Hybridfordon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Elektro88

Hybridfordon

Inlägg av Elektro88 »

Hej!
Då jag tröttnat på att det är allt för dyrt att ta sig till jobbet har jag kikat lite på elbil men kommit fram till att det blir många batterier om det ska räcka till och från jobbet... Men sen såg jag denna video och blev sugen på nåt liknande men i täckt form. Om vi för tillfället struntar i själva fordonsbiten och koncentrerar oss på motor och generator så har jag en del frågor runt generatorn som jag hoppas ni kan hjälpa mig med så man kanske kan börja experimentera lite :).
Så min fråga är hur man ska få ihop en generator som laddar typ 72V? jag kan få tag i 24V generatorer men man lär ju försöka komma upp i 72V då elmotorn jag tänkte använda är på 72V. ska man bygga med en 230V motor som generator och trafos och likriktare, bygga egen reglering till 24V generator eller vad tror ni är bästa lösningen? Generatorn tänkte jag driva med en liten dieselmotor.
Batterierna tänkte jag börja med begagnade bussbatterier, nackdel med dessa är bara att dom är tunga som satan...

All hjälp och idéer mottages gärna :). kliar lite i fingrarna då jag redan fått tag i en del prylar ;)
victor_passe

Re: Hybrid fordon

Inlägg av victor_passe »

Beror inte utspänningen på hur mycket ström du kör genom ankarlindningen?
Om du kör en stor ström så får du högre spänning givet samma varvtal.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hybridfordon

Inlägg av MiaM »

Vad tål likriktarbryggan i en 24V-generator för spänning?

Men vilken effekt behöver du? En 24V-generator är väl oftast inte på mer än några kilowatt, så du kanske ändå behöver flera om du kör en sådan?

Med "hemsnickrad" regulator och isolerad fastmontering av generatorerna (hur man nu gör det?) så kanske det kan funka vettigt att seriekoppla 24V-generatorer. Det är dock nog att be om problem om man gör så, skulle jag tro...

Vad som däremot i princip garanterat fungerar är att låta tre 24V-generatorer ladda varsin tredjedel av ett batteripack som totalt ger 72V.

Med en sån lösning skulle du i princip dessutom kunna köra olika 24V-belastningar på de olika "tredjedelarna" av batteripacken, för att slippa ha en omformare eller separat batterisystem för t.ex. belysning å sånt. Tänk bara på att många elgrejer för fordon har minus kopplad till chassiet. Det blir också ett "intressant" elsystem. Om jag skulle bygga på det sättet så skulle jag nog definera spänningarna som -24V, jord, +24V och +48V (med 72V mellan -24 och +48). Då kan man köra chassiejordade fordonselgrejer (som t.ex. extraljus) både på -24V-matningen och +24V-matningen. Chassiejordade fordonselgrejer som kräver minusjord måste då köras på +24V-matningen. Grejer som inte är chassiejordade (t.ex. blinkers helt av plast o.s.v.) kan matas mellan +24V och +48V. Tänk på att om du bygger på det sättet så måste de grejer som matas mellan +24V och +48V ha säkring både på minuspol och pluspol.

Förresten, hur har du tänkt att starta förbränningsmotorn?

Om du istället skulle välja en likströmsgenerator av något slag så har du fördelen att "huvudgeneratorn" även borde kunna fungera som startmotor.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag såg för ett antal år sedan ett snyggt hybridfordon med eldrift och en generator som laddade batterierna. Generatorn drevs med en stirlingmotor som eldade pellets. Med den lösningen kommer man runt stirlingmotorns problem med acceleration medan man bibehåller effektiviteten. Och om man vill kan man elda kottar. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Apropå ovanliga drivmedel så vore väl en hybridlösning vettigaste sättet att kunna använda gengas vettigt?

Ett gengasaggregat är vad jag förstått rätt "trögt" på att ändra gasflödet, så där vore det klart bra att låta en hybridmojäng jämna ut effektuttaget ur förbränningsmotorn.

Man skulle i princip kunna ha en ren elbil där gengas+förbränningsmotor+generator finns på en släpkärra för långfärder. Folk lär väl undra lite om hela det aggregatet är igång medan man parkerat längs vägen eller så :)
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Gengaslösningen har jag också varit väldigt sugen på. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Låt mig sänka det hela lite...

Behöver man en hybrid kan man likaväl skaffa en riktig bil direkt! Man vinner inget vid att dra tunga ackumulatorer runt när motorn ändå ska köra. Vill man ha vinst är det viktigaste att minska Wh/km, inte att bibehålla det men bara byta energikälla.

Så ska man pendla en acceptabel sträcka kan en cykel klass 2 kanske vara svaret... Den:
* kan ha 4 hjul. Stabilt och bra även vid halka. Ger plats för att ta med lite grejer.
* kan kåpas in. Trevligt när det regnar och blåser småspik. Bör samtidig ge lägre luftmotstånd om man inte är synnerligt klantig.
* är billig att parkera och köra genom biltullar. Typ gratis...
* använder ganska liten energi per längdenhet.

