Wisp628 + 16F628a PIC (Löst=)
Kollade igen alla lödningar.sodjan skrev:Vilka "lödningar" ??? Hur ser din koppling igentigen ut ?
Jag frågade tidigare, men det blev inget svar då...
Jag tror att du bör backa lite och beskriva vad du har gjort från början...
Nu ser min koppling exakt ut som på schemat http://www.voti.nl/blink/pics/b-628-150.gif
men fungerar fortfarande inte.
Vad behöver man för att kunna skriva till PIC:en?
Dom 6 sladdarna från wisp628 kopplade till rätt ben.
+5 volt och gnd.
behöver man något annat?
Kanske är bäst att försöka skriva till PIC:en på enklaste sättet först, så man ser om den fungerar=)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Som sagt, vilka lödningar?
Har du lött/lödit/lödat (knepigt ord) PIC-kretsen mm i schemat på kretskort eller?
Är det inte enklare att montera på en exprimentplatta? Då slipper du löda om allt när du ska bygga något annat...
Tänk på att vi inte har en aning om hur ditt bygge ser ut. Dessutom är min tankeläsar-maskin trasig...
Du har ingen möjlighet att ta bilder?
Har du lött/lödit/lödat (knepigt ord) PIC-kretsen mm i schemat på kretskort eller?
Är det inte enklare att montera på en exprimentplatta? Då slipper du löda om allt när du ska bygga något annat...
Tänk på att vi inte har en aning om hur ditt bygge ser ut. Dessutom är min tankeläsar-maskin trasig...

Du har ingen möjlighet att ta bilder?
> Vad behöver man för att kunna skriva till PIC:en?
Tja, *EN* förutsättning för att få det att fungera, är att man faktiskt LÄSER de inlägg som andra skriver. Jag tänker speciellt på det som en viss "sodjan" skrev där det bl.a står "Om vi backar tillbaka lite så är det i princip detta du behöver" följt av en lista med punkter.
Tills du har bevisat motsatsen, utgår jag från att du har gjort något tabbe men bara inte lyckats beskriva det tydligt nog så att det framgår *vilken* tabbe...
> Dom 6 sladdarna från wisp628 kopplade till rätt ben.
"Rätt ben" säger inget. Det du tror är rätt ben kanske är fel ben, hur fasen skall vi veta det ? Det som behövs är pin-nummer.
Vi behöver också veta *allt* annat som är inkopplat. Kristall, pullup till MCLR, avkoppling m.m.
Som Jimmy också frågade, du har inte tillgång till en digitalkamera ?
En bild på kopplingen vore inte dumt...
Det är jättesvårt att göra sig en "bild" av hur det som *du* har framför dig ser ut med hjälp av det du bar berättat här.
Tja, *EN* förutsättning för att få det att fungera, är att man faktiskt LÄSER de inlägg som andra skriver. Jag tänker speciellt på det som en viss "sodjan" skrev där det bl.a står "Om vi backar tillbaka lite så är det i princip detta du behöver" följt av en lista med punkter.
Tills du har bevisat motsatsen, utgår jag från att du har gjort något tabbe men bara inte lyckats beskriva det tydligt nog så att det framgår *vilken* tabbe...
> Dom 6 sladdarna från wisp628 kopplade till rätt ben.
"Rätt ben" säger inget. Det du tror är rätt ben kanske är fel ben, hur fasen skall vi veta det ? Det som behövs är pin-nummer.
Vi behöver också veta *allt* annat som är inkopplat. Kristall, pullup till MCLR, avkoppling m.m.
Som Jimmy också frågade, du har inte tillgång till en digitalkamera ?
En bild på kopplingen vore inte dumt...
Det är jättesvårt att göra sig en "bild" av hur det som *du* har framför dig ser ut med hjälp av det du bar berättat här.
Okej, ska försöka backa lite.
Har en digitalkamera och har tagit två bilder.
Hittade en labb platta idag, så jag flyttade över PIC:en(min pic..) samt har kopplat programmeraren till labbplattan.
Ska försöka förklara så enkelt som möjligt hur jag har kopplat, men vi börjar med bilderna.

