Generera fyrkantsvåg +6 till -6

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

Generera fyrkantsvåg +6 till -6

Inlägg av Detraw »

Hej,

Jag tänkte försöka mig på ett litet helg projekt men det var ett par år sedan nu sedan jag lekte med elektronik (har tyvärr haft allt nerpackat efter senaste flytten).

Vad jag hade tänkt ge mig på är att flippa en hårddiskarm fram och tillbaka. Det är alltså en platt spole som sitter på en arm. Spolen går in mellan två neodymmagneter. Om jag lägger på 12V på spolen så hoppar den till ena hörnet och om jag vänder polariteten så hoppar den till andra hörnet. 12V har jag tagit eftersom jag råkade ha ett sådant batteri, man kanske kan köra på mindre, spolen blir ganska varm ;-)

Vad jag nu vill göra är ju att få armen att flippa fram och tillbaka. För att lyckas med detta tänkte jag att man kunde generera en fyrkantsvåg. Jag letade runt lite på 555 ritningar men alla jag hittar har en våg mellan 0 och +12 jag vill ja ha mellan +6 och -6 om jag förstått det rätt.

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning en fredag som denna?

Tack på förhand!
/Daniel
ElectricNooB

Re: Generera fyrkantsvåg +6 till -6

Inlägg av ElectricNooB »

Koppla ena änden av magneten till 6V? :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Enkelt är att koppla fyrkantvågen via en kopplingskondensator.

Protte
Detraw

Inlägg av Detraw »

Vad dum jag är, visst måste det funka lika bra med en sinusvåg? Frågan är ju då bara hur man får till en långsam nog sinusvåg ;-)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har drivit hårddiskmagneter med en dator och ett vanligt hemmaslutsteg, perfekt sinusvåg och gratis (soprum) slutsteg som är mer än tillräckligt kraftigt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Detraw skrev:Vad dum jag är, visst måste det funka lika bra med en sinusvåg? Frågan är ju då bara hur man får till en långsam nog sinusvåg ;-)
Långsam sinus är inga problem så länge slutsteget är DC kopplat.
Skriv svar