Jag har "råkat" köpa på mig en gammal Ford Customline anno 1953 som ska användas mer eller mindre flitigt i sommar. En relativt orörd originalbil från Kalifornien och tyvärr med 6V elsystem.
Nu till mitt problem, tidigare ägare har monterat ett separat 12V batteri i skuffen och drivit en stereo med men nu är jag den lata och glömska typen så jag skulle gärna vilja ha laddning under färd också för att slippa bli strömlös pga att jag glömt ladda batteriet innan.
Det som kommer drivas på 12V är stereo, ett slutsteg och en kompressordriven kylväska så det är inga enorma strömuttag det handlar om men det ska samtidigt kunna användas hela tiden som bilen används.
Konvertera till 12V har jag ingen lust med då alla mätare osv i bilen är elektriska och inte mekaniska som de brukar vara på 50 talare och det sitter ett nytt 6V batteri i den.
En tanke är att montera två 6V batterier (kan få beg från batteribackuper som byts regelbundet oavsett skick på batterierna) ifall om de kan laddas från 6V systemet och seriekopplas till förbrukarna så jag får ut 12V?
En annan lösning vore ju att montera en 12V generator som drivs från kardan (har sett den lösningen förut) men då man sällan åker så fort på en cruising tror jag det inte kommer fungera direkt bra. Såg ingen direkt bra lösning till att sätta en extra generator på motorn heller