Vad händer när elektronik vattenskadas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectricNooB

Vad händer när elektronik vattenskadas?

Inlägg av ElectricNooB »

Hej!

Ja som rubriken säger: Vad händer när elektronik vattenskadas? :)

Om vi tex. tar en mobil som exempel, vad är det som går sönder och varför?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Vad händer när elektronik vattenskadas?

Inlägg av Mizzarrogh »

Mest är det väl att det kan avsättas andra ämnen som tex socker eller salter som kortsluter.
Vissa komponenter som tex vissa papperskondensatorer och liknande kan ta skada men det är egentligen ganska få komponenter som inte tål vatten bara man ser till att få bort alla avlagringar och att det inte kan bli vätska stående i någon del. Annars är det väl mest risken för oxid som kan kortsluta eller göra att ben och banor mm blir förstörda eller kortslutna.

så, svaret är, det går faktiskt att göra som GeekJohan på en gammal bild här och diska kretskort i köksbaljan om man vet vad man gör. :D
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Okej, ja det känns ju som att de flesta komponenter skall klara lite vatten, jag menar, man tvättar väl ändå korten i etanol eller liknande för att få bort fluxet efter lödning...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jovisst klarar de flesta komponenter just vatten. :)

Men tex. en mobiltelefon i tvättmaskinen, så tränger det in en hel del skit särskilt mellan komponentben och liknande och kortsluter, och har man då tex. BGA-kretsar är de ju inte så lätta att göra rent.
Gäller även att låta bli att försöka starta innan det är ordentligt urtorkat och rengjort.

Sen gillar inte knapparna det heller, blir gärna oxid på kontaktytor och så.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Problemet är att vatten tränger in överallt, och kommer inte ut sen.
Sen när det blir varmare så expanderar vattnet och då kan man få intressanta effekter så som delaminering och sprängda kapslar.
Man fraktar inte dem torrt bara för att det är roligt :wink:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Viktigast är att ta bort batteriet omedelbums!
En spänningslös krets kan man sedan tvätta med värmt destvatten och låta torka (tålamod!)
Lägg den på ett värmeelement ett bra tag.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Måste vara därför som iPhone och senare EEE PC har batteriet fast monterat.. :vissla:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Japp, allt du gör loggas av äpplet därför kan man inte göra den spänningslös! :D
Josasp

Inlägg av Josasp »

OJ oj alla usb minnen jag tvättat, tror jag tvättade samma minne 4-5ggr och sen minst 6-7st enstaka gånger.
Till och med en MP3 spelare en gång, hörlurar ett flertal gånger.

Allt har klarat sig finfint hittills i alla fall.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

@JOSASP: Är det för att bli av med ev. virus som man tvättar USB-minnen? :D
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag köpte en Commodore 64 av en storrökare för 10 år sen, den var totalt inpyrd och gick knappt att ha inomhus eller ens vidröra utan att man fick gula fingrar...
Löste alla problem genom att diska den isärtagna C64'an, inklusive kortet, i en balja med YES tills allt var rent och fint. :)
Sköljde noga med dest. vatten efteråt och lät allt torka i några dagar.
Datorn fungerade fint efter behandligen, men några år senare när jag tog fram den igen så var vissa och ett tag senare alla tecken på skärmen i en enda röra. :(
Vet inte om det kan beskyllas tvätten dock, men något har ju uppenbarligen hänt och blir till att felsöka någon gång i framtiden.

Faran annars med vatten är som sagt avlagringar (salter, mineraler..) som stannar kvar och orsakar problem när vattnet dunstar. Rost och oxid på kontaktytor kan också bli ett problem.
Fukt som trängt in under kretsar och kontaktytor kan även vara riktigt svårt att bli av med.

Är strömmen på, t.ex. i en mobil som tappas i drickat, tillkommer problem med elektrolys som snabbt "äter upp" komponentben och ledare.
Antar att det ledande vattnet även kan göra så att strömmar flyter där de inte borde och "kortsluter" och skadar känsliga kretsar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

RADIOT skrev:@JOSASP: Är det för att bli av med ev. virus som man tvättar USB-minnen? :D
HAHAHAHAH! tog ett tag innan jag fattade vad du menade.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Volvo245GLT skrev:Jag köpte en Commodore 64
Volvo245GLT skrev:men några år senare när jag tog fram den igen så var vissa och ett tag senare alla tecken på skärmen i en enda röra. :(
Tips: Mät med oscilloskop på databussen, tydligen är det inte helt ovanligt att nån av DRAM-krestarna tröttnar och då kan det bli sådär. Det där är alltså ett tecken på att grafikkretsen är igång och genererar rätt signaler men läser ur skräp ur minnet. Om det är rätt färger på ram och bakgrund så har dessutom processorn lyckats köra kod ur (EP)ROM men något med RAM är knas. Felet ska visst yttra sig som att logiknivåerna på databussen inte ser rätt ut.

... En bekant råkade ut för det här för länge sen (drygt 20 år) men missade det där med oscilloskop och mätte istället med multimeter på databussen och fick givetvis ca 2,5V på varje ledare, och bytte DRAM-kapslarna. Det var ju helt kört att försöka förklara att mätningen gjorts helt fel och att lagningen funkade var ren tur. :wink:

... men först är det läge att rucka på socklade kretsar. Att känna om nån krets blir varmare än andra (t.ex. DRAM'en ska ju bli ungefär lika varma) är kanske också bra.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Det var tydligen vanligt att nätdelarna till C64 gick sönder och började mata ut för låg eller ännu värre, för hög spänning, vilket brände DRAM och senare annat i C64:an.

http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/ ... tester.txt
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant!

Åtminstone vissa senare agg med sekundärswitchregulator hade "katastrofskydd" med zenerdiod+thyristor om jag inte minns fel.

OBS att C64-nätagget ska nog ge ca 5,5V och inte exakt 5V om jag minns fel, antagligen för att kompensera för diverse spänningsfall...

Sidospår:
Det är intressant att strömbrytarna på C64 verkar hålla bra, samtidigt som samma strömbrytare hämtade ur ett restlager och användna på Amiga CD32 tydligen ofta pajar. Jag har en CD32 och i princip direkt efter jag skaffat den begagnad så pajade just strömbrytaren, lömskt nog bara 12V-brytningen så den reagerade som om cd-läsaren var trasig...
Skriv svar