Från nätagg till analog processor

void

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av void »

Jag är glad att du tog min kommentar så :) . Singelvarianten av LM324 heter LM321 (http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... l1dpyy.pdf).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

kimmen skrev:Om man inte skall ge sig in på exotiska komponenter så tror jag inte det finns en enkel LM324. LM358 (dubbel) är ju dock i samma kapsel som en enkel OP hade varit i, och därför finns väl ingen större motivation att göra en singelvariant förutom om det hade varit för att göra den pinkompatibel med 741:an.
Jag tackar för den informationen!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

void skrev:Jag är glad att du tog min kommentar så :) . Singelvarianten av LM324 heter LM321 (http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... l1dpyy.pdf).
Tack!

En nyfiken fråga bara, vad står hex-koden för? :)

MVH/Roger
PS
För en amatör som mig är det dock tråkigt att den bara finns ytmoterad. Även om den inte kostar mer än 3:81 på elfa (2011).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här är det slutgiltiga schemat jag kommer bygga efter.

Vänligen hojta till om jag tänkt katastrofalt fel.

Jag lyckades alltså reducera schemats komplexitet med att ta bort ännu en komponent dvs den separata 4k7 bleedern (jag har ju redan en pot på 4k7 :D)

MVH/Roger
PS
Jag har, som ni ser, valt att strunta i Vbe-multiplikatorns temperaturberoende även om det var mycket intressant att få reda på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

skaffa en bättre spänningsreferens, Vbe varierar ju med Ib också, alltså är det inte stabilt vid varierande belastning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här kommer en ungefärlig ritning på kabeldragandet.

Jag avser alltså montera kylflänsen i trälocket. För att undvika brandrisk kommer jag använda typ 1cm distanser.

Varje svart prick motsvarar minst en stiftlist/hylslist-kontakt (vet inte om dom är så bra för 3A men ändå :)).

Detta för att jag vill kunna separera styrkortet och likriktardelen från högeffektsdelen/kylflänsen.

Genom att använda kontakter enligt ovan får jag också möjlighet att testa grejerna innan jag monterar dom i chassiet.

Tanken är sedan att alla instrument och kontakter skall kunna monteras i efterhand genom att bara koppla ur/i kontakterna.

Man måste tyvärr tänka lite för att få med den andra kanalen också :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

j.po skrev:skaffa en bättre spänningsreferens, Vbe varierar ju med Ib också, alltså är det inte stabilt vid varierande belastning.
Vem bryr sig? :)
void

Inlägg av void »

Jag tog mig friheten att göra ett snabbskott och simulera spänningsregleringens-delen,
och det borde kunna ge en indikation av vad du kan förvänta dig. Om min simulering
stämmer blir det ganska svårt att ställa in högre spänningar. De sista 300 ohmen på
potten ger en spänningsändring på 14 volt! Regleringen är ok om man tycker att en halv
volt hit eller dit inte spelar någon roll. Möjligen kan temperatur-driften bli ett problem.

[EDIT] Glömde temperatur-grafen
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vad fantastiskt vänligt! Tack!

Har dock lite svårt för att förstå första grafen men om strömmen är på x-axeln (och dessutom negativ av nån anledning) så kan jag se just det tappet på 1V vid 4A som du nämner.

För mig är det en tillräckligt bra reglering.

Däremot är det en liten besvikelse att spänningsregleringen blev så kraftigt olinjär.

Borde insett det.

Men jag tror inte det gör nåt.

Även om det hade varit trevligt om man kunde linjärisera den med en logaritmisk pot. Dock tror jag mig förstå att logaritmen blir så att säga åt fel håll. Jag skulle behövt en pot som börjar rätt abrupt men slutar finare resistansmässigt. Jag kallar dom för "inverterat logaritmiska" :) Eller har jag fel?

Tack än en gång!

MVH/Roger
PS
Lite synd att du valde fel Q1. Jag har dock kollat data på BDX53 och hfe tycks i alla fall vara samma. Vilket borde innebära att din simulering är i det närmaste relevant även för BDX33.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Även om det hade varit trevligt om man kunde linjärisera den med en logaritmisk pot. Dock tror jag mig förstå att logaritmen blir så att säga åt fel håll. Jag skulle behövt en pot som börjar rätt abrupt men slutar finare resistansmässigt. Jag kallar dom för "inverterat logaritmiska" :) Eller har jag fel?
Nu ska vi se här. Hjärnan är idag fylld med kola, men...
Eftersom du kopplar poten som spänningsdelare, så borde det väl räcka att vända den upp-och-ned (byta plats på pinne 1 och 3, om pinne 2 är armen) för att få din "inverterade logaritmiska" pot...? Effekten blir ju att ratten skruvas åt fel håll då istället.

Men, å andra sidan, så skulle jag inte ha så jättemycket emot ett nätagg med lite olinjär spänningsratt. Det är (för mitt användningsområde i alla fall) mer kritiskt att korrekt ställa in 3.3V, +/- 0.01 V, än det är att kunna ställa in 24V, +/- 0.01V, om man hård-drar det lite. Frågan är ju bara om det inte blir för mycket fel i ditt fall. Nåja, så länge du bygger icke-permanent så är det bara att labba och testa för att lära sig förstå. Version 2 blir säkert bättre :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Void: Vad heter simuleringsprogrammet du använde här?.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Haha, underbar kommentar! :D

Men du har rätt. Fast vem vill ställa in spänningen med en ratt som ökar spänningen åt fel håll :D

En lösning är faktiskt att försöka få tag i en, som tydligen kallas, "gangad pot" med genomgående axel och vända den bakåfram :)

Elfa tycks dock inte sälja sådana men jag vet att dom finns.

