Hej
Jag ska bygga en trappbelysning och har fått tag i en styrenhet som använder IR-sändare och -mottagare. Jag har frågat leverantören om det är möjligt att byta ut dessa sensorer mot PIR-sensorer istället. Anledningen är att jag har svårt att montera på båda sidor om trappan. Jag har fått följande svar från honom.
"Yes this is possible. The sensor input of the controller expects a 0 - 5V signal (0V at no detection, 5V at detection). If the voltage of the sensor is different you can use an open collector transistor output. The controller has internal pullup resistors."
Finns det någon som vet en PIR-sensor som går på 12V och lämnar 5V ut vid påverkan? Jag har letat och hittar inte någon klockren sensor. Om inte så kanske någon kan förklara hur jag löser det med open collector transistor output.
Tacksam för svar.
Byta ut IR-sändare/mottagare mot PIR-sensor
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Byta ut IR-sändare/mottagare mot PIR-sensor
Kretsen har intern pull-up. Alltså kan du ta en NPN-transistor, kollektorn till ingången och emittern till jord. Så länge transistorn har spänning på basen så leder den, ingången hålls låg och belysningen släckt.
PIR-sensorns utgång kan sedan mata basen via en spänningsdelare och ett seriemotstånd. Ungefär så kanske?
PIR-sensorns utgång kan sedan mata basen via en spänningsdelare och ett seriemotstånd. Ungefär så kanske?
-
- Kontakt:
PIRar brukar ha reläutgång vad jag sett.
Då den har intern pullup, samt att 0v=Nodetection 5v=detection så betyder det att lampan kommer att "detektera närvaro" när inget är anslutet.
Vad du gör är då att koppla en kabel från COM på PIRens relä till GND/- på styrenheten.
Sedan kopplar du en kabel från NC (Anledningen till att du måste ha NC är att PIRen ska dra ner ingången till jord när inget detekteras - därmed kommer styrenheten detektera "ingen detektion") till ingången på styrenheten.
Om styrenheten går på 12v kan den dela strömförsörjning med PIRen.
Annars kan du haka på en sådan här:
http://www.parallax.com/StoreSearchResu ... fault.aspx
Ger ut 0v vid ingen detektion och 5v vid detektion, utgångspinnen kan kopplas direkt in i styrenheten, PIRen och styrenheten måste då dela jord. Dock måste den matas med 5v, det går att göra via en spänningsregulator om bara 12v finns att tillgå. Borde dock finnas en Vdd eller Vcc som ger ifrån sig 5v på styrenheten.
Då den har intern pullup, samt att 0v=Nodetection 5v=detection så betyder det att lampan kommer att "detektera närvaro" när inget är anslutet.
Vad du gör är då att koppla en kabel från COM på PIRens relä till GND/- på styrenheten.
Sedan kopplar du en kabel från NC (Anledningen till att du måste ha NC är att PIRen ska dra ner ingången till jord när inget detekteras - därmed kommer styrenheten detektera "ingen detektion") till ingången på styrenheten.
Om styrenheten går på 12v kan den dela strömförsörjning med PIRen.
Annars kan du haka på en sådan här:
http://www.parallax.com/StoreSearchResu ... fault.aspx
Ger ut 0v vid ingen detektion och 5v vid detektion, utgångspinnen kan kopplas direkt in i styrenheten, PIRen och styrenheten måste då dela jord. Dock måste den matas med 5v, det går att göra via en spänningsregulator om bara 12v finns att tillgå. Borde dock finnas en Vdd eller Vcc som ger ifrån sig 5v på styrenheten.
Hej
Tack för svaren. Hittade en sensor på Conrad som drivs med 12V men jag blir inte riktigt klok på utgångsspänningen. Jag tolkar den som 0,2V men är inte säker.
conrad.se/RÖRELSESENSOR-12V.htm?websale..conrad-swe..RÖRELSESENSOR+12V
Prallax-sensorn kan vara ett alternativ. Fixa 5V är ju ingen omöjlighet.
Bifogar en bild på ingångarna.
Tack för svaren. Hittade en sensor på Conrad som drivs med 12V men jag blir inte riktigt klok på utgångsspänningen. Jag tolkar den som 0,2V men är inte säker.
conrad.se/RÖRELSESENSOR-12V.htm?websale..conrad-swe..RÖRELSESENSOR+12V
Prallax-sensorn kan vara ett alternativ. Fixa 5V är ju ingen omöjlighet.
Bifogar en bild på ingångarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 15 februari 2013, 22:47:10, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim - försök att hålla länkar korta
Anledning: urltrim - försök att hålla länkar korta
-
- Kontakt:
Av conraddetektorn att döma verkar det som att den ger ut en analog signal beroende på hur "starkt" den detekterar, så att man ska kunna ställa in känsligheten i målapplikationen.
Säker på att den ger 12v ut på mottagarnas strömförsörjning? Prova mät medans styrenheten är inkopplad. Röd-blå är antagligen strömförsörjning och gul är utsignal.
om röd-blå är 5v och ger 5v när den detekterar (dvs inte får något ljus på sig från sändaren) så kan du haka in parallaxsensorn direkt på ingångarna utan något emellan.
Säker på att den ger 12v ut på mottagarnas strömförsörjning? Prova mät medans styrenheten är inkopplad. Röd-blå är antagligen strömförsörjning och gul är utsignal.
om röd-blå är 5v och ger 5v när den detekterar (dvs inte får något ljus på sig från sändaren) så kan du haka in parallaxsensorn direkt på ingångarna utan något emellan.