Den vita kontakten, där kopplar jag in min wisp628
Längst till höger är pin 1 och längst till vänster är pin 6 (från Wisp:en)
Dom imellan är då 2-5 såklart.
+5V tar jag från en strömadapter från en gammal d-link, som ger ut 5.05-5.10V ungefär(enligt min multimeter)
GND är kopplad till PIN1 (från Wisp:en) och +5V är till PIN2.
Sen har jag kopplat kontakten (den vita) till min PIC. enligt detta:
Wisp:en -> PIC:en
1 ->5 (Vss)
2 ->14(Vdd)
3 ->12(RB6,PGC)
4->13(RB7,PGD)
5->4(MCLR) Här är även kopplat ett motstånd (33kohm) mellan +5V och MCLR
6->10(LVP,RB4)
Jag har alltså ingenting annat inkopplat nu. Det enda jag vill kunna göra just nu är att programmera min PIC. Men det funkar inte, hittar som sagt Wisp:en från datorn, men kan ej identifiera min PIC.
Här kommer en till bild på labbplattan:

Själv ser jag inga fel nu, men någon som ser något som inte stämmer eller om jag behöver något mer för att få det att fungera?
Är mycket tacksam för er hjälp
Har en digitalkamera och har tagit två bilder.
Hittade en labb platta idag, så jag flyttade över PIC:en(min pic..) samt har kopplat programmeraren till labbplattan.
Ska försöka förklara så enkelt som möjligt hur jag har kopplat, men vi börjar med bilderna.

Den vita kontakten, där kopplar jag in min wisp628
Längst till höger är pin 1 och längst till vänster är pin 6 (från Wisp:en)
Dom imellan är då 2-5 såklart.
+5V tar jag från en strömadapter från en gammal d-link, som ger ut 5.05-5.10V ungefär(enligt min multimeter)
GND är kopplad till PIN1 (från Wisp:en) och +5V är till PIN2.
Sen har jag kopplat kontakten (den vita) till min PIC. enligt detta:
Wisp:en -> PIC:en
1 ->5 (Vss)
2 ->14(Vdd)
3 ->12(RB6,PGC)
4->13(RB7,PGD)
5->4(MCLR) Här är även kopplat ett motstånd (33kohm) mellan +5V och MCLR
6->10(LVP,RB4)
Jag har alltså ingenting annat inkopplat nu. Det enda jag vill kunna göra just nu är att programmera min PIC. Men det funkar inte, hittar som sagt Wisp:en från datorn, men kan ej identifiera min PIC.
Här kommer en till bild på labbplattan:

Själv ser jag inga fel nu, men någon som ser något som inte stämmer eller om jag behöver något mer för att få det att fungera?
Är mycket tacksam för er hjälp
Fint ! Nu har vi något att utgå från ! 
Vad har du för kontakt/kabel från Wisp628'an ?
Så som den levereras så är det lösa kablar som är tänkta att anslutas
direkt i labbplattan vid rellevanta pinnar på PICen.
Det vanliga sättet är att först koppla upp en PIC så som den skall vara
ansluten för att köras *utan* programmerare.
Se t.ex *översta* bilden på: http://www.jescab.se/ICSP.html
Där kommer 5V'en in längst ner till labbplattan.
Till vänster sitter en större elyt konding, och till höger (både uppe och nere) sitter en 100nF konding.
Ovanför PICen sitter kristall med kondingar.
Sedan motstånd för MCR och "blink-a-LED" LED'en.
Till sists har sladdarna från Wisp628 anslutits till rellevanta pinnar.
Sen, om du vill att det program som laddas även skall köras, så behövs
kristall och ett par 22pF kondingar. Dck skall de gå att programmera ändå.
En annan sak är att jag inte ser några kondingar för att fixa spänningen.
Jag skulle sätta ditt ca 100 uF elektrolyt (inte så känsligt, 10-1000 uF fungerar bra) mellan 5V och gnd för att ta hand om eventuellt 50 Hz brum från strömadaptern samt en minde 100nF (polyester eller keramisk) för att ta hand om högfrekventa störningar som PICen själv genererar. Alltså i princip samma kondingar som finns i Wouter's schema på hans Blink-a-LED.
