Gjuta plast...?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JonasE
Inlägg: 154
Blev medlem: 22 april 2007, 15:12:12
Ort: Karlskrona

Gjuta plast...?

Inlägg av JonasE »

Hej!

Kanske är fel forum egentligen, men jag provar ändå. =)

Är det någon som har erfarenhet av att gjuta enstaka plastdetaljer hemma? Gjutform kan man ju fräsa i aluminium och så, men vad kan man använda att gjuta med?

Plast som man använder till glasfiber skulle ju kunna gå, men den jag sett blir lite gulaktig, jag vill ha en så klar plast som möjligt. Och ytan måste bli lika slät och fin (som formen).

Att smälta plast skulle kanske kunna funka breoende på hur lättflytande den blir. Vore bra om man kunde undvika att pressa in plasten. Men det är väl förmodligen svårt att lyckas med smält plast utan någon form av tryck...

Någon som har erfarenheter eller idéer?

Mvh Jonas
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av Agwan »

Jätteintressant, det något jag har funderat på att experimentera med i många år men aldrig kommit igång. Hoppas någon har bra tips.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av X-IL »

Kolla på instructables, finns massor med guider för att gjuta in USB-minnen i klar plast. Är det inte Kinn eller nåt sånt som är "the shop" för sånt i Sverige?

EDIT: www.kinn.com alltså.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av Walle »

Med tanke på att en formsprutningsmaskin normalt injicerar plasten med många tons tryck även för en liten detalj så kan jag med ganska stor säkerhet (och förbehåll för min okunskap inom området formsprutning) säga att termoplaster bara är att glömma. Min fråga är, måste du gjuta? Polykarbonat går t.ex. utmärkt att fräsa, och kombinerat med "avspänningsglödgning" och eventuellt kemisk behandling så blir detaljen i princip lika stark som om den vore gjuten, och det är inga problem att få den helt klar.
Användarvisningsbild
Sungam
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 juni 2006, 19:45:06
Ort: Göteborg

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av Sungam »

Det finns hur mkt som helst att säga om detta ämne. Men en bra början kan vara att ringa å prata med Jara-plast. Dom kan det mesta och har även en liten webshop. Annars finns Carbix för oss små hemmafixare. Har inte pratat med dom men de verkar ha mkt roligt

http://www.jaraplast.se/
http://www.carbix.se/
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av Fagge »

Jodå, dagsfärska bilder på laborationer med ”ICE Resin”
Jag ville gjuta in en LCD för att slippa krabba med bulkiga apparatlådor & få den så tunn som möjligt.

Letade upp en passande kartong, i detta fallet en tändsticksask.
Jag fyllde ut det överflödiga & oanvändbara utrymmet med smältlim.
Hällde i en skvätt av resinet i botten av asken & lät det härda i 12h.
Därefter la jag i LCDn & hällde på ännu mer resin för att dränka kretskortet.
24h senare var det dags att forma av kartongen, vilket gick utmärkt genom att blöta upp det.
Ytan som legat mot kartongen blev såklart matt, men då är det bara att slipa lite fint med sandpapper & sen penslar man på ett nytt lager resin utanpå, & vips så blir det glasklart igen.
I mitt fall så tyckte jag att det blev för tjockt gods mellan LCDn & fronten. Så jag fräste bort så mycket jag vågade & slipade & penslade på ett nytt lager igen.

Skitkul ämne att jobba med, men det är tidkrävande & minsta lilla dammkorn eller luftbubbla fördärvar den glansiga & perfekta ytan. Så det krävs en del tålamod för att lyckas perfekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av tecno »

Klart intressant med ICE Resin, klart fin 'rapport' från verkliga livet :tumupp:
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Snyggt Fagge! :tumupp:
JonasE
Inlägg: 154
Blev medlem: 22 april 2007, 15:12:12
Ort: Karlskrona

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av JonasE »

Oj, vilken respons! :D

Tackar för alla tips, jag måste gå igenom dem.

Fräsa detaljen jag har i åtanke nu blir jobbigt, i så fall behöver jag utgå från ett plastblock på 250x150x70mm eller så och fräsa bort det mesta. Fräsa och bocka går inte heller eftersom detaljen har tre sidor.

Det rör sig om en toppskylt till en jukebox, AMI F. Sök på det så syns detaljen längst upp i mitten. Komplex detalj som kräver både gjutning och sedan målning/fräsning i 2-3 omgångar för att få som man vill. De finns inte som repro och jag (och fler med mig) behöver en. Vad gör man? 8)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av ghost_rider »

Fagge, vart köpte du ditt resin?
Ser väldigt trevligt ut :)
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av larsb »

Byggde en del med kolfiber/epoxy för ett tag sen, kan rekommendera lite inköpskällor:
Lindinger: http://shop.lindinger.at/index.php?cPat ... 93e6cd5bc4. enhetsfrakt på 6 €, bra priser, skickar epoxy/polyuretan/.. till sverige
nilsmalmgren.se: bra support om deras produkter (eller om epoxy generellt), deras shop finns här http://www.epoxibutiken.se/ eller också i ytterby nära göteborg
R&G: http://www.r-g.de/en/
carbix har ju nämnts redan, swecomposite.se är en annan källa.

Brukar använda lindinger för de har väldigt bra priser och billig frakt, letar man efter nåt speciellt kan man ju titta hos de andra

ja, det var mina five cents om resin..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan ingen klistra detdär i winkin eller något så att man lätt hittar igen det sedan! :pray:
Användarvisningsbild
callelj
Inlägg: 351
Blev medlem: 9 april 2008, 18:03:25
Ort: Linköping

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av callelj »

Jag har gjutit lite grejer, har ingen bild just nu. La till en bild på lite saker jag gjutit.

Kan starkt rekommendera följande guide: http://lcamtuf.coredump.cx/gcnc/ :tumupp:
Har lite svårt att få tag i de gjutplaster som tipsas om i guiden. Silkon går att få tag på men har själv inte testat att köpa just dom.

Jag vill helst ha så ofarliga plaster så man slipper hålla på med gasmask.
OBS: Läs igenom MSDS noga! En del gjutplaster är giftiga och endast tänkta att användas med isolerad lufttillförsel.
En gång är kanske inte så farligt men över tid är det inte så bra.

Om man vill ha nått som funkar ok så kolla på den här säljaren på ebay: reporynnad.
Köp helst "Addition Platinum Cure Silicone" eftersom det är helt ofarligt och faktisk kan användas till mat också. :-)
Jag har köpt hans vita polyuretan och den är rätt nice. Har köpt färger från http://kremerpigments.com, finns beskrivet i guiden vilka färger som är bra.
Den vita färgen på gjutplasten gör att det är lite svårt att få färgen att bli riktigt stark och samtidigt hinna blanda och hälla innan det stelnar.

Edit: Modellblock att fräsa gjutformen för silikonen finns här. Grymt nice att fräsa i!

Om nån vet var man får tag i "Innovative Polymers IE-3075" så säg till. Jag har försökt köpa direkt från dom men blir väldigt dyrt med frakten via UPS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av sneaky »

Lägger en kommentar för att hålla reda på tråden. Massor av bra tips här. Har velat prova på att gjuta saker länge men har alltid tröttnat på priser och att jag inte vetat var och vad man ska köpa.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10734
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Gjuta plast...?

Inlägg av GeekJoan »

JonasE skrev: Det rör sig om en toppskylt till en jukebox, AMI F.
Är det den där du söker?
Bild

Om det är den, är den kromade listen och AMI loggan i ett stycket?
Om det är så säger jag vakuumformnig.
Skriv svar