Bygga stabiliserad UPS strömförsörjning, 24V
-
Tommy_Naseem
Bygga stabiliserad UPS strömförsörjning, 24V
Jag har ett Wago plc som jag idag driver via ett 1.3A nätaggregat. ( vilket börjar bli lite väl lite för mitt system. 2,5A är mer vad jag siktar mot i det nya systemet)
Men då jag kör mitt larm över detta plc så behöver jag köra någon form av spänningsbackup.
Smidigast vore att använda 2 st 12V 7,2 A Bly ack som jag laddar upp via en laddningskrets
Och parallellt med batteri spänningen så får man ha en spännings stabilisator som jag sedan matar mitt PLC med.
Fråga 1
Hur bygger jag en lämplig laddningskrets?
Fråga 2
Spänningsstabilisatorn.
Då jag inte har direkt så många volt att stabilisera med och jag även vill att det skall funka så länge som möjligt på batterierna utan att spänningen sackar.
Några förslag på hur?
Jag är inte värds bäst på små elektronik ´:p
Men då jag kör mitt larm över detta plc så behöver jag köra någon form av spänningsbackup.
Smidigast vore att använda 2 st 12V 7,2 A Bly ack som jag laddar upp via en laddningskrets
Och parallellt med batteri spänningen så får man ha en spännings stabilisator som jag sedan matar mitt PLC med.
Fråga 1
Hur bygger jag en lämplig laddningskrets?
Fråga 2
Spänningsstabilisatorn.
Då jag inte har direkt så många volt att stabilisera med och jag även vill att det skall funka så länge som möjligt på batterierna utan att spänningen sackar.
Några förslag på hur?
Jag är inte värds bäst på små elektronik ´:p
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Bygga stabilicerad ups strömförsörjning. 24V
Jag hade nog försökt ha högre batterispänning än matningsspänning och låtit en switchomvandlare setill att det blir rätt systemspänning.
-
Tommy_Naseem
Ja ett alternativ är ju att ha 3 st batterier. Men det känns som att det är fel väg att gå...
Alla larmsystem jag normalt monterar som går på 24v använder bara två 12 acc
Alla larmsystem jag normalt monterar som går på 24v använder bara två 12 acc
-
danielr112
2 batterier + ctek laddare och koppla det rakt in.
Ev en diod emellan mot PLC systemet. Dock brukar de flesta klara den lilla överspänning som finns.
Ev en diod emellan mot PLC systemet. Dock brukar de flesta klara den lilla överspänning som finns.
-
Bittämjaren
Re: Bygga stabilicerad UPS strömförsörjning, 24V
Jag använder en WAGO 750-881 kopplad till 24V blyack som ständigt underhållsladdas med ett konstantspänninaggregat på 27,6 V. Tidigare hade jag en 750-841 som jag fick byta p.g.a. jag stressade ihjäl webbservern i den med mycket arbete, men PLC delen i den fungerade oklanderligt
De fungerar alldeles utmärkt på denna spänning, leverantören har bekräftat för mig att den klarar spänningen.
Hur det är i andra ändan vet jag inte men ner till c:a 20V har den hängt med, jag har inte haft tillräckligt långt strömavbrott ännu.
De fungerar alldeles utmärkt på denna spänning, leverantören har bekräftat för mig att den klarar spänningen.
Hur det är i andra ändan vet jag inte men ner till c:a 20V har den hängt med, jag har inte haft tillräckligt långt strömavbrott ännu.
-
Tommy_Naseem
Re: Bygga stabiliserad UPS strömförsörjning, 24V
Jo tack Web servern i 841 är inte den vassaste. Jag har inte provat 88x serien ännu men den skall utvärderas i Mars uppe på wago kontoret.
nu har jag även en 24-18v converter då jag kör DALI och jag vill inte heller riskera mina DALI don eller modulen pga för låg spänning.
Jag får väll gräva lite på lagret o se om jag kan hitta något strömmförsörjningskort från en gammal larmcentral eller något annat skoj
nu har jag även en 24-18v converter då jag kör DALI och jag vill inte heller riskera mina DALI don eller modulen pga för låg spänning.
Jag får väll gräva lite på lagret o se om jag kan hitta något strömmförsörjningskort från en gammal larmcentral eller något annat skoj
-
Bittämjaren
Re: Bygga stabiliserad UPS strömförsörjning, 24V
Jo men firmwaren var väldigt gammal i den och jag vet att den är rejält förbättrad sen dess, och i valet mellan att uppgradera firmwaren eller att byta till den andra som jag hade liggande, blev valet att byta för jag ville ha igång webvisningen på min pelletsbrännare och se vilket larm som stannat denna efter min senaste programändring.