Beroende hur "snygg" 5V'en är från din strömadapter, så kan det vara detta som är problemet.
Kan du kolla med din multmeter att MCLR går till ca 13V under själva programmeringen ?
Det skulle även vara fint med en aktuell output från XWisp2
Jo, en annan sak !
PC typ och Windows version.
Ytterligare en sak...
Wisp628/Xwisp2w fungerar så att först tas kontakt med 9.600 baud (då version mm syns). När det är OK, switchas hastigheten över till 115.000 baud. Om din dator eller kabel har problem med denna hastighet, så skulle man antagligen kunna få det du ser. Det finns en parameter till XWisp2w (SPEED eller BAUD, kolla genom att bara skriva xwisp2w så får du en hjälpbild) med vilken man kan ändra/sänka denna hastighet.

Vad har du för kontakt/kabel från Wisp628'an ?
Så som den levereras så är det lösa kablar som är tänkta att anslutas
direkt i labbplattan vid rellevanta pinnar på PICen.
Det vanliga sättet är att först koppla upp en PIC så som den skall vara
ansluten för att köras *utan* programmerare.
Se t.ex *översta* bilden på: http://www.jescab.se/ICSP.html
Där kommer 5V'en in längst ner till labbplattan.
Till vänster sitter en större elyt konding, och till höger (både uppe och nere) sitter en 100nF konding.
Ovanför PICen sitter kristall med kondingar.
Sedan motstånd för MCR och "blink-a-LED" LED'en.
Till sists har sladdarna från Wisp628 anslutits till rellevanta pinnar.
Sen, om du vill att det program som laddas även skall köras, så behövs
kristall och ett par 22pF kondingar. Dck skall de gå att programmera ändå.
En annan sak är att jag inte ser några kondingar för att fixa spänningen.
Jag skulle sätta ditt ca 100 uF elektrolyt (inte så känsligt, 10-1000 uF fungerar bra) mellan 5V och gnd för att ta hand om eventuellt 50 Hz brum från strömadaptern samt en minde 100nF (polyester eller keramisk) för att ta hand om högfrekventa störningar som PICen själv genererar. Alltså i princip samma kondingar som finns i Wouter's schema på hans Blink-a-LED.
Beroende hur "snygg" 5V'en är från din strömadapter, så kan det vara detta som är problemet.
Kan du kolla med din multmeter att MCLR går till ca 13V under själva programmeringen ?
Det skulle även vara fint med en aktuell output från XWisp2
Jo, en annan sak !
PC typ och Windows version.
Ytterligare en sak...
Wisp628/Xwisp2w fungerar så att först tas kontakt med 9.600 baud (då version mm syns). När det är OK, switchas hastigheten över till 115.000 baud. Om din dator eller kabel har problem med denna hastighet, så skulle man antagligen kunna få det du ser. Det finns en parameter till XWisp2w (SPEED eller BAUD, kolla genom att bara skriva xwisp2w så får du en hjälpbild) med vilken man kan ändra/sänka denna hastighet.
> Fint ! Nu har vi något att utgå från ! 
Yes
>Vad har du för kontakt/kabel från Wisp628'an ?
>Så som den levereras så är det lösa kablar som är tänkta att anslutas
>direkt i labbplattan vid rellevanta pinnar på PICen.
Jag har kopplat dit en liten kontakt istället för att koppla kablarna direkt till PIC:en.
Om du kollar på bilden (översta) i mitt förra inlägg, så ser du kontakten. Jag har sen kopplat den kontakten till resp. ben, står också i förra inlägget.
>Det vanliga sättet är att först koppla upp en PIC så som den skall vara
>ansluten för att köras *utan* programmerare.
Jo, jag vet, gjorde det först med voti's blink a led exempel, och lödade dit allt, men fick det inte att fungera.
Så jag vill bara kunna programmera min PIC nu innan jag kopplar upp den mot något.
>En annan sak är att jag inte ser några kondingar för att fixa spänningen.
