Är det någon som har något tips på var man kan få tag i en "optisk räknare"?
Tanken är att använda den som varvräknare på en Stirlingmotor i skrivbordsstorlek..
Enkel optisk räknare..
Re: Enkel optisk räknare..
Vanligtvis brukar de bestå av en vanlig räknare med en reflex-optosensor samt lite reflex-tejp på den rörliga delen.
Tachometer på DX
Går ju plocka isär och sätta displayen separat om du vill göra en snygg permanent installation.
Går ju plocka isär och sätta displayen separat om du vill göra en snygg permanent installation.
@icecap
Ja det var precis något sådant jag tänkte mig..
Problemet är att jag inte vet var jag kan få tag i en "vanlig räknare med en reflex-optosensor".
Det får gärna vara en byggsats, bara roligt att sätta ihop den själv men färdig produkt fungerar också.. Någon som har tips?
@mrfrenzy
Jag har byggt den själv så att plocka isär den är inget problem.. Tanken var dock att konstruera en räknare som går att plocka bort för att kunna göra förbättringar (i alla fall modifieringar) och sedan räkna igen för å se om den får ett högre rpm.
Ja det var precis något sådant jag tänkte mig..
Problemet är att jag inte vet var jag kan få tag i en "vanlig räknare med en reflex-optosensor".
Det får gärna vara en byggsats, bara roligt att sätta ihop den själv men färdig produkt fungerar också.. Någon som har tips?
@mrfrenzy
Jag har byggt den själv så att plocka isär den är inget problem.. Tanken var dock att konstruera en räknare som går att plocka bort för att kunna göra förbättringar (i alla fall modifieringar) och sedan räkna igen för å se om den får ett högre rpm.
SeniorLemuren har gjort en varvräknare, det finns schema och program och allt, det är bara att kolla upp på det.
Om varvtalen ligger i ett rimligt intervall så kan man modifiera en cyceldator till att vara varvräknare, byt ut hallsensorn (eller bimetall givaren) till en läsgaffel.
Så gjorde jag med varvräknare till min större el-helikopter.
Om man kan montera orginal magneten från cykeldatorn blir det ännu änklare.
Vill man inte få obalans kan den monteras på axelns centrum med magnetfältets rikting radielt och sensorn i axelns förlängning. Man får då två pulser per varv vilket gör det enklare i lågvarviga tillämpningar.
Kan det bli enklare?
http://www.clasohlson.com/se/Cykeldator ... r319473000 99.-
Mäter momentan, medel och max.
Lycka till!
Så gjorde jag med varvräknare till min större el-helikopter.
Om man kan montera orginal magneten från cykeldatorn blir det ännu änklare.
Vill man inte få obalans kan den monteras på axelns centrum med magnetfältets rikting radielt och sensorn i axelns förlängning. Man får då två pulser per varv vilket gör det enklare i lågvarviga tillämpningar.
Kan det bli enklare?
http://www.clasohlson.com/se/Cykeldator ... r319473000 99.-
Mäter momentan, medel och max.
Lycka till!