Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
För många år sedan byggde jag en liknande krets. Alltså några varv koppartråd lindad runt tändstiftets kabel & sedan via lite tvivelaktig elektronik in i en µc för att slutligen visa varvtalet på en LCD.
Ingångssteget använde jag då en variant utav den på bilden nedan. Det fungerade för det mesta, men ibland & i kombination med vissa motorer så blev pulsräknaren väldigt labil & opålitlig.
Nu skulle jag då vilja bygga en ny variant, men med pålitlighet som inriktning.
Jag finkammade Google igår i hopp om att hitta ett annan färdig lösning på ingångssteget, men lyckades inte hitta någon idiotsäkert lösning.
Vad säger ni där hemma?. Någon som har & vill dela med sig av schemat på ett fungerande ingångssteg för ända målet?.
Eller om någon känner till i fall man skulle kunna använda sig av färdiga ”touch kontroller kretsar”
som egentligen är ämnade för kapacitiva knappar?.
Ingångssteget använde jag då en variant utav den på bilden nedan. Det fungerade för det mesta, men ibland & i kombination med vissa motorer så blev pulsräknaren väldigt labil & opålitlig.
Nu skulle jag då vilja bygga en ny variant, men med pålitlighet som inriktning.
Jag finkammade Google igår i hopp om att hitta ett annan färdig lösning på ingångssteget, men lyckades inte hitta någon idiotsäkert lösning.
Vad säger ni där hemma?. Någon som har & vill dela med sig av schemat på ett fungerande ingångssteg för ända målet?.
Eller om någon känner till i fall man skulle kunna använda sig av färdiga ”touch kontroller kretsar”
som egentligen är ämnade för kapacitiva knappar?.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Du kan ju ta signalen direkt från primärsidan på tändspolen/cdi enheten istället för att bugga av hv delen med spole
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Nja, i mitt fall så gäller det paramotorer, med induktiv tändning. Alltså en magnet på svänghjulet som sveper förbi tändspolen.
Det enda stället att koppla in sig på är via tändspolens dödar kabel. Men den vill man helst inte fippla med på en sådan farkost.
Jag kopplade nyss ihop en laboration enligt nedanstående bild, och fick det att fungera riktigt fint, mot en gammal tändspole som jag körde på bänk, via en oscillator & drivsteg.
Men sen så fort man kommer ut & häktar på eländet på det riktiga maskinerier, då ballar det ut totalt . Och nej det är allt annat än smidigt att stå ute i minusgrader & laborera med en motor som dånar, vibrerar & av tryckkraften vill ge sig iväg på egen hand hela tiden.
Det enda stället att koppla in sig på är via tändspolens dödar kabel. Men den vill man helst inte fippla med på en sådan farkost.
Jag kopplade nyss ihop en laboration enligt nedanstående bild, och fick det att fungera riktigt fint, mot en gammal tändspole som jag körde på bänk, via en oscillator & drivsteg.
Men sen så fort man kommer ut & häktar på eländet på det riktiga maskinerier, då ballar det ut totalt . Och nej det är allt annat än smidigt att stå ute i minusgrader & laborera med en motor som dånar, vibrerar & av tryckkraften vill ge sig iväg på egen hand hela tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Jag har använt induktiv koppling (till Acewell) multi instrument på 4 taktare - dom har inte varit helt stabila - det hoppa runt lite ibland +/- 500rpm.
Men det var inte så farligt vad jag kommer ihåg.
2 t är ju störningsändare om dom inte har R-stift och tändhatt avsedda att minska störningar - kan ju vara värt och titta på om du skall köra den lösningen.
Men det var inte så farligt vad jag kommer ihåg.
2 t är ju störningsändare om dom inte har R-stift och tändhatt avsedda att minska störningar - kan ju vara värt och titta på om du skall köra den lösningen.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Nog en bra ide ja. Innan jag bytte till avstörda tändkablar på min TT Saab gick det inte att mäta på batteriet med en billig DMM, siffrorna bara fladdrade. Med avstörda kablar går det bra, det blev också+ tystare i radion.
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Att linda några täta varv kabel runt tändkabeln borde i teorin inte ge något. Att lägga en kabel parallellt med tändkabeln, däremot, borde plocka upp en del. Det kanske var det du menade, att linda otätt längs hela kabelns längd?
Jag har använt biltemas givare till deras "tändinställningsblixt" med en krets som liknar din andra bild. Biltemas givare är en laminerad U-kärna, samt ett rörligt I, som gör att man enkelt kan lägga tändkabeln i U-et, och sedan "stänga". Kärnan har en spole med många varv, vilken borde ge större signal än din metod. Borde gå att göra en liknande givare med hjälp av en delad toroidkärna t.ex.
Vad menar du med "ballar ur totalt"?