>Jag skulle sätta ditt ca 100 uF elektrolyt (inte så känsligt, 10-1000 uF fungerar bra) mellan 5V och gnd för att ta hand om eventuellt 50 Hz brum från strömadaptern samt en minde 100nF (polyester eller >keramisk) för att ta hand om högfrekventa störningar som PICen själv genererar. Alltså i princip samma >kondingar som finns i Wouter's schema på hans Blink-a-LED.
>Beroende hur "snygg" 5V'en är från din strömadapter, så kan det vara detta som är problemet.
Nä, hade inga sånna hemma, men frå hem om ca en timme, så återkommer om det hjälper då=)
>Kan du kolla med din multmeter att MCLR går till ca 13V under själva programmeringen ?
Jao,
Jag mätte mellan MCLR pinnen och GND pinnen (på min PIC), men fick inte några 13V, låg bara på 4.8V(efter motstånd mellan mclr och +5v) ungefär.
Kanske har kopplat fel, har kopplat såhär iaf:
+5V -> motstånd(33kohm) -> MCLR
pin5(Gula kabeln,på wispen) -> MCLR
>Det skulle även vara fint med en aktuell output från XWisp2
output har du här:
C:\>xwisp2w go b628-1.hex
XWisp2 version 1.6.01 (Aug 14 2005, Open Watcom C 1.30)
File B628-1.HEX loaded and is Intel Hex format conforming
Programmer Wisp628, firmware version 1.09
Target not found in configuration table
Target not auto-detected, please specify on commandline!
XWisp2 failed after 0.86 seconds, rc 23!
>Jo, en annan sak !
>PC typ och Windows version.
Athlon XP 2500+ (på en abit nf7-s rev2 mb, 512mb ram) Kör windows 2000 pro.
>Ytterligare en sak...
>Wisp628/Xwisp2w fungerar så att först tas kontakt med 9.600 baud (då version mm syns). När det är OK, switchas hastigheten över till 115.000 baud. Om din
>dator eller kabel har problem med denna hastighet, så skulle man antagligen kunna få det du ser. Det finns en parameter till XWisp2w (SPEED eller BAUD,
>kolla genom att bara skriva xwisp2w så får du en hjälpbild) med vilken man kan ändra/sänka denna hastighet.
Testade köra med baud 9600, men det hjälpte inte heller, får bara samma output.
Testar med dom två kondensatorer så fort jag får hem dom(kommer om drygt en timme:), jag återkommer efter det.

Yes

>Vad har du för kontakt/kabel från Wisp628'an ?
>Så som den levereras så är det lösa kablar som är tänkta att anslutas
>direkt i labbplattan vid rellevanta pinnar på PICen.
Jag har kopplat dit en liten kontakt istället för att koppla kablarna direkt till PIC:en.
Om du kollar på bilden (översta) i mitt förra inlägg, så ser du kontakten. Jag har sen kopplat den kontakten till resp. ben, står också i förra inlägget.
>Det vanliga sättet är att först koppla upp en PIC så som den skall vara
>ansluten för att köras *utan* programmerare.
Jo, jag vet, gjorde det först med voti's blink a led exempel, och lödade dit allt, men fick det inte att fungera.
Så jag vill bara kunna programmera min PIC nu innan jag kopplar upp den mot något.
>En annan sak är att jag inte ser några kondingar för att fixa spänningen.
>Jag skulle sätta ditt ca 100 uF elektrolyt (inte så känsligt, 10-1000 uF fungerar bra) mellan 5V och gnd för att ta hand om eventuellt 50 Hz brum från strömadaptern samt en minde 100nF (polyester eller >keramisk) för att ta hand om högfrekventa störningar som PICen själv genererar. Alltså i princip samma >kondingar som finns i Wouter's schema på hans Blink-a-LED.
>Beroende hur "snygg" 5V'en är från din strömadapter, så kan det vara detta som är problemet.
Nä, hade inga sånna hemma, men frå hem om ca en timme, så återkommer om det hjälper då=)
>Kan du kolla med din multmeter att MCLR går till ca 13V under själva programmeringen ?
