hejhej!
jag har en gammal bilbatteriladdare 6/12volt,15A som jag tänkte att jag skulle montera i garaget.Den behövde dock lite översyn. det är kanske både billigare och bättre att köpa en ny laddare men jag vill gärna använda denna bara för att den är snygg! (typ 50 eller 60 tal...) så jag öppnade den för att kolla igenom den lite och byta till ny väggkontakt mm. allt verkar fungera men blev lite förvånad över att den endast har 2 dioder.... efter lite undersökande så måste det alltså vara en 2 diods fullvågs likriktning. gjorde man så för att dioder var mycket större i format förr , eller finns andra fördelar?.... började dock fundera om man skulle montera 2 st "vanliga" likriktarbryggor istället och på så vis få 2 utgångar, kan jag göra så? kan jag koppla ihop dom sen efter likriktningen och på så vis få lite mera effekttålighet? Eller kanske man kan parallellkoppla spolarna eftersom de borde vara likvärdiga, borde ju då bli som 1st spole men dubel area?:humm: eller är det bäst att bara använda den som den är?...
är alltså nu kopplad såhär: http://www.radio-electronics.com/info/c ... ifiers.php
bygga om gammaldags batteriladdare
Re: bygga om gammaldags batteriladdare
aaaron
>lite förvånad över att den endast har 2 dioder....
>en 2 diods fullvågs likriktning
Kräver en transformator med mittuttag på lindning eller två seriekopplade lindningar.
Fördel endast ett diods spännings mindre förluster viktigt vid större strömmar.
Om det är en lindning med 3 anslutningar går ej att koppla om till två separata utgående spänningar.
>lite förvånad över att den endast har 2 dioder....
>en 2 diods fullvågs likriktning
Kräver en transformator med mittuttag på lindning eller två seriekopplade lindningar.
Fördel endast ett diods spännings mindre förluster viktigt vid större strömmar.
Om det är en lindning med 3 anslutningar går ej att koppla om till två separata utgående spänningar.