Brotcha i CNC
Brotcha i CNC
Är det något speciellt man behöver tänka på? Jag hade tänkt skapa ett 2mm H7-hål i aluminium. Borrar jag 1.9 och brotchar upp till 2? Man skall säkert köra väldigt långsamt? Någon som har tips innan jag bryter av brotchen?
Re: Brotcha i CNC
Att brotcha, och få till rätt tolerans, kan vara lite knivigt.
Se till att brotchen inte kastar.
Kör med lång utligg, så att eventuellt kast inte påverkar så mycket.
Kontrollera så att det borrade hålet verkligen blir max 1.9mm.
Det brukar alltid kasta upp lite vid borrning, så jag skulle nog föredra att borra med 1.8mm.
Kör långsamt, 4000r/m eller lägre, och en droppe Rocol.
Se till att brotchen inte kastar.
Kör med lång utligg, så att eventuellt kast inte påverkar så mycket.
Kontrollera så att det borrade hålet verkligen blir max 1.9mm.
Det brukar alltid kasta upp lite vid borrning, så jag skulle nog föredra att borra med 1.8mm.
Kör långsamt, 4000r/m eller lägre, och en droppe Rocol.
Räkna på 20m/s samma som vanliga obelagda snabbståls borrar vid brotching. (eller kolla vad tillverkaren har för rek.)
Om du inte har rocol tillgängligt så funkar t-röd riktigt bra i aluminium.
Brukar alltid lägga hålet 0.2 under brotchens storlek.
Om du har en vipp indikatorklocka så är det lätt att kolla om det kastar.
Om du inte har rocol tillgängligt så funkar t-röd riktigt bra i aluminium.
Brukar alltid lägga hålet 0.2 under brotchens storlek.
Om du har en vipp indikatorklocka så är det lätt att kolla om det kastar.
Som sagt tidigare i tråden: Inget kast! Lång, vek hållare är bra.
Och sedan är det viktigt att ha en frisk brotch.
Det kan vara ganska svårt att se på ett sådant litet verktyg. Mikroskop eller lupp är det som gäller.
Är verktyget nytt så ska det inte vara några problem, såklart.
Och sedan är det viktigt att ha en frisk brotch.
Det kan vara ganska svårt att se på ett sådant litet verktyg. Mikroskop eller lupp är det som gäller.
Är verktyget nytt så ska det inte vara några problem, såklart.
Jag har för mig att det finns sk. "pendlande" hållare för brotchar. Inget jag själv har använt dock.
Edit: Enligt Granlund's katalog:
"Som en generell regel gäller att en brotsch alltid skall användas i en flytande
verktygshållare av typen 520 eller 522."
http://www.industributiken.se/media/cat ... 0guide.pdf
Edit: Enligt Granlund's katalog:
"Som en generell regel gäller att en brotsch alltid skall användas i en flytande
verktygshållare av typen 520 eller 522."
http://www.industributiken.se/media/cat ... 0guide.pdf
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Skaffat mig en flytande hållare med ER hylsor för lite större saker än den lilla som Agwan ska till och köra, men jag antar att en flytande hållare inte skulle skada att köra med.
Hmm, vad kostar en sån flytande hållare? Jag skall ju inte tillverka 1000 stycken prylar här. Mer en pryl som skall göras i fyra ex och som har styrstift i sig. De kräver iofs inte hyperprecision, men det kunde ju vara kul att prova bortcha i fräsen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
För mycket med tanke på ett fåtal hål, gasa på du bara med det du har se bara till att ha rejält med lämplig skärolja.
- frownlayer
vi brotchar ofta i CNC. men jag har inte brotchat alu så ofta.
vi brukar börja med att borra och sedan fräsa lite med hårdmetall, för ett borr drar sig nästan alltid hur man än gör.
men nu har du ju ett litet hål. men jag skulle först köra 1.8 borr, sedan gå rakt ner(som en borr) med en hm-fräs bara någon millimeter, och sedan köra brotchen. då får du hålet så rakt som möjligt.
vi kör alltid i den vanliga borrchucken när det är snabbstål. om det inte är morsekona vill säga.
har du en hm-brotch så behöver man inte fräsa före, med då är det superviktigt att brotchen sitter 1000% rakt, annars skär du upp hålet.
Nu är detta heller inget stort problem, med sen är det viktigt att inte gå upp för fort heller. speciellt om brotchen inte är 100% ny. Jag lyckades med att kracha en 26mm brotch på jobbet för att den släppte i morsekonan på väg upp, bara för att det gick för tight, och att jag körde upp brotchen med snabbmatning (tog borrcykel istället för brotchcykel). Jag fick nästan byta kallingar efter det, för jag stod vid maskinen just då.
vi brukar börja med att borra och sedan fräsa lite med hårdmetall, för ett borr drar sig nästan alltid hur man än gör.
men nu har du ju ett litet hål. men jag skulle först köra 1.8 borr, sedan gå rakt ner(som en borr) med en hm-fräs bara någon millimeter, och sedan köra brotchen. då får du hålet så rakt som möjligt.
vi kör alltid i den vanliga borrchucken när det är snabbstål. om det inte är morsekona vill säga.
har du en hm-brotch så behöver man inte fräsa före, med då är det superviktigt att brotchen sitter 1000% rakt, annars skär du upp hålet.
Nu är detta heller inget stort problem, med sen är det viktigt att inte gå upp för fort heller. speciellt om brotchen inte är 100% ny. Jag lyckades med att kracha en 26mm brotch på jobbet för att den släppte i morsekonan på väg upp, bara för att det gick för tight, och att jag körde upp brotchen med snabbmatning (tog borrcykel istället för brotchcykel). Jag fick nästan byta kallingar efter det, för jag stod vid maskinen just då.