Statisk elektricitet vid fräsning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
archen

Statisk elektricitet vid fräsning?

Inlägg av archen »

Hej på er,
Igår när jag fräste i POM plast så verkar lite grejer fått sig en smäll. För de första så verkar de som att dammsugaren gett upp när jag dammsugit spånorna (inte under pågående fräsning). Kan de vara så att statisk elektricitet har förstört dammsugaren av att dammsuga upp spånorna? Den är visserligen 8 år gammal och behövde bytas ut ändå men kan detta varit dödsstöten?

En annan grej är att min Macbook som satt i ett annat uttag i lägenheten är stendöd. Nu vet jag inte om de är datorn som är död eller om de är laddaren som är död. Laddaren är iaf helt död(de sitter en led på den som visar laddstatus). Kan detta ha någonting med fräsningen att göra eller är det bara ett väldigt olyckligt sammanträffande att laddaren pajjar samtidigt som jag fräser? (Kan ju oxå ha gått sönder tidare på dagen då jag inte använde den sedan kvällen innan).

Jag har jordat spindeln ordentligt rakt på en jordskena i styrskåpet. Jag fick aldrig några stötar under fräsningen eller andra problem med styrsystemet.

Ideer?

/Anders
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Statisk elektricitet vid fräsning?

Inlägg av ghost_rider »

Jag märkte av precis samma sak när jag köde POM.
Kombon POM o rörelsen mot slangen ger extrema utslag. En stund var hela slangen full med POM spån (utsidan då), jag skakade på slangen och spånen trillade av men vände 8cm ifrån o drogs tillbaka på slangen igen :shock:
Råkade jag dessutom röra fräsen fick jag mig en bra smäll, numera jordar jag damsugarslangen till ett vattenrör för att slippa bekymmer
[edit]
För att svara på din fråga så tror jag dock inte att det var just POM spånorna som tog död på din damsugare, ren tillfällighet?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag fick så mycket statisk laddning när jag fräste mdf eller skummad pvc att antingen min smoothstepper eller laptop hängde sig varje gång. Fick lösa det genom att jorda dammsugarslangen till fräsen via skalad jordkabel lindad runt dammsugarslangen och maskinen jordad till vägguttagsjord med tjock ledare (grov högtalarkabel!)och efter det så har den inte krashat på det sättet i alla fall. Skrev lite om det i min Boris-tråd tror jag.
Jag har även sett att vissa stoppar ner en jordkabel i slangen och låter den fladdra runt, såg det på cnc-zone på någon som fräste mycket mdf med statiskt laddat pulver och damm som följd.
Senast redigerad av dar303 19 februari 2013, 11:12:58, redigerad totalt 1 gång.
archen

Inlägg av archen »

Tackar för svaren! Har oxå hört att de blir väldigt statiskt vid fräsning i MDF men blir verkligen POM så statiskt? Jag fick som sagt aldrig någon stöt så jordningen av spindeln verkar ju göra sitt iaf.
Tror ni att statisk elektricitet kan ha dödat min dammsugare? Jag dammsög aldrig under själva fräsningen utan dammsög upp alla plastspånor efteråt.

Ska till o köpa en grovdammsugare tänkte jag.. något man bör tänka på? Kan denna funka tro? Eller måste man köpa ESD-säker?
http://www.tretti.se/hushallsapparater/ ... -20-t-inox

Gällande datorn, kan elektrisk utrustning som sitter i andra uttag i lägenheten ta stryk av min fräsning & dammsugning? Eller har helt enkelt laddaren till min dator gått sönder av andra orsaker?

Mvh Anders
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror inte det har med varandra att göra om du inte ha en extremt dålig jordning eller avbrott på huvudjorden i huset!
Skriv svar