Jao,
Jag mätte mellan MCLR pinnen och GND pinnen (på min PIC), men fick inte några 13V, låg bara på 4.8V(efter motstånd mellan mclr och +5v) ungefär.
Kanske har kopplat fel, har kopplat såhär iaf:
+5V -> motstånd(33kohm) -> MCLR
pin5(Gula kabeln,på wispen) -> MCLR
>Det skulle även vara fint med en aktuell output från XWisp2
output har du här:
C:\>xwisp2w go b628-1.hex
File B628-1.HEX loaded and is Intel Hex format conforming
Target not found in configuration table
Target not auto-detected, please specify on commandline!
XWisp2 failed after 0.86 seconds, rc 23!
>Jo, en annan sak !
>PC typ och Windows version.
Athlon XP 2500+ (på en abit nf7-s rev2 mb, 512mb ram) Kör windows 2000 pro.
>Ytterligare en sak...
>Wisp628/Xwisp2w fungerar så att först tas kontakt med 9.600 baud (då version mm syns). När det är OK, switchas hastigheten över till 115.000 baud. Om din
>dator eller kabel har problem med denna hastighet, så skulle man antagligen kunna få det du ser. Det finns en parameter till XWisp2w (SPEED eller BAUD,
>kolla genom att bara skriva xwisp2w så får du en hjälpbild) med vilken man kan ändra/sänka denna hastighet.
Testade köra med baud 9600, men det hjälpte inte heller, får bara samma output.
Testar med dom två kondensatorer så fort jag får hem dom(kommer om drygt en timme:), jag återkommer efter det.
> Jag har kopplat dit en liten kontakt istället för att koppla kablarna direkt till PIC:en.
OK. Bör väll fungera. Ingen dålig ide generellt sätt, men rör till "supporten" eftersom allt inte är standard längre. Jag kan bara utgå från/hoppas att din egen koppling är OK...
> Om du kollar på bilden (översta) i mitt förra inlägg, så ser du kontakten.
Jag ser enbart kontakten på *labbplattan* !?
> Programmer Wisp628, firmware version 1.09
Att du får detta betyder att processorn "snurrar" på Wisp628'an.
> Jag mätte mellan MCLR pinnen och GND pinnen (på min PIC), men fick inte några 13V...
OBS att 13 volten kommer under en kort stund, bäst är att kolla med ett oscillioskop, men även en multimeter bör hinna reagera.
Om du inte får ca 13V på MCLR så behöver du inte titta på något annat tillsvidare. Du får felsöka varför du inte får någon 13V (d.v.s programmeringsspänninen, Vpp). Utan den kommer PICen aldrig att gå över i programmeringsmode.
Kolla 13V's generatorn på Wisp628'an, d.v.s de tre små dioderna och kondingarna som sitter tillsammans med dom. Något felvänt ? Olött ? Kortis ?
OK. Bör väll fungera. Ingen dålig ide generellt sätt, men rör till "supporten" eftersom allt inte är standard längre. Jag kan bara utgå från/hoppas att din egen koppling är OK...
> Om du kollar på bilden (översta) i mitt förra inlägg, så ser du kontakten.
Jag ser enbart kontakten på *labbplattan* !?
> Programmer Wisp628, firmware version 1.09
Att du får detta betyder att processorn "snurrar" på Wisp628'an.
> Jag mätte mellan MCLR pinnen och GND pinnen (på min PIC), men fick inte några 13V...
OBS att 13 volten kommer under en kort stund, bäst är att kolla med ett oscillioskop, men även en multimeter bör hinna reagera.
Om du inte får ca 13V på MCLR så behöver du inte titta på något annat tillsvidare. Du får felsöka varför du inte får någon 13V (d.v.s programmeringsspänninen, Vpp). Utan den kommer PICen aldrig att gå över i programmeringsmode.
Kolla 13V's generatorn på Wisp628'an, d.v.s de tre små dioderna och kondingarna som sitter tillsammans med dom. Något felvänt ? Olött ? Kortis ?
>OK. Bör väll fungera. Ingen dålig ide generellt sätt, men rör till "supporten" eftersom allt inte är standard längre. Jag kan bara utgå från/hoppas att din egen koppling är OK...
