Emc på raspberry pi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Emil95

Emc på raspberry pi

Inlägg av Emil95 »

funderar på om det är någon här som har någon erfarenhet av att köra Emc från Techtrade på en raspberry pi?
Tycker inte att det verkar särskilt ekonomiskt att ha en stor energikrävande dator igång 24/7, för att kunna se hur mycket energi man förbrukar var man än är. Så funderar på att köra en raspberry pi för det men vet inte om det är något bra då jag vad jag har läst bara kan köra linux på den stämmer det? skulle gärna ha något windowsbaserat då jag bara har använt det.
Har googlat men utan att få svar på mina frågor.
raspberryn ska tydligen bara dra ca. 5W
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Emc på raspberry pi

Inlägg av Meduza »

Kan svara att det inte går ännu, finns folk som jobbar på det, men realtidskärnan RTAI är inte portad till ARM-processorn i hallonpajen ännu tyvvär.

EDIT: Svarade bara på rubriken och förutsatte att EMC syftade på EMC2, brukar vara så när det pratas här på forumet :)
Du kan glömma ovanstående.
Senast redigerad av Meduza 15 februari 2013, 15:01:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Det sitter en ARM11-baserad processor i den (BCM2835 / ARM1176JZF-S), alltså ingen möjlighet att köra (vanliga) Windows på den.
Du kan inte tänka dig att köra nån annan mjukvara för energiförbrukningsloggning? Finns säkert en bunt på nätet som satt upp liknande projekt.
Emil95

Inlägg av Emil95 »

Funderade först på att köra 1-wire men det känns lite väl på kostat för att läsa av elmätaren till en "webbsida"
Emil95

Inlägg av Emil95 »

Men är det möjligt att lägga upp det direkt till en webbadress utan egen server och dylikt?
Skriv svar