Hur mäter man in en portalfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jan E

Hur mäter man in en portalfräs

Inlägg av Jan E »

Tillsammans med en forumkompis här har jag köpt en licens och ritningsats "CNC 2012 machine from Chris" Forumkompisen och jag har tillsammans beställt och fått levererat till oss stegmotorer, skruvar, drivare, strömförsörjning mm från Kina. Återstår att ta Chris filer till den lokala vattenskär firman och skära ut konstruktionen, i huvudsak 3mm rostfri plåt. Bearbeta hemma och sammanfoga delarna allt för att få till en bra portalfräs. Mitt oerfarna spörsmål till er mera erfarna fräsbyggare. Hur bär man sig åt. Hur mäter man in en fräs utan att ha ett givet referensplan? Har själv umgåtts med planer på att gjuta ett bord, med en självnivellerande yta i epoxi, allt för att ha ett referensplan. Men jag undrar, hur gör ni andra...
krille356

Re: Hur mäter man in en portalfräs

Inlägg av krille356 »

Du borde ju kunna göra ett eget referensplan genom att justera in basen i våg med ett maskinvattenpass.

http://shop.otdtools.se/maskinvattenpas ... ls/27730-0

Annars har jag alltid undrat varför man inte ser fler hemmabygge med en billig planskiva som bas typ denna:

http://shop.otdtools.se/planskiva-grani ... mm/21031-0
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Alternativt en planskiva i gjutjärn så kan man gänga hål för gejdrar osv direkt i plattan :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Borra hål och limma fast infällda cylindriska 'muttrar' i graniten ska ju fungera.
Jan E

Inlägg av Jan E »

Tack för tipsen!
Krille356> Hade ingen aning om att ett maskinvattenpass av den kalibern inte kostade mer. Nyttig kunskap. Står högst upp på önskelistan numer.
Vad beträffar granitblocket är det en lockande tanke att för en dryg tusenlapp få ett referensplan. (utöver vad frakten går till) Men jag tror att jag skall försöka testa med att gjuta mig ett eget referensbord i lättflytande epoxi. Då kan jag ju i formen planera in "muttrar" för infästning av frässtativet att justera mot. Skulle det inte fungera så har jag ju i alla fall lärt mig något...
petercab

Inlägg av petercab »

Hej, får manmlov att fråga vad ritningarna/licensen kostade?
Glöm inte bilder sedan ;)
A2O

Inlägg av A2O »

:doh: Glöm inte att införskaffa en vinkel av hög kvalitet, Biltema/Jula vinklar är inte alltid (Om alls :x ) vinkelräta.
Jan E

Inlägg av Jan E »

>petercab, Zoltar's CNC 2012 ritning/licens, pris enligt nedan.
"All needed DXF files & 3D build instruction & slideblocks X-Y-Z, € 40,00"
Skriv svar