Låt mig sänka det hela lite...
Behöver man en hybrid kan man likaväl skaffa en riktig bil direkt! Man vinner inget vid att dra tunga ackumulatorer runt när motorn ändå ska köra. Vill man ha vinst är det viktigaste att minska Wh/km, inte att bibehålla det men bara byta energikälla.
Så ska man pendla en acceptabel sträcka kan en cykel klass 2 kanske vara svaret... Den:
* kan ha 4 hjul. Stabilt och bra även vid halka. Ger plats för att ta med lite grejer.
* kan kåpas in. Trevligt när det regnar och blåser småspik. Bör samtidig ge lägre luftmotstånd om man inte är synnerligt klantig.
* är billig att parkera och köra genom biltullar. Typ gratis...
* använder ganska liten energi per längdenhet.
MEN: en cykel klass 2 är inte snabb om inte man har en sinnessjuk bra kondis eller gör en Lance Armstrong. Dock beror genomsnittshastigheten på hur länge man sitter i bilkö i den vanliga bilen kontra hur fort man kommer fram på cykel.
Jag har lekt med tanken på att bygga en sådan cykel och kommit fram till lite <teoretiska> småsaker:
* Drivs med en 1kW motor.
* Bör ge en teoretisk topphastighet runt 60km/t.
* Kan köra ung. 12 mil med en snitthastighet av 40km/t med 4 st 70Ah 12V ackumulatorer.
Dessa värden är såklart bara för den tekniska möjlighet, i 'Cykel Klass 2'-läge (CK2) beror prestanda ju på benstyrka men OM man nu hade en styrning som medgav att man kunde "släppa fri" det totala potential på inhägnad område anser jag att värden kommer att passa ganska bra.
Jag har även lekt med tanken att man skulle kunde ha en styrning som, medelst någon form av brytare eller knapptryckningskombination, skulle kunde växla mellan CK2-läge och Ban-läge

Såklart använder man inte Ban-läget utanför en bana och bara för att vara säker kan man ju ha det så att när man släpper dödmansgreppet återgår styrningen automatisk till CK2-läget.
Resultatet är plötsligt att man har en laddningsbar cykel, den är kåpat in och välter inte för att det är lite halkigt, den kommer långt på den medhavda effekten och man kan lägga in egen effekt så hem kommer an alltid. Bygger man ett släp med en generator kan man ha den som kopplingsbar hybrid. Väljer man att bortse från CK2-direktivet har man istället en 4-hjulad elbil som kör 60km/t utan att man trampar.
Och en snitthastighet på 20km/t är ganska mycket i stadstrafik, bussar i tokholm skulle tydligen ha en snitthastighet på 7km/t under rusningstiden och köerna för privatbilisterna ökar inte precis hastigheten alls.