Kan någon hjälpa mig med en nybörjarfråga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rudnert

Kan någon hjälpa mig med en nybörjarfråga?

Inlägg av Rudnert »

Om jag matar in 6 V i en krets och har ett motstånd på 47 ohm och vill ha ut 5 V, hur mycket måste det andra motståndet då vara på? Hur räknar jag ut detta enklast?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt med en räkneuppgift så här dags... :)

Vet inte om du kan Ohms lag, men: det finns en "triangel" som är jättebra att memorera. Den ser ut såhär:

Kod: Markera allt

U
-------
 R * I

Förklaring:
U = Spänning (enhet: Volt)
R = Resistans (enhet: Ohm)
I = Ström (enhet: Ampere)

Triangeln fungerar såhär:
Sätt ett finger på det du vill veta (i "triangeln").
Om man sätter ett finger på "U" så ser man att formeln för att räkna ut spänningen är R * I. Sätter man fingret på "R" så ser man att formeln för att räkna ut resistansen blir U delat på I. osv...

En annan viktig sak: Strömmen är lika stor i hela kretsen som vi ska räkna på.

Med detta i minnet skulle du själv kunna räkna ut motståndet du behöver, men jag är extra snäll idag. :)

Först ritar vi upp spänningsdelar-schemat:
Man börjar med att skriva in de redan kända värdena. På det översta motståndet (R1) har jag skrivit in det kända motståndet. Spänningen som du vill få ut ligger över det andra motståndet. Då måste det alltså ligga 1 volt över det första motståndet.
Bild

Vi börjar med det första motståndet: För att räkna ut strömmen (I) så tar man till Ohms lag: I = U delat på R. Dvs 1v / 47ohm = 0.02 Ampere.

Strömmen är lika över båda motstånden, så nu kan vi räkna ut resistansen över det andra motståndet med: 5v / 0.02A = 250ohm.

I schemat ser det nu ut såhär:
Bild

Alltså: Motståndet du behöver är på 250 Ohm.

Gör gärna några räkne-exempel med andra siffror så att du förstår hur det fungerar.
Man har stor nytta av att kunna detta!!
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Det enda problemet är att det stämmer bara så länge som du inte tar ut någon ström mellan +5V och jord. Kopplingen är därför inte praktiskt användbar om du inte bara är ute efter en spänningsreferens som drar väldigt lite ström. Lättast att inse om tänker på att den eventuella last (med en egen resistans) man ansluter blir paralellkopplad med R2. Men det var snyggt förklarat Jimmy :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hemuppgifter från skolan är sällan praktiskt användbara... :-) :-)
Inte för att jag vet om det var en hemuppgift, men i alla fall...
Rudnert

Inlägg av Rudnert »

Stort tack för alla svar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I vilket sammanhang skulle kopplingen användas ?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Sodjan: Du tror väl ändå inte författarna av läroböcker skulle få för sig att använda något så verklighetsbaserat som ett motstånd på 47 ohm? :D
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Haha, nä då är det 1 ohm och 10A som gäller =)

Iofs illustrerar det principen lika bra och man slipper traggla jobbiga handräkningar... men lite humor är det att kolla i sin gamla elkretsbok ändå :)

Edit: stavfel.
Senast redigerad av pagge 7 december 2005, 03:07:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:)

Jag tänkte först gå vidare med att skriva hur man beräknar om man har en last med känt motstånd, men ändrade mig sedan. Det kan vara dumt att förklara för mycket på en gång. Men som "grundteori" räcker det långt.
Skriv svar