Problem med svets Luna Migatronic , fungerar dåligt, hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Douvrin

Problem med svets Luna Migatronic , fungerar dåligt, hjälp

Inlägg av Douvrin »

Hej, är inte så bra på elektronik, jag svetsade idag med min Luna Migatronic 120A,(trefas) den fungerade bra tills jag jag vred på fulleffekt, svetsade med det i ca 1minut, sen brändes tråden fast i svetsmunstycket, skruvade ut det och fixade det, sen skulle jag svetsa igen, men då spottar och fräser den bara, oavsett hur jag ställer in den, jag har kollat att det är rätt spänning in i svetsen.

Vad har hänt tror ni??
Hur kan jag felsöka??
Mkt tacksam för hjälp, för har bråttom att få igång den.
Kjelle

Re: Problem med svets Luna Migatronic , fungerar dåligt, hjä

Inlägg av Kjelle »

Det vanligaste felet brukar vara att en av faserna försvinner, antingen genom en trasig säkring orsakad av överbelastning eller söndertrampad kabel.

Det andra är avbrott i likriktarbryggan, det får du mäta med multimeter.
Bryggan har tre ingångar(AC) och 2 utgångar (DC), med multimetern i läge Ohm samt alla kablar bortkopplade till bryggan, mät från ingångarna till utgången + samt från - till bryggans ingångar.
Vad får du för värden ?

Kjelle
andpe

Inlägg av andpe »

Hei.

Skift munnstykke om du ikke har gjort det.

Sjekk at strammingen på trådmate-hjulet er stramt.

Sjekk at jordklemmen er uskadet.

-A
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Eller att du kopplat in fel drossel.
Kommer det fram gas?

Protte
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Nån eller ett par dioder i likriktarbryggan har sagt upp sig. Jag har haft en likadan skitsvets och det hände ofta så till slut ledsnade jag på eländet och tippade den över kanten på skrotcontainern. :twisted:

Nu har jag en gammal antik Hobart som går som bara går och går och går,,,,,,,,,,
Douvrin

Inlägg av Douvrin »

Tack, för era svar!
Kjell du har jag ´mätt med min ohm mätare,från ingångarna till + får jag värderna, med omh mätarens vred på 2000k, första mätningen fick jag 410 på mätaren, inget värde på dom andra 2 ingångarna, även med bleckerna sammabundna på +.
Från - till ingångarna, meD mätarens vred på 20M , fick jag 2,27, den andra 1,74, 1,27 på tredje ingången, detta med metall blekerna på - sammanbundna, med dom skilda då, ingen kontakt med från - till ingångarna på ena blecket, det andra blecket , 1,82, tredje 1,34.
Vad tror ni??
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Köp ett knippe dioder som är kraftigare (ev. mycket kraftigare mer A lite mer V) och sätt in i din "skitsvets" (enl. teknikern), så kanske den konverteras till en vanlig svets som fungerar i 2 min eller mer.
Douvrin

Inlägg av Douvrin »

Har svetsat väldigt mkt med denna svets i över 20år, har alldrig krånglat, bara bytt slangpaket för 1 år sen, så jätte dålig kan den inte vara, blir bra svetsar med den, men tyvärr inte nu, är det dioderna som är trasiga?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Ser ut som du har avbrott i ett antal dioder, skruva isär bryggan och rita eller fota hur allt sitter mycket noooogrant, viktigt, mät sedan varje diod för sig.
Nya dioder finns att köpa, inga problem.

Kjelle
Douvrin

Inlägg av Douvrin »

Okej, Kjelle
Tack för svaret
Vart köper jag nya dioder till min Luna , ska det vara orginal dioder, eller uppdatera med bättre dioder?
Ska man byta alla? hur många är trasiga tror ni? Fick reda på en som har 5st nya dioder till Luna Migatronic 120A samma som min svets:), men räcker 5st dioder?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Douvrin skrev:Tack, för era svar!
Kjell du har jag ´mätt med min ohm mätare,från ingångarna till + får jag värderna, med omh mätarens vred på 2000k, första mätningen fick jag 410 på mätaren, inget värde på dom andra 2 ingångarna, även med bleckerna sammabundna på +.
Från - till ingångarna, meD mätarens vred på 20M , fick jag 2,27, den andra 1,74, 1,27 på tredje ingången, detta med metall blekerna på - sammanbundna, med dom skilda då, ingen kontakt med från - till ingångarna på ena blecket, det andra blecket , 1,82, tredje 1,34.
Vad tror ni??
Man kan oftast inte mäta dioder med ohmmätning, spänningen från instrumentet är för låg.
Har du ett läge med en symbol som en diod ska du använda det. Åt ena hållet ska det inte hända något, åt andra hållet ska det visa 0,5-0,6 V.

Protte
Douvrin

Inlägg av Douvrin »

Okej

Så det är kanske inte alls dioderna som är defekta??
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kostar inget att plocka isär bryggan och mäta dioderna, bara tid.

Dioder finns t.ex. på Conrad, sök på inpressningsdiod.

Kjelle
Skriv svar