Räkna ut max ström / area på kretskort.
-
Tommy_Naseem
Räkna ut max ström / area på kretskort.
Finns det någon enkel lathund för att räkna ut vilken bredd på banorna man skall ha på krettskortet?
Jag skall bygga ett relä kort med 24V reläer som skall styra 230V som är avsäkrat 10A.
DIN monterade reläer drog iväg lite väl mycket i pengar så det lutar åt att bygga något eget här.
Jag skall bygga ett relä kort med 24V reläer som skall styra 230V som är avsäkrat 10A.
DIN monterade reläer drog iväg lite väl mycket i pengar så det lutar åt att bygga något eget här.
- Klas-Kenny
Re: Räkna ut max ström / area på kretskort.
Om du har en mobil eller annat med Android kan jag varmt rekommendera Electrodroid som bland annat innehåller en kalkylator för just detta, tillsammans med en hel massa annat matnyttigt. 
- 13th.Marine
- EF Sponsor
-
Tommy_Naseem
- prototypen
ELFAs faktasidor om mönsterkort har direkt tabell för bredd och tjocklek och tillåten temperaturhöjning.
Protte
Protte
Till alla: http://www.saturnpcb.com/pcb_toolkit.htm
Ett mycket välgjort program, använder den dagligen. Gratis är det också.
Ett mycket välgjort program, använder den dagligen. Gratis är det också.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Om det är en prototyp eller liten serie så kan du förstärka banorna genom att lägga på en ledare ovanpå banan.
OBS att det är också rätt stor skillnad på att tåla 10A och att tåla den ström som det som mest kan bli genom en 10A-säkring, speciellt om det är 10A "proppskåp-säkring".
OBS att det är också rätt stor skillnad på att tåla 10A och att tåla den ström som det som mest kan bli genom en 10A-säkring, speciellt om det är 10A "proppskåp-säkring".