MEN: en cykel klass 2 är inte snabb om inte man har en sinnessjuk bra kondis eller gör en Lance Armstrong. Dock beror genomsnittshastigheten på hur länge man sitter i bilkö i den vanliga bilen kontra hur fort man kommer fram på cykel.

Jag har lekt med tanken på att bygga en sådan cykel och kommit fram till lite <teoretiska> småsaker:
* Drivs med en 1kW motor.
* Bör ge en teoretisk topphastighet runt 60km/t.
* Kan köra ung. 12 mil med en snitthastighet av 40km/t med 4 st 70Ah 12V ackumulatorer.

Dessa värden är såklart bara för den tekniska möjlighet, i 'Cykel Klass 2'-läge (CK2) beror prestanda ju på benstyrka men OM man nu hade en styrning som medgav att man kunde "släppa fri" det totala potential på inhägnad område anser jag att värden kommer att passa ganska bra.

Jag har även lekt med tanken att man skulle kunde ha en styrning som, medelst någon form av brytare eller knapptryckningskombination, skulle kunde växla mellan CK2-läge och Ban-läge :vissla: Såklart använder man inte Ban-läget utanför en bana och bara för att vara säker kan man ju ha det så att när man släpper dödmansgreppet återgår styrningen automatisk till CK2-läget.

Resultatet är plötsligt att man har en laddningsbar cykel, den är kåpat in och välter inte för att det är lite halkigt, den kommer långt på den medhavda effekten och man kan lägga in egen effekt så hem kommer an alltid. Bygger man ett släp med en generator kan man ha den som kopplingsbar hybrid. Väljer man att bortse från CK2-direktivet har man istället en 4-hjulad elbil som kör 60km/t utan att man trampar.

Och en snitthastighet på 20km/t är ganska mycket i stadstrafik, bussar i tokholm skulle tydligen ha en snitthastighet på 7km/t under rusningstiden och köerna för privatbilisterna ökar inte precis hastigheten alls.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

det blir många batterier om det ska räcka till och från jobbet... Men sen såg jag denna video
Hoppas du inte tänkt bygga en sådan om du har så många mil till jobbet.
En normal elbil idag klarar vanligtvis 15-20 mil per laddning. En äldre kanske klarar 6-9 mil. De har dock vissa problem med kupévärmen på vintern.
Köp en Toyota Prius laddhybrid och köp till några extra batterier och stoppa i så att du kommer längre. (Fast då upphör all garanti om du börjar meka med batterierna).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Cyklar är lättkrossade i biltrafik så där behövs rejält skydd om det ska fungera eller separerad trafik.

Ang Gengas, om man använder eldrift endast för att jämna ut effektbehovet så räcker det om batteriet har kapacitet för den effekt gånger tid som det tar för gengasaggregatet att ändra sig.
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

Många bra idéer som kommit in :).
Anledningen till att jag ville bygga en hybrid var för att lära mig lite nya grejjer, för utmaningen och få ner min månadskostnad. Det som icecap skriver är också ett alternativ då det inte är så tungt trafikerat från mig till mitt jobb, utom kanske de sista 4-5 km men det går att ta en annan väg. Jag har ca 3,5mil till jobbet men med de bussregler som gäller så blir det dyrt för mig att åka dit.

Jag har börjat leka lite med en gräsklipparmotor och 24V generator för att se vad man behöver göra för att få det att lira men jag saknar en vettig motor att leka med, har en på 36V 0.8kW men vill helst ha en på motor på 24V.

uppdateringar kommer när jag fått ihop ett vettigt drivpaket :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ska bli spännande att se hur det utvecklas!

Är själv sugen på att bygga en när ekonomin tillåter.
Skulle då vilja ha en som gör ca 5 mil på endast batterier. Men en bensin/diesel-generator så man kommer runt 10-15mil.
Generatorn kan även vara bra på vintern för att ge värme.
juvefarmer

Inlägg av juvefarmer »

Håller med ska bli spännande att följa denna tråd.
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

Hej!
För tillfället så står det stilla med byggandet :(. Jag har kört fast då jag saknar en lämplig motor att prova lite styrningar och annat med. Så för tillfället så söker jag en 24V (minst 3kW) motor då den jag har, som är på 36V 800W, inte riktigt räcker till just nu.
Någon som har en idé på var jag kan få tag i en eller någon som har en som kan tänka sälja/byta?

Jag har ett gammalt mini "trike" chassi med allt utom drivlina som jag tänkte montera allt på och laborera lite med olika styrningar och lösningar innan jag sätter tänderna i nåt större.
Detta blir ett låååångtids projekt och det kommer nog dröja lite mellan uppdateringarna.

Mvh
Robban
svanted

Inlägg av svanted »

startmotor lastbil?
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

Klarar nog tyvärr inte att gå under en längre tid tror jag. Annars vore det en bra idé om jag har fel :)
Skriv svar