Två nätdelar samma jord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jocke82

Två nätdelar samma jord?

Inlägg av jocke82 »

Hej.
Håller på att bygga in en logger i en befintlig produkt för att automatiskt kunna dra ur lite statistik etc, detta görs via rs232 interface till nämnd produkt.

Den befinliga produkten har en nätdel som leverarar 3.3V / 4A
Loggern behöver ha 5V ~0.6mA

Min första tanke var att bygga in en mindre nätdel som levererar 5V, och köra loggern på denna.
Loggern är ett eget kretskort som kommer att monteras med distanser ned på det befintliga kretskortet och kommer då på samma jord.

Kommer det fungera att göra på detta sätt?, eller kommer jag få problem då en nätdel till jordas ner?

Ni får ursäkta nybörjarfrågan, jag sysslar med applikation/utveckling, och inte elektronik i första hand.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Två nätdelar samma jord?

Inlägg av Micke_s »

Du skulle kunna få jordslingor om båda nätaggregaten är jordade och sitter på olika uttag...

Om loggern drar 0.6mA 5V så tror jag det skulle finnas lösning att ta detta från TX linan när den är i idle (då får man -12v)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men vadå olika uttag? Nu handlade det ju om montering av två kretskort med jord via monteringsskruvar?

Och det är ju alltså inte skyddsjord det handlar om utan att bägge nätdelarnas "minus-pol" kopplas till samma hölje. Det är ju inget konstigt alls? Det är ju så man normalt gör?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Eller en spänningsomvandlare 3,3 till 5 volt. En 7555 som chargepump.

Protte
jocke82

Inlägg av jocke82 »

Okej, tack för alla svar.

Jag får uppfattningen om att det går att göra på detta sätt.
Jag bifogar en ritad bild på hur det kommer se ut för att det inte missförstås.

:: Jag skrev dessutom fel i mitt första inlägg. Loggern drar ~0.6A / 600mA och inte 0.6mA.

Fråga nummer 1: Ser det korrekt ut på bilden, är detta ok?
Fråga nummer 2: Enklaste lösningen på en krets för att konvertera 3.3VDC till 5VDC för att få ut en "extra" lina med 5V till loggern?, om man nu istället väljer att göra på detta sätt (Kanske är ett bättre alternativ då man slipper montera en extra nätdel).

Bild
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Svar på fråga nr:1 är JA
Jag skulle ha löst det på det här viset !

Ett eget nätaggregat till 5V är nog bästa alternativet, för 3,3V aggregatet är nog inte dimensionerat för att lämmna ifrån sig c:a 1A extra till en DC/DC omvandlare för att driva din "utbyggnad"

Kolla bara så att 5V aggregatet har "frisvävande" utspänning så att ihopkopplingen av minusarna på aggregaten bara görs i kretskorten och ingen annanstans så slipper du jordströmmar. 8)
Skriv svar