Min egen koppling är jag 100% säker på att den är rätt, är ju ingen skillnad på min och att koppla sladdarna direkt till PIC:en, har bara en kontakt imellan.
>Jag ser enbart kontakten på *labbplattan* !?
Ja, var kanske lite otydligen. men denna kontakten kopplar jag till Wisp:en sen.
Det är alltså precis som om jag skulla kopplat Wisp:en direkt till PIC:en, den bara sitter imellan.
>OBS att 13 volten kommer under en kort stund, bäst är att kolla med ett oscillioskop, men även en multimeter bör hinna reagera.
Har testat flera gånger att mäta med min multimeter, kollar då jag startar xwisp2w. Det är väll då jag ska mäta?
>Kolla 13V's generatorn på Wisp628'an, d.v.s de tre små dioderna och kondingarna som sitter tillsammans med dom. Något felvänt ? Olött ? Kortis ?
Jag önskar där vore något som var felvänt eller olött. Men det ser verkligen inte ut så;/
Men jag ska få min PIC testat i en annan programmerare, kan ju vara den som har gått sönder, eller var sönder från första början.
Skulle vara rätt skönt om det var så enkelt=)
Min egen koppling är jag 100% säker på att den är rätt, är ju ingen skillnad på min och att koppla sladdarna direkt till PIC:en, har bara en kontakt imellan.
>Jag ser enbart kontakten på *labbplattan* !?
Ja, var kanske lite otydligen. men denna kontakten kopplar jag till Wisp:en sen.
Det är alltså precis som om jag skulla kopplat Wisp:en direkt till PIC:en, den bara sitter imellan.
>OBS att 13 volten kommer under en kort stund, bäst är att kolla med ett oscillioskop, men även en multimeter bör hinna reagera.
Har testat flera gånger att mäta med min multimeter, kollar då jag startar xwisp2w. Det är väll då jag ska mäta?
>Kolla 13V's generatorn på Wisp628'an, d.v.s de tre små dioderna och kondingarna som sitter tillsammans med dom. Något felvänt ? Olött ? Kortis ?
Jag önskar där vore något som var felvänt eller olött. Men det ser verkligen inte ut så;/
Men jag ska få min PIC testat i en annan programmerare, kan ju vara den som har gått sönder, eller var sönder från första början.
Skulle vara rätt skönt om det var så enkelt=)
> Min egen koppling är jag 100% säker på...
OK.
> kollar då jag startar xwisp2w. Det är väll då jag ska mäta?
13V kommer att genereras från Wisp628 under ett par tillfällen under tiden som xwisp2w körs, ja. Inte nödvändigtsvis just då XWisp2w *startas*, men vi menar väll igentligen samma sak.
Jag har inte kollat så detaljerat, men sannolikt kommer det flera 13V's pulser. Först då ID-numret läses (vilket alltså inte fungerar), sedan en då en "bulk erase" görs. Sedan till sist under själva programmeringen av den nya koden. Eventuellt även då CONFIG bitarna skrivs, viket sker sist.
> Jag önskar där vore något som var felvänt eller olött. Men det ser verkligen inte ut så;/
Spelar ingen roll, *NÅGOT* är inte som det ska...
Testa med en annan PIC. Jag hittade en tidigare version av 628 (PIC16F628-20I/P) som jag kan skicka över om du PMar din adress till mig.
Denna skilljer sig marginellt från 628A, men skall för detta fungera OK.
Mitt erbjudande att ta en titt på din Wisp628 (eller i alla fall verifiera att/om den är OK) kvarstår.
OK.

> kollar då jag startar xwisp2w. Det är väll då jag ska mäta?
13V kommer att genereras från Wisp628 under ett par tillfällen under tiden som xwisp2w körs, ja. Inte nödvändigtsvis just då XWisp2w *startas*, men vi menar väll igentligen samma sak.

Jag har inte kollat så detaljerat, men sannolikt kommer det flera 13V's pulser. Först då ID-numret läses (vilket alltså inte fungerar), sedan en då en "bulk erase" görs. Sedan till sist under själva programmeringen av den nya koden. Eventuellt även då CONFIG bitarna skrivs, viket sker sist.
