Ladda 12V batteri från 6V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av einar »

Nu är jag här igen med dumma frågor då min trötta skalle inte riktigt klarar av tankeverksamheten själv :oops:

Jag har "råkat" köpa på mig en gammal Ford Customline anno 1953 som ska användas mer eller mindre flitigt i sommar. En relativt orörd originalbil från Kalifornien och tyvärr med 6V elsystem.

Nu till mitt problem, tidigare ägare har monterat ett separat 12V batteri i skuffen och drivit en stereo med men nu är jag den lata och glömska typen så jag skulle gärna vilja ha laddning under färd också för att slippa bli strömlös pga att jag glömt ladda batteriet innan.
Det som kommer drivas på 12V är stereo, ett slutsteg och en kompressordriven kylväska så det är inga enorma strömuttag det handlar om men det ska samtidigt kunna användas hela tiden som bilen används.

Konvertera till 12V har jag ingen lust med då alla mätare osv i bilen är elektriska och inte mekaniska som de brukar vara på 50 talare och det sitter ett nytt 6V batteri i den.
En tanke är att montera två 6V batterier (kan få beg från batteribackuper som byts regelbundet oavsett skick på batterierna) ifall om de kan laddas från 6V systemet och seriekopplas till förbrukarna så jag får ut 12V?

En annan lösning vore ju att montera en 12V generator som drivs från kardan (har sett den lösningen förut) men då man sällan åker så fort på en cruising tror jag det inte kommer fungera direkt bra. Såg ingen direkt bra lösning till att sätta en extra generator på motorn heller
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13708
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av MiaM »

Viktigt att kolla upp innan du funderar ut något faktiskt schema: Kolla om 6V-systemet är plusjordat eller minusjordat! Nåt i bakhuvudet säger att fram till och med -54 hade (amerikanska) Ford plusjordat 6V-system, -55 (ett enda år) minusjordat 6V-system och från -56 och framåt 12V...

12V-batteriet för stereon lär garanterat vara minusjordat, och det behöver ju inte vara lika som 6V-systemet.

Om den är orörd är det kanske synd att montera en extra generator, men om det går utan att behöva såga/borra/dona i orginaldelar är det såklart enklast, då har du ju dessutom garanterat tillräcklig effekt på generatorn.

Om det är en större stereo så kan det vara värt att kolla vad 6V-generatorn orkar, den är väl antagligen dimensionerad för att orka ladda batteriet lite lagom och driva drygt 100W belysning och hur mycket fläkten nu drar. Vindrutetorkarna är väl drivna av förgasarens vacuum på en såndär? (En helt fantastisk konstruktion, när man står stilla i bilkö och ändå knappt behöver nån sikt så kan torkarna köras tokfort, medan om man ska göra en omkörning och trampar plattan i botten så stannar de nästan... :wink: ).

Om du vill ladda 12V-batteriet från 6V-generatorn så är det väl egentligen "bara" att bygga nån slags switchomvandlare. Den bör då vara byggd så att den inte startar och inte drar nån tomgångsström alls om spänningen ligger under en viss nivå, men när spänningen ligger över så ger den lämplig utspänning (13,8V kanske?).


Ett tips som jag inte tar nåt ansvar för är att du skulle kunna montera en återfjädrande omkopplare som när den hålls intryckt driver tändningen från 12V-batteriet. När du ska starta håller du in den knappen så får du rejäl fart på gnistorna oavsett hur mycket 6V-spänningen går ner p.g.a. startmotorn. Minns att farsan berättat om nåt liknande på en bil med 6V-system, han hade en omkopplare som kunde seriekoppla in ett 4,5V ficklampsbatteri för extra fart på tändningen vid start. Det gick åt en del ficklampsbatterier men bilen startade klart lättare. Fast start i kyla är väl kanske inte aktuellt på en sånhär bil, farsans kopplingar skedde väl på 60-talet...