Om du studerar mitt schema ser du f.ö att jag har en separat 5V/3,3V-utgång som skall vara lagom kalibrerad. Dock inte till dina smått hysteriska +/-10mV :)

Fast din poäng är tacksamt noterad.

MVH/Roger
PS
Laddar upp en skiss på en alternativ lösning som min kollega delvis tipsade mig om.

Den råder bot på flera av era trevliga invändningar:

1) Den är temperaturstabil
2) Den är linjär (åtminstone spänningsmässigt men bör vara rätt linjär även strömmässigt)
3) Den tappar ett minimum med spänning beroende last (max 0,3V pga strömsensormotståndet på 0,1 Ohm)

Enda nackdelen som jag ser det är att svinget hos vald OP är Vcc-1,5V vilket innebär ett tapp på 1,5V vid max utspänning (strömsensormotståndet exkluderat).

Det är rätt få saker jag vet om elektronik men jag är tämligen säker på att PSRR (Power Supply Rejection Ratio) är av samma storleksordning som CMRR (Common Mode Rejection Ratio) som är av storleksordningen 100dB dvs 100000ggr. Detta låter inte orimligt pga att en störning i matningen stör ungefär båda ingångarna lika mycket (och därmed är en CM-störning).

Detta får som konsekvens att matningen för en op kann vara tämligen dåligt reglerad. Som min blir i bifogat schema.

Det är f.ö lite fascinerande hur man med gammal hederlig "rör-teknik" kan reducera brum såpass mycket som 56dB med bara en RC-länk :)

Enda lilla problemet är att agget kommer starta lite långsamt (dvs efter några sekunder) men jag tror nästan att det kan vara önskvärt i många fall. Reset-kretsar kan dock få lite fnatt :)

A2 är f.ö inte så kritisk map Vin=GND så den skulle kunna vara av rail-to-rail typ (uppåt i alla fall).

Slutligen, jag kommer inte bygga agget på detta viset. Detta var bara en ide' jag ville dela med mig av och utreda "ifall att".
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Med en sådan lösning får du ingen undertryckning av spänningsvariationer på ingången samt får en spänning som sjunker ganska mycket vid belastning eftersom den glättade spänningen sjunker en del med last.

Vill du ha en linjär spänningsinställning med originalkretsen kan du koppla poten som en reostat från bas på nedre transistorn till utgång och sätta ett fast motstånd från bas till jord.

Vill du ha bättre temperaturstabilitet kan du byta transistorn mot en TL431 trebens shuntregulator, se figur 22 i databladet, men lägsta inställbara spänning kommer då att vara 2.5 V istället för c:a 0.7 V:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl431.pdf
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

byt 1000uF mot en 12V z-diod och lägg in 2ggr förstärkning på OP'n så blir den belastningsstabil.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu kommer jag med ytterligare ett ändringsförslag :wink:

Jag skulle monterat 3,3/5V-omkopplaren "upptill" istället för "nedtill" på spänningsdelaren för referensen för LM317. Åter igen tänker jag på den dag om 20 år när nätagget har använts länge och det blivit lite oxid nån stans. Med mitt förslag så leder oxid till att du ibland får 3,3V i 5V-läget. Som du ritat gör däremot oxid att du ibland får 5V i 3,3V-läget.

P.S. void's simulering av spänningsregleringen ger nog en bra hint om att regleringen kanske inte blir jättebra. Schemat som void visar där op används både för spännings+strömreglering är nog inte så dumt. Jag skulle dock ha bytt ut D4 mot en 1N4007 och slängt på en extra glättningskonding mellan katoden på D4 och jord. Jag skulle kanske också överväga att ersätta D4 med två dioder vars anoder går direkt till trafon. Det är kanske inte alls nödvändigt men det lär ju inte skada att minska brummet som finns på den ostabbade matningen då nätagget belastas. För övrigt är det kanske eller kanske nästan lite synd att strömmätningen ligger i serie med minusutgången. Jag förstår att man gör så för att OP'n är garanrerad att funka med ingångarna ned till V- men bara upp till 1,5V under V+. Om man skulle ha en OP som funkar ända upp till V+ så får man fördelen att man i princip kan styra nätagget från en extern analog styrspänning som har samma signaljord som utgångens minuspol (istället för att ligga "på andra sidan" strömmätningsmotståndet). Visst, det är säkert rätt ovanligt att man vill styra med nån slags DAC eller liknande men det kan kanske vara användbart nån gång.

Apropå det agget, vill man verkligen ha 100µF på utgången? Säkert jättebra för ett "vanligt" agg men strömgränsfunktionen blir inte riktigt lika användbar, så stora kondingar kan kanske skada eventuella felkopplade komponenter som kortsluter matningen när matningen väl har inställd spänning.
Skriv svar