> Jag önskar där vore något som var felvänt eller olött. Men det ser verkligen inte ut så;/
Spelar ingen roll, *NÅGOT* är inte som det ska...
Testa med en annan PIC. Jag hittade en tidigare version av 628 (PIC16F628-20I/P) som jag kan skicka över om du PMar din adress till mig.
Denna skilljer sig marginellt från 628A, men skall för detta fungera OK.
Mitt erbjudande att ta en titt på din Wisp628 (eller i alla fall verifiera att/om den är OK) kvarstår.
>13V kommer att genereras från Wisp628 under ett par tillfällen under tiden som xwisp2w körs, ja. Inte nödvändigtsvis just då XWisp2w *startas*, men vi menar väll igentligen samma sak. 
Vi gör nog det ja, mätte iallafall under hela tiden medans xwisp2w kördes.
>Spelar ingen roll, *NÅGOT* är inte som det ska...
>Testa med en annan PIC. Jag hittade en tidigare version av 628 (PIC16F628-20I/P) som jag kan skicka över om du PMar din adress till mig.
>Denna skilljer sig marginellt från 628A, men skall för detta fungera OK.
Tack så mycket, har PM:at dig min adress.
>Mitt erbjudande att ta en titt på din Wisp628 (eller i alla fall verifiera att/om den är OK) kvarstår.
Tack så mycket ännu en gång:) Tänkte låta en kompis kolla på den också, annars får jag nog tacka ja till erbjudandet=)

Vi gör nog det ja, mätte iallafall under hela tiden medans xwisp2w kördes.
>Spelar ingen roll, *NÅGOT* är inte som det ska...
>Testa med en annan PIC. Jag hittade en tidigare version av 628 (PIC16F628-20I/P) som jag kan skicka över om du PMar din adress till mig.
>Denna skilljer sig marginellt från 628A, men skall för detta fungera OK.
Tack så mycket, har PM:at dig min adress.
>Mitt erbjudande att ta en titt på din Wisp628 (eller i alla fall verifiera att/om den är OK) kvarstår.
Tack så mycket ännu en gång:) Tänkte låta en kompis kolla på den också, annars får jag nog tacka ja till erbjudandet=)
>OK. Mycket tyder på att din Wisp628 har problem att få fram Vpp (13V) och för att felsöka bör man nog ha den framför sig...
Mycket riktigt.
Testade att ansluta en LED(med motstånd) mellan +5v och pin6 på d-suben(till wisp:en)
Och den blinkade två gånger när jag anslöt strömmen, vilket den ska göra (läste jag någonstans.)
Ska låta fassan ta en koll på själva wisp:en också, se om han ser något fel.
*edit*
LED:en mellan +5v och pin6 blinkar även när jag kör xwisp2w programmet, fast bara en blinkning denna gången.
*edit2*
Nu när jag har lysdioden inkopplad mellan +5v och pin6 så blinkar den ju när jag kör xwisp2w(blinkar vid flera tillfällen nu), men nu får jag även en annan output, som ser mycket bättre ut.
Får dock ej 13V mellan MCLR och GND (det kan vara att min multimeter inte hinner med, för den ändras lite, men den går från 4.85V ner till 4.75V ungefär).
outputen:
*edit3*
Problem löst=)
Visade sig att kretskortet (till wisp:en) var lite dåligt etsat eller något, i vilket fall som hällst så hade det runda runt ett hål som lödtennet fastnar på försvunnit på två stycken hål. Så jag fick löda dit kablar undertill på 2ställen. Och nu fungerar allting som det skao=) Har t.o.m. fått en led att blinka;) (votis blink a led mojs)
Vill tacka allihopa som har försökt hjälpa mig, specielt sodjan för otroligt bra support (eller vad man ska kalla det för)
Mycket riktigt.
Testade att ansluta en LED(med motstånd) mellan +5v och pin6 på d-suben(till wisp:en)
Och den blinkade två gånger när jag anslöt strömmen, vilket den ska göra (läste jag någonstans.)