Det är ingen jättebra idé att seriekoppla batterier och dra mer än försumbar ström "på mitten" av dem så att säga om inte "halvorna" automatiskt får rätt laddning, separat reglerat per "halva".
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av einar »

Det är minusjordat så på så vis är det ingen fara. Originalgeneratorn är på 6V och 35A om jag inte minns tokigt (likströmmare givetvis) men eftersom den mestadels kommer gå på crusingar kommer lampor mm ändå inte användas så värst mycket så den mesta av den lilla strömmen den producerar på 500 varvs tomgång kan användas för laddning :wink:

Jag är fullt medveten om att en extra generator vore det bästa men jag vet inte riktigt hur jag ska få till fästet och få dit remmen så den inte blir att slira för minsta lilla.

Den startar faktiskt direkt även i -20 med 6V så någon extraboost till tändsystemet behövs inte :) Fantastiska de där gamla raksexorna. Och vindrutetorkarna drivs av vakum ja, men min bil har en enorm mekanisk bensinpump med inbyggd vakumpump som ska se till så torkarna fungerar när de behövs ( vilken underbart udda lösning) :bravo:

Fler svar mottages tacksamt.

edit; Om någon är intresserad så är det här bilen det handlar om. http://www.garaget.org/?car=312760
Den brun/bronsaktiga metalliclacken är faktiskt originalfärgen och verkar vara extremt ovanlig :)
Skogen
Inlägg: 984
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av Skogen »

En omvandlare 6-12V vore väl det enklaste, gäller väl bara att köpa/bygga en med tillräcklig effekt.
http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av xxargs »

Likströmmare behöver lite varv på motorn innan de laddar och det kommer bli problem med att hålla laddningen på batteriet om crusingar görs med låg motorvarv större delen av tiden - tomgångsvarv så brukar inte generatorerna ladda alls typ eller på sin höjd håller halvljuslamporna lysande utan att ladda ur batteriet.

likströmmarna kunde inte byggas så att man kunde köra med hög utväxling för tillräckligt högt varvtal på tomgång och samtidigt hålla lindningarna på plats i rotorspåren när man körde motorn på max varvtal - växelströmmaren med sin 'claw' rotor klarade nämligen detta bättre och kunde utväxlas högre och den lösningen blev möjlig först när halvledardioden uppfanns och snart fasade ut likströmsgeneratorn.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av j.po »

Eftersom likströmsgeneratorer inte laddar vid tomgång är här ett förslag som ni gärna får förkasta. Byt generatorn till en 12V växelström som är kopplad till 12V batteriet i bagaget. Ladda sedan 6V batteriet ifrån 12V batteriet via en stepdown.
grottan
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av grottan »

Med 6V och 35A så har du hela 210W att disponera vid full uteffekt från generatorn, räkna bort 110W för halvljuset och 42W för bakljuset (vad har man förresten för effekt på 6V lampor?) så har du kvar 58W att driva stereo, slutsteg och kylbox på. Enbart kylboxen som JULA säljer är på 66W så det blir väldigt lite poppa över till crusingen.

Nä, gör som någon föreslog - byt ut generatorn till en 12V och låt den ladda 6V delen via en omvandlare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27864
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av danei »

Normala bakljus är på 5W det är bromsljuset som är på 21W.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av xxargs »

Jag hade en gamman Ford Tanus 20M 1965 med V6 och 6 Volt system när jag var ny med körkort - hade inga som helst elproblem med denna trots 6 Volt och alltid först ut från parkeringen när det var -15 grader C medans alla andra försökte veva igång sina B18 och B20-baserade bilar med först 1 cylinder, därefter 2, cylindrar och när den tredje tände så kunde de ibland släppa startnyckeln...

Nu hade jag iofs. böjt lite på fjädrarna samt bytt ut regulatorn till en snodd från gammal Volvo Amazon då orginalregulatorn med två spolar var som gjord för att ladda ur batterierna (dvs. den sänkte spänningen ju mer ström som drog ur generatorn - det hade varit bättre att köra utan med fast förkopplad motstånd till fältlindningenistället för en bestämd maxström...)

Med andra ord kan det vara bra att titta på generatorn och dess regulator så att du får ut dina 35 Ampere och inte snöps i förtid med en amputerad regulator - öppna locket på regulatorn och kontrollera att den har 3 spolar i sig - är det bara 2 spolar så har du en amputerad regulator och kommer inte att leverera ström i tillräcklig mängd fast förutsättningarna finns varvtalsmässigt på generatorn.


