Byta ut en pot mot signaler
Byta ut en pot mot signaler
Ja det låter skumt men vet inte vad jag ska skriva för rubrik när jag knappt vet själv vad man ska göra.
Just nu har jag en pot som jag vrider på beroende hur snabbt två motorer ska gå.
Men om jag vill byta ut pot mot elektronik, dvs jag har två knappar (+ och -) och vill styra hastigheten på det sättet, hur gör man då??
Finns det något enkelt bra sätt.
Tanken är att jag ska trycka exempelvis på plus ett antal gånger och den höjer hastigheten varje gång till den är på 100%
Samma sa när jag trycker på minusknappen.
Just nu har jag en pot som jag vrider på beroende hur snabbt två motorer ska gå.
Men om jag vill byta ut pot mot elektronik, dvs jag har två knappar (+ och -) och vill styra hastigheten på det sättet, hur gör man då??
Finns det något enkelt bra sätt.
Tanken är att jag ska trycka exempelvis på plus ett antal gånger och den höjer hastigheten varje gång till den är på 100%
Samma sa när jag trycker på minusknappen.
Re: Byta ut en pot mot signaler
Som ofta så är svaret att "det beror på"...
Vad är det för motorer? Vad är det för drivers?
Det du vill göra går att göra på många olika sätt, det absolut enklaste är att byta motordrivare till drivare som har den funktion du eftersöker. En annan variant kan vara att använda en mikrokontroller (PIC, AVR eller liknande) och den digital potentiometer, det kan vara lämpligt om det är omöjligt eller alldeles för dyrt att byta drivare.
Vad är det för motorer? Vad är det för drivers?
Det du vill göra går att göra på många olika sätt, det absolut enklaste är att byta motordrivare till drivare som har den funktion du eftersöker. En annan variant kan vara att använda en mikrokontroller (PIC, AVR eller liknande) och den digital potentiometer, det kan vara lämpligt om det är omöjligt eller alldeles för dyrt att byta drivare.
Kan inte byta drivers, det är färdigköpta motorhuvud som drivs av några stavbatterier
Ok tittar runt lite efter tipset om en digital potentiometer.
Med hjälp av denna video så fattar man lite mer och det verkar vara det som man är ute efter.
Eftersom man är ute efter en 20K så verkar det bara finnas två och den ena hade 256 steg och den andra 1024.
Lite väll häftigt med 256, det blir en fasligt massa tryckande
Det verkar finnas en 10K som ligger på 100 steg men det är lite för dåligt men det kanske finns en lösning till det?
Med hjälp av denna video så fattar man lite mer och det verkar vara det som man är ute efter.
Eftersom man är ute efter en 20K så verkar det bara finnas två och den ena hade 256 steg och den andra 1024.
Lite väll häftigt med 256, det blir en fasligt massa tryckande
Det verkar finnas en 10K som ligger på 100 steg men det är lite för dåligt men det kanske finns en lösning till det?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag tror jag förstår vad du menar, Trodde.
För om 256 är för mycket och hundra är för lite, vad är då rätt?
Men jag vill också ha en skala, som är ställbar.
Idag har jag mekaniskt om 40 -70 ohm för 12 voltsreglering.
Vad är svaret?
Vad är svaret?
- Klas-Kenny
Använd en µC till att styra den digitala potentiometern så är det ju hur lätt som helst att ställa in i mjukvara hur stora steg som ska tas.
Lasp skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, Trodde.
Vad är svaret?
Nja 100 är bra.
Det motorhuvudet jag har nu styrs med en 20K pot när det gäller hastigheten.
Kör jag en med 256 steg så får jag trycka väldigt mycket för att den ska reagera om jag behöver att den ska gå lite snabbare.
Men om det är den enda lösningen så får det bli det.
Kan ju vara bra om jag vill fin justera men det blir ett fasligt klickande på joysticken
Klas-Kenny skrev:Använd en µC till att styra den digitala potentiometern så är det ju hur lätt som helst att ställa in i mjukvara hur stora steg som ska tas.
Ehh ok, jag vet vad en µC är men har aldrig jobbat med en digitala potentiometern så det får jag nog plugga lite på
Men jag ger mig inte, har löst en stor pusselbit med att läsa av en trådlös joystick så denna "lilla" problem ska inte hindra mig
- prototypen
Jag tycker ju alltid det är lite enklare att sätta ihop lite hårdvara. Två st 74XX193 som direkt styrs med en upp och en nedknapp och ett R-2R nät. Det ger en spänning ut som kan styra motor..
Valbart hur många bitar man använder. 32/64/128/256 steg.
Protte
Valbart hur många bitar man använder. 32/64/128/256 steg.
Protte
Intressant, kan du förklara mer?
Jag är mer av en programmeringsnisse så elektronik med kretsar låter jag experter hjälpa en med
Jag är mer av en programmeringsnisse så elektronik med kretsar låter jag experter hjälpa en med
Det viktiga här för att kunna svara vettigt är att veta hur det
ser ut där potten sitter. Vad är det för spänningar in på pottens
båda ändar och vilket intervall på spänning ut förväntas?
Eller sitter det bara som ett variabelt motstånd? D.v.s
antingen med anbart två anslutningar anslutna eller med
"wipern" kopplad ihop med den ena änden?
ser ut där potten sitter. Vad är det för spänningar in på pottens
båda ändar och vilket intervall på spänning ut förväntas?
Eller sitter det bara som ett variabelt motstånd? D.v.s
antingen med anbart två anslutningar anslutna eller med
"wipern" kopplad ihop med den ena änden?
sitter en vanlig K20 skjutpot som två ben går till en anslutning och den andra går till en annan och styr 4 st 1,5v stavbatterier till två motorer.
Otydligt. Försök igen.
Går hela motorströmmen genom potten?
Styr inte potten någon drivelektronik för motorn?
"Två ben" säger ingenting...
Går hela motorströmmen genom potten?
Styr inte potten någon drivelektronik för motorn?
"Två ben" säger ingenting...
Ahh du menar så.
Nää jag tror den är primitiv joystick. med fyra knappar under en viktbräda som är kopplad till var sin tråd.
Den gemensama ledningen är kopplad till potten så hela motorstyrningen går igenom potten.
Har tittat på joysticken men inte motorhuvudet för öppnar jag den så får jag nog inte ihop den.
Nää jag tror den är primitiv joystick. med fyra knappar under en viktbräda som är kopplad till var sin tråd.
Den gemensama ledningen är kopplad till potten så hela motorstyrningen går igenom potten.
Har tittat på joysticken men inte motorhuvudet för öppnar jag den så får jag nog inte ihop den.
Stegen där motståndet skulle öka eller minska beror främst på upplösningen av den digitala potentiometern.
En enda knapptryckning på din knapp kan ge dig en stor ökning av motståndet om du väljer med en låg upplösning digital potentiometer. För fina tuninig du kan lägga en annan uppsättning av kontroll och en hög upplösning digipot.
hittar du mer information om digipot här.
http://www.resistorguide.com/digital-potentiometer/
En enda knapptryckning på din knapp kan ge dig en stor ökning av motståndet om du väljer med en låg upplösning digital potentiometer. För fina tuninig du kan lägga en annan uppsättning av kontroll och en hög upplösning digipot.
hittar du mer information om digipot här.
http://www.resistorguide.com/digital-potentiometer/