Ska låta fassan ta en koll på själva wisp:en också, se om han ser något fel.
*edit*
LED:en mellan +5v och pin6 blinkar även när jag kör xwisp2w programmet, fast bara en blinkning denna gången.
*edit2*
Nu när jag har lysdioden inkopplad mellan +5v och pin6 så blinkar den ju när jag kör xwisp2w(blinkar vid flera tillfällen nu), men nu får jag även en annan output, som ser mycket bättre ut.
Får dock ej 13V mellan MCLR och GND (det kan vara att min multimeter inte hinner med, för den ändras lite, men den går från 4.85V ner till 4.75V ungefär).
outputen:
Kod: Markera allt
C:\>xwisp2w port 1 go b628-1
File B628-1.Hex loaded and is Intel Hex format conforming
Detected target: 16F628A revision 08 (ID=1068)
Target erased
Transferring image to 16F628A via Wisp628
Transferring program memory...OK!
Verifying program memory......OK!
Transferring ID memory........OK!
Verifying ID memory...........OK!
Transferring data memory......OK!
Verifying data memory.........OK!
Transferring fuses memory.....Wbus command failure
Write-Verify failed after 0.56 seconds, rc 21!
XWisp2 failed after 1.37 seconds, rc 21!
Problem löst=)
Visade sig att kretskortet (till wisp:en) var lite dåligt etsat eller något, i vilket fall som hällst så hade det runda runt ett hål som lödtennet fastnar på försvunnit på två stycken hål. Så jag fick löda dit kablar undertill på 2ställen. Och nu fungerar allting som det skao=) Har t.o.m. fått en led att blinka;) (votis blink a led mojs)
Vill tacka allihopa som har försökt hjälpa mig, specielt sodjan för otroligt bra support (eller vad man ska kalla det för)

jahaja, där ser man... 
Skulle du kunna t.ex ta en bild av undersidan av Wisp628'an och rita dit ett par pilar (eller på annat sätt markera) var problemet var. Jag skulle vilja kolla ett par av de mönsterkort som jag har hur det ser ut. Eller bara ange med komponent nummer vilka vilen/vilka anslutningar det var ?
Tror du att "felet" var från början på mönsterkortet, eller kan det ha uppstått under monteringen ?
Hur som helst, det inte så värst många lödpunkter, så jag tycker faktiskt att detta borde ha upptäckts vid en första lödavsyning. Men du var ju 100% säker att allt var OK, så kanske inte...
Fint att allt fungerar som det ska i alla fall !

Skulle du kunna t.ex ta en bild av undersidan av Wisp628'an och rita dit ett par pilar (eller på annat sätt markera) var problemet var. Jag skulle vilja kolla ett par av de mönsterkort som jag har hur det ser ut. Eller bara ange med komponent nummer vilka vilen/vilka anslutningar det var ?
Tror du att "felet" var från början på mönsterkortet, eller kan det ha uppstått under monteringen ?
Hur som helst, det inte så värst många lödpunkter, så jag tycker faktiskt att detta borde ha upptäckts vid en första lödavsyning. Men du var ju 100% säker att allt var OK, så kanske inte...

Fint att allt fungerar som det ska i alla fall !
Bilderna blir inte så bra för blixten bländar upp hela kortet typ, så det blir bara en stor vit fläck, på ett ungefär.
Men dessa vi jag löda kablar imellan:
motstånd 1(R1) ben som går till transistorns ena ben, som sedan går vidare till motstånd6(R6)
R6 är sedan kopplat till d-subens 5:e pen=)
Sen satte jag även en sladd mellan ben8(på d-suben) till R3, behövdes ju igentligen inte då ben8 inte används, men det tänkte jag inte på när jag satt och mätte
Men dessa vi jag löda kablar imellan:
motstånd 1(R1) ben som går till transistorns ena ben, som sedan går vidare till motstånd6(R6)
R6 är sedan kopplat till d-subens 5:e pen=)
Sen satte jag även en sladd mellan ben8(på d-suben) till R3, behövdes ju igentligen inte då ben8 inte används, men det tänkte jag inte på när jag satt och mätte