Min transformator låter - varför?
Min transformator låter - varför?
Hej.
Köpte en wake up lamp och nu låter transformatorn. Det är inte mycket men på kvällarna hör man ett litet ljud...bbbbbbbbbbbbbbbb hela tiden.
Jag är ganska säker på att det är transformatorn.
Den drivs av vanlig vägg-el.
Vad tror ni felet är?
Köpte en wake up lamp och nu låter transformatorn. Det är inte mycket men på kvällarna hör man ett litet ljud...bbbbbbbbbbbbbbbb hela tiden.
Jag är ganska säker på att det är transformatorn.
Den drivs av vanlig vägg-el.
Vad tror ni felet är?
Re: Min transformator låter - varför?
Något sitter inte fast ordentligt i trafon eller dess närhet.
Är det inte så att transformatorer låter när dem har spänning i sig?
-
rikkitikkitavi
Bild på den.
Vissa transformatorer som arbetar med switchteknik (små , lätta) kan surra med frekvenser långt över 50Hz nätfrekvensen.
Vissa transformatorer som arbetar med switchteknik (små , lätta) kan surra med frekvenser långt över 50Hz nätfrekvensen.
Fanns ingen info när du köpte den?
Info på kartongen t.ex. -
"WakeUpLamp - nu med den revolutionerande ...bbbbbbbbbbbbbbbb-transformatorn!"
Info på kartongen t.ex. -
"WakeUpLamp - nu med den revolutionerande ...bbbbbbbbbbbbbbbb-transformatorn!"
Hur låter "bbbbb"?
Är det 50hz brum eller högfrekvens pip?
Billiga vägvårtor har oftast dålig kvalite och komponenterna vill gärna självsvänga lite. Dessvärre brukar de vara helkapslade och inte gå att öppna heller.
Varför inte reklamera den?
Alt köpa en ny "transformator" till den...?
Är det 50hz brum eller högfrekvens pip?
Billiga vägvårtor har oftast dålig kvalite och komponenterna vill gärna självsvänga lite. Dessvärre brukar de vara helkapslade och inte gå att öppna heller.
Varför inte reklamera den?
Alt köpa en ny "transformator" till den...?
"bbbbbbbb" tolkar jag som ljudet som blir om man säger ett långt uttraget "b" utan att man låter läpparna fladdra, så det mest blir ett basigt ljud (ja, beroende på hur djup röst man har såklart), alltså klockrent 50 Hz-brum.
Du behöver inte skruva upp trafon för att veta vad för typ den är, det finns två snabbare sätt: Håll den i handen! Känns den tung är det en klassisk lindad trafo, känns den lätt (som en modern mobilladdare) är det en switchtrafo. Sätt två är att kolla på etiketten vad för inspänning den tål. Står det 100-250 V (eller nåt i den stilen) 50-60 Hz så är det en switchtrafo, står det 220 V (Eller t.ex. 220-240 V) 50 Hz så är det en lindad trafo.
Enklast är att byta väggvårta, det borde inte vara några svårigheter att hitta en annan med samma utspänning och strömkapacitet. Visserligen borde det inte vara några större svårigheter att få tyst på den (man brukar ju doppa trafos i vax eller lack för att "låsa" tråden och plåtar så det inte brummar), men vet man inte vad man gör och klantar sig så är det tekniskt möjligt att starta en brand..
Edit: "Felet" är alltså troligtvis bara att något i den vibrerar i takt med nätfrekvensen. Antingen lindningarna i sig, eller plåtarna som utgör kärnan.
Du behöver inte skruva upp trafon för att veta vad för typ den är, det finns två snabbare sätt: Håll den i handen! Känns den tung är det en klassisk lindad trafo, känns den lätt (som en modern mobilladdare) är det en switchtrafo. Sätt två är att kolla på etiketten vad för inspänning den tål. Står det 100-250 V (eller nåt i den stilen) 50-60 Hz så är det en switchtrafo, står det 220 V (Eller t.ex. 220-240 V) 50 Hz så är det en lindad trafo.
Enklast är att byta väggvårta, det borde inte vara några svårigheter att hitta en annan med samma utspänning och strömkapacitet. Visserligen borde det inte vara några större svårigheter att få tyst på den (man brukar ju doppa trafos i vax eller lack för att "låsa" tråden och plåtar så det inte brummar), men vet man inte vad man gör och klantar sig så är det tekniskt möjligt att starta en brand..
Edit: "Felet" är alltså troligtvis bara att något i den vibrerar i takt med nätfrekvensen. Antingen lindningarna i sig, eller plåtarna som utgör kärnan.
Samma fenomen man hör när man
lyssnar på transformatorstation.
Vi gjorde experimentet med 2st 1m labbkabel
med hög ström i på fysiklektionen och de
rörde på sig. Fast då var det likström.
lyssnar på transformatorstation.
Vi gjorde experimentet med 2st 1m labbkabel
med hög ström i på fysiklektionen och de
rörde på sig. Fast då var det likström.
Ja, den som har punktsvetsat med en kondensatorbaserad punktsvets vet att hela kabelpaketet hoppar omkring på golvet vid varje svetsning. Samma fenomen där, fenomenet som prof. Hans Christian Ørsted upptäckte, och som bokbindarlärlingen Michael Farady blev den förste att förstå: Elektromagnetismen 
Edit: Fast det är väl inte samma fenomen som får transformatorstationer att låta?, det handlar om koronaurladdningar. Eller ja, i.a.f. det sprakande-brummande ljud man kan höra från högspänningsledningarna. Fast det är nog en hel del elektromagnetiskt brum från transformatorstationerna också.
Edit: Fast det är väl inte samma fenomen som får transformatorstationer att låta?, det handlar om koronaurladdningar. Eller ja, i.a.f. det sprakande-brummande ljud man kan höra från högspänningsledningarna. Fast det är nog en hel del elektromagnetiskt brum från transformatorstationerna också.
I flera äldre apparater har jag råkat ut för ljud om 50 Hz. Oftast har det räckt att spänna skruvarna till transformatorn. Switchade nätdelar som tjuter hamnar i återvinningen.
En 150VA trafo jag lindat och skruvat ihop plåtarna på själv surrar oabrutet
och ganska högt även på tomgång. Använder den till ett variabelt labb-agg.
och ganska högt även på tomgång. Använder den till ett variabelt labb-agg.
-
Bittämjaren
Är det 50Hz transformator det gäller så är det magnetfältsväxlingarna i kärnan som får plåtarna att vibrera där det är möjligt och det är detta som du hör, kan avhjälpas med att lägger på lim på kärnan som fyller ut hålrummen.