När det gäller campingkylboxen så föreslår jag att du köper dig en Waeco CDF18 (fortfarande bärbar med hantag) och en 80 - 100 Ah 12 volts fritidsbatteri enbart för den - tufft kanske rent investeringsmässigt men då har du en kyllösning ~0 grader C i boxen i 4-5 dygn på batterierna medans köper du en billig peltier-box så för 500:- räcker samma batteristorlek i 15-20 timmar och det är aldrig kallare än 10-15 grader C i boxen, låter mycket och fläktarna slut i lagret efter några veckors kontinuerlig körning via 12V-adapter, rent skit skulle jag vilja sammanfatta det med.


Jag har aldrig ångrat köpen av Waeco-boxen trots att det sved vid inköpet medans dom 3 termoelementboxarna köpt innan och konstaterat som tämligen värdelösa (fläklagren...) - verkligen var bortkastade pengar!


Med så liten generator som 35 ampere (både gamla traktorer och modernare motorcyklar har fasen mig större generatorer idag strömmässigt) och 6 Volt har du verkligen ingen utrymme för några extragrejor utöver vad bilen är orginalutrustad med (dock så drar orginal rörradion förmodligen mer ström än en modernare bilradio på lagom volym om man inte fyller bilen med (ineffektiva) högtalare och massa slutsteg - så där kan man göra ett byte rent effektförbrukningmässigt)

En variant som man kanske skulle titta på är att modifiera regulatorn en typisk 100 Ampere växelströmsgenerator så att den bara laddar för 7 Volt - dock gäller det då att välja en växelströmsgenerator med extern regulator (helst mekanisk om sådana går att finna längre) som man kan modifiera så att den istället för 14 volt ger 7 Volt - generatorn som sådan tål det så där är inte problemet- utan det gäller att komma åt styrningen/regleringen och är det en sådan sammabyggd med kolbortsarna och elektronisk så är det inte lättmekat om man säger så.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13708
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av MiaM »

Just ja, oavsett kylbox eller inte o.s.v. så kan det kanske vara läge att ha just ett fritidsbatteri som 12V-batteri (värt att tänka på vid framtida batteribyten i denna eller andra bilar). Oavsett vad som drivs av 12V så lär ju 6V-startmotorn behållas.


Jag håller med förslagen om att byta till 12V-generator och ladda 6V-batteriet från 12V. Här får man ju dock en intressant fråga hur man ska styra laddningen. Enklast är ju bara att inte ladda 6V-batteriet från 12V-batteriet när motorn är avstängd, och ha en separat knapp som kan starta den laddningen trots att motorn är avstängd för att få lite extra kräm i 6V-batteriet om bilen stått ett tag.
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av einar »

hmm, verkar bli tufft att använda likströmmaren så jag får väl antagligen leta efter en plats runt motorn och trycka dit en till generator.
Strömmen som själva bilen drar har generatorn inga problem att orka med på tomgång men som sagt så kan det ju bli lite svettigt åt den med lite mer elslukare.

Kylbox har jag redan en Isotherm TB31 dvs 31 liter och Danfoss kompressor så mer riktig än så tror jag inte det blir :)

Annars får jag skaffa takräcke och fylla med solceller :)
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av einar »

Har efter mycket om och men lyckats montera en 12V generator ovanför likströmmaren men nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det hela med laddningslampan? Det är en vanlig boschgenerator från en 740 och då elsystemet i bilen är 6V och plusjordat går det ju inte riktigt att koppla en lampa över tändningslåset heller.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av Andy »

Du behöver ett relä i mellan som drivs av 6 V från tändningen på bilens ordinarie system men switchar in Volvo generatorn till 12V systemet med l-lampan.
På så sätt startar båda systemen upp när du startar bilen.
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av einar »

Den tanken har också slagit mig, orkar 12V relän dra på 6V eller måste jag leta djupt ner i skrotlådorna efter ett 6V relä?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Ladda 12V batteri från 6V?

Inlägg av Andy »

Du får leta i lådorna för det kan mycket väl hända att ett 12V drar men jag skulle inte lita på att det håller i längden.
Skriv svar