra?
Störningar från Kinaladdare, vad göra?
Hej.
Jag har köpt en dashcam till bilen då man får se både det ena och det andra närman är ute och åker.
Problemet är att när jag pluggar i den medföljande laddaren i bilen så stör den ut både GPS och radio vilket förvisso är ganska imponerande med dock ganska irriterande
Några förslag på hur man kan komma iordning med detta? det är kina saker.
Jag har köpt en dashcam till bilen då man får se både det ena och det andra närman är ute och åker.
Problemet är att när jag pluggar i den medföljande laddaren i bilen så stör den ut både GPS och radio vilket förvisso är ganska imponerande med dock ganska irriterande
Några förslag på hur man kan komma iordning med detta? det är kina saker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 24 februari 2013, 14:47:20, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: Störningar
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: Störningar
-
Re: Störningar
Fixa en bättre laddare, den där lämnar en hel del att önska. Jag antar att dashcamen är en Kina import? 
Btw: Det är en rätt bra grundregel att aldrig använda nätdelen när man köper saker direkt från Kina speciellt när det handlar om 230V men även när det bara är 12V så kan det nog vara bra för bilens fortsatta ickebrinnande att man inte använder "original" laddare.

Btw: Det är en rätt bra grundregel att aldrig använda nätdelen när man köper saker direkt från Kina speciellt när det handlar om 230V men även när det bara är 12V så kan det nog vara bra för bilens fortsatta ickebrinnande att man inte använder "original" laddare.
Funderade nästan på att bara löda dit kabeln på en usbkontakt och ta ström från en usbladdare. Det står 5v 700mA på bef laddare så det ska nog inte vara några problem, tror ju inte att den drar så mycket.
Annars får väll jag linda in skiten i alufolie
Annars får väll jag linda in skiten i alufolie

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Första bilden, Dioden (D1 kanske?) sitter den ordentligt lödd? Ser ut att vara ett tomt hål på kortet.
Den sitter bara lite skymd, men sitter rätt.
Jag lödde dit en UBS kantakt istället och pluggade i den i en UBS laddare, verkar fungera bra.
Jag lödde dit en UBS kantakt istället och pluggade i den i en UBS laddare, verkar fungera bra.
-
Ett tips är att kolla upp hur lagligt det är att ha en dashcam i bilen. Jag har för mig att det är lite av en gråzon.
Om man har en kamera som spelar in hela tiden är det tillstånd som gäller men " Om man sitter och trycker på en knapp för att spela in, så är den inte tillståndspliktig" enl länsstyrelsen. I mitt falls så slår jag på kameran med en "knapp" tänningen i detta fall.
Jag tolkar lagen som att jag får ha den.
Jag tolkar lagen som att jag får ha den.
Re: Störningar från Kinaladdare, vad göra?
Det stämmer nog. Den får däremot inte vara igång när bilen är parkerad, och alla som kör den måste veta om kameran, efter som föraren rent tekniskt är fotografen.
-
Ja, precis, det blir genast lite komplicerat.
Nu spelar det såklart ingen roll så länge man inte blir stoppad av polisen och stänger av motorn o kameran inte lägger av (och om man lämnar bilen)... Men även då så skall man bete sig rejält sviningt mot ”aina” för att nått skall hända. Men det är nog bra att vara medveten om att lagen är lite grå på området...
Nu spelar det såklart ingen roll så länge man inte blir stoppad av polisen och stänger av motorn o kameran inte lägger av (och om man lämnar bilen)... Men även då så skall man bete sig rejält sviningt mot ”aina” för att nått skall hända. Men det är nog bra att vara medveten om att lagen är lite grå på området...

-
- prototypen
Såntdär råkar jag ut för varje dag så det kanske vore att investera.
Om laddaren, släng skiten och skaffa något som kostar mer än två och sjuttiofem att tillverka.
Protte
Om laddaren, släng skiten och skaffa något som kostar mer än två och sjuttiofem att tillverka.
Protte
-
Du borde väl ha kunnat gjort en låda med aluminiumfolie runt för att stoppat störningarna.
Blir lite getto style... men borde fungera.
Skulle nog dock ha gjort som du gjorde med en USB sladd.
-
Nja, alufolie fungerar vad jag har läst rätt dåligt mot lågfrekventa störningar. Vidare så kommer nog "oljudet" fortplanta sig rätt duktigt i bilens elsystem. 

- prototypen
En helsvetsad låda OCH en rejäl filtrering av ledning in och ut.Everest159 skrev:Du borde väl ha kunnat gjort en låda med aluminiumfolie runt för att stoppat störningarna.
Gör man rätt från början behövs ingen låda utan störningarna kan stängas in på kortet med jordplan och filtrering.
Protte