Jag har använt biltemas givare till deras "tändinställningsblixt" med en krets som liknar din andra bild. Biltemas givare är en laminerad U-kärna, samt ett rörligt I, som gör att man enkelt kan lägga tändkabeln i U-et, och sedan "stänga". Kärnan har en spole med många varv, vilken borde ge större signal än din metod. Borde gå att göra en liknande givare med hjälp av en delad toroidkärna t.ex.
Vad menar du med "ballar ur totalt"?
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Jo fast det sitter alla redan ett R stift i. Utan det då funkade inte ens komradion
Men det är ändå så pass mycket skräp i luften omkring tändkablen, så att den nakna processorn gör spontana omstarter ibland...
Det är tändkablen i så fall som man skulle kunna göra någonting åt, men dess värre är den inte löstagbar från tändspolen.
Är det en jord strumpa över som gäller då tro?, men det känns häller inte rätt. Eftersom det skulle kunna uppstå överslag...
Men å andra sidan finns det en hel del färdiga små kinesiska varvräknare att köpa som faktiskt fungerar i denna miljön. Så det är ju fortfarande en design fråga vad det gäller ingångssteget.
Edit...
Köpe tachometrarna lindar man bara 3-4 varv runt tändkabeln, det tycks räcka som pickup.
Å det gör det också när man sitter å laborerar inomhus med en lös bil tändspole på bänk. Men monterat på motorn är signalen riktigt skitig & svår tolkad.

Men det är ändå så pass mycket skräp i luften omkring tändkablen, så att den nakna processorn gör spontana omstarter ibland...
Det är tändkablen i så fall som man skulle kunna göra någonting åt, men dess värre är den inte löstagbar från tändspolen.
Är det en jord strumpa över som gäller då tro?, men det känns häller inte rätt. Eftersom det skulle kunna uppstå överslag...
Men å andra sidan finns det en hel del färdiga små kinesiska varvräknare att köpa som faktiskt fungerar i denna miljön. Så det är ju fortfarande en design fråga vad det gäller ingångssteget.
Edit...
Köpe tachometrarna lindar man bara 3-4 varv runt tändkabeln, det tycks räcka som pickup.
Å det gör det också när man sitter å laborerar inomhus med en lös bil tändspole på bänk. Men monterat på motorn är signalen riktigt skitig & svår tolkad.
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
100nF eller 1uF keramiska direkt över matningsbenen på processorn borde duga tycker jag. Samt sätta alla oanvända pinnar till utgångar. Om du programmerar med bootloader kan du säkert sätta en rejäl konding även på Reset, annars får du testa hur stor som går att använda.
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Vet inte vad det är värt, men denna koppling kommer ifrån en mopedvarvräknare beskriven i Elektor nr10-98. Enligt texten skall man linda 10-20 varv isolerad tråd på tändkabeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kapacitiv pickup krets, för RPM mätare till 2T motorer.
Japp tackar för idérna.
Har har motvilligt stått å labbat ett par dagar till i kylan, och lyckades tillslut få följande kombination till att funka riktigt bra. Detekterar allt från 0-9000rpm & missar inte en ända puls.
Kretsarna i övrigt hade sedan tidigare alla 100nf avkopplingskondensatorer runt om kring sig, men det var först när jag fick dit låg ESR elektrolyter i storleksordningen 22µf på 5V'en som processorn blev okänslig. Märkligt nog kunde jag inte se på oscilloskopet vad det egentligen var som hände med matningsspänningen.
Det där med att använda en thyristor som ingångssteg visade sig vara överlägset bäst på att verkligen trigga på första pulsen, & sedan hålla stängt med hjälp av C5 så pass länge, att alla följande skräppulser med marginal har klingat ut.
Ut ur thyristorn får man ut ett snabbt omslag som sedan långsamt dalar ner mot 0V, vilket i sin tur schmittriggern snyggar till.
Har har motvilligt stått å labbat ett par dagar till i kylan, och lyckades tillslut få följande kombination till att funka riktigt bra. Detekterar allt från 0-9000rpm & missar inte en ända puls.
Kretsarna i övrigt hade sedan tidigare alla 100nf avkopplingskondensatorer runt om kring sig, men det var först när jag fick dit låg ESR elektrolyter i storleksordningen 22µf på 5V'en som processorn blev okänslig. Märkligt nog kunde jag inte se på oscilloskopet vad det egentligen var som hände med matningsspänningen.
Det där med att använda en thyristor som ingångssteg visade sig vara överlägset bäst på att verkligen trigga på första pulsen, & sedan hålla stängt med hjälp av C5 så pass länge, att alla följande skräppulser med marginal har klingat ut.
Ut ur thyristorn får man ut ett snabbt omslag som sedan långsamt dalar ner mot 0V, vilket i sin tur schmittriggern snyggar till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.