Använda komponenter till sådant de inte är gjorda för
Re: Använda komponenter till sådant de inte är gjorda för
Det är mer eller mindre standard i AB förstärkare att man ställer tomgångsströmmen med en pot och Vbe multiplikator, och temperaturkompensering görs med en diod eller transistor.
Man kan använda två Vbe multiplikatorer en som inte är direkt tempbereonde och en som är det.
http://www.google.com/search?q=vbe+multiplier
Mycket riktigt är den absoluta arbetspunkten inte känd, men den driver inte mycket.
Lite grovt brukar man ofta säga att efter 48h inbränning in har man halva driften under dess livstid.
(Detta pga elektromigration och förändringar i dopning etc)
Det som är lite intressant är att det finns en isotermiskapunkter i en diod där det är stabilt.
Man kan använda två Vbe multiplikatorer en som inte är direkt tempbereonde och en som är det.
http://www.google.com/search?q=vbe+multiplier
Mycket riktigt är den absoluta arbetspunkten inte känd, men den driver inte mycket.
Lite grovt brukar man ofta säga att efter 48h inbränning in har man halva driften under dess livstid.
(Detta pga elektromigration och förändringar i dopning etc)
Det som är lite intressant är att det finns en isotermiskapunkter i en diod där det är stabilt.
Gizmo: Vbe ändrar sig med temperaturen, vara sig på dioder som bipolare transistorer.
Att använda metallkapslade transistorer som "fotocell" har redan nämnts. Jag gjorde detta (ihop med skrivbordslampa) för att mäta på slutartider på en analog systemkamera. Jag vet inte hur exakta värden jag fick, men däremot vet jag att det verkade vara "ett stegs glapp" i slutartidväljaren på kameran, d.v.s. det skiljde en faktor 1:2 på slutartid beroende på om man valde slutartid genom att vrida från ena eller andra hållet.
Kul läsning, lärorikt!
Om någon vill bygga en gamma-detekor med PIN-dioder så har jag ett gäng sådana liggande, hojta i pm bara!
En klassiker som ej nämnts är väl att använda effektmotstånd som element för att värma upp saker.
Om någon vill bygga en gamma-detekor med PIN-dioder så har jag ett gäng sådana liggande, hojta i pm bara!
En klassiker som ej nämnts är väl att använda effektmotstånd som element för att värma upp saker.
- Mizzarrogh
Jo, vill minnas Elfa tidigare hade ett enormt (nåja, kanske med våra referenser...) effektmotstånd som hade ett tillägg i katalogtexten om att det även var mycket lämpligt som värmare för tex apparatskåp. 
Edit, appropås så kan man använda saker som "flugbrännare", gamla el element (förmodligen även antika brödrostar eller bastuaggregat...
), etc som barlaster och liknande om man av någon anledning behöver extremt stora laster (tex för tester).
Edit, appropås så kan man använda saker som "flugbrännare", gamla el element (förmodligen även antika brödrostar eller bastuaggregat...
Tja ett elelement är ju inget annat än en stor resistor, man använder effektmotstånd till just detta ibland.
- Mizzarrogh
Ja, mäter man upp önskad resistans, etc så kan man ju på en del modeller ta ut vid lämplig punkt sedan.
Så får man plötsligt ett nytt användningsområde för gamla "ladykillers" (kärringbrännare (elakt, jag vet men for a reson...
) flugdödare och annan bråte som normalt skulle gå till tippen.
Man kan även linda en järnstång för extremt höga laster.
Så får man plötsligt ett nytt användningsområde för gamla "ladykillers" (kärringbrännare (elakt, jag vet men for a reson...
Man kan även linda en järnstång för extremt höga laster.
Jag skulle vilja veta om någon har lyckats att använda en "vanlig" diod typ 1N4148 (eller liknande) som kapacitansdiod eller som tunneldiod?
Tycker det borde gå, men har inte riktigt testat. Känns som om komponenter har ganska liknande funktioner, bara att vissa är lite mer optimerade.
Tycker det borde gå, men har inte riktigt testat. Känns som om komponenter har ganska liknande funktioner, bara att vissa är lite mer optimerade.
Just en 1N4148 är en switchdiod vilket betyder att dess kapacitans är väldigt låg. Men t.ex. 1N4001 är helt OK till detta, dock har de riktiga kapacitetsdioder större område att reglera över.
Kopplat på vilket sätt?TomasL skrev:CD4069 funkar som Klass A förstärkare.
Effekt?
blueint:
CD4069 inverterade opamp, då den i "mitten" läget arbetar i klass A.
Exempel RIAA (det var vad jag kunde hitta just nu ...)
CD4069 inverterade opamp, då den i "mitten" läget arbetar i klass A.
Exempel RIAA (det var vad jag kunde hitta just nu ...)
Nu blir det lite tvärtom men jag upptäckte att de 3 nylonsträngarna
(de som är lindade med metalltråd) på min gitarr fungerar som en
motståndstråd. Kommer inte ihåg exakt resistans men de låg mellan
30 till 100 ohm. De nya med silvertråd jag bytte till var betydligt lägre
motstånd i. Tänkte jag skulle kunna utnyttja dom till en bryggkoppling,
typ en sån där stor brygga som man hade på fysiklektionerna.
Det är ganska bra med lindad tråd då en släpkontakt liksom hakar fast
på varje varv.
(de som är lindade med metalltråd) på min gitarr fungerar som en
motståndstråd. Kommer inte ihåg exakt resistans men de låg mellan
30 till 100 ohm. De nya med silvertråd jag bytte till var betydligt lägre
motstånd i. Tänkte jag skulle kunna utnyttja dom till en bryggkoppling,
typ en sån där stor brygga som man hade på fysiklektionerna.
Det är ganska bra med lindad tråd då en släpkontakt liksom hakar fast
på varje varv.
En stump koaxkabel kan bli en hyffsad antenn om man vränger en bit av skärmen ut och in: The Vertical Bazooka Antenna
Det här var lite kul. Jeri Ellsworth berättar i en av sina senaste youtubevideos om en Wienbrygge oscillator där en lampa används för att göra kretsen extra stabil. Videon finns att se på youtube HÄR. Smart att använda lampa för att stabilisera (misstänker att den nog snarare möjligen glöder än lyser).
Apropå det så har jag för mig att äldre Philips Philicorda har glimlampa i oscillatorkretsen (bara 60-talets tror jag, de från 1971 och framåt är transistoriserade), kan ju vara en liknande konstruktion.
Apropå det så har jag för mig att äldre Philips Philicorda har glimlampa i oscillatorkretsen (bara 60-talets tror jag, de från 1971 och framåt är transistoriserade), kan ju vara en liknande konstruktion.
Gizmo: Det var den kretslösningen som blev starten för Hewlett-Packard. Uppenbarligen en ganska lönsam idé!