Hur kan jag styra min motordyno?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
primer

Hur kan jag styra min motordyno?

Inlägg av primer »

Första inlägget här på forumet!

jag har byggt mig en egen motorbromsbänk för att kunna belasta och mäta effekt i en bilmotor!
och nu hade jag tänkt att försöka mig på att ordna till någon styrning till denna men har inte mycket erfarenhet av elektronik och programering.
motorbromsen är en vattenturbin som är kopplad till motorn och bromsar motorn! mer vatten i bromsen ju mer bromsar den.
alltså skulle jag vilja styra tex en servomotor som är kopplad till en vattenventil som ska kunna öppna och stänga hyffsat snabbt! och gärna kunna öppna och stängas manuellt med potensimeter.
vill kunna ta in varvtal från motorn och låsa motorn på tex 4000rpm och låta elektroniken hålla den där oavsett hur mycket gas man har.
skulle även vilja kunna köra svep på tex 600rpm/sek från tex 1000-7000rpm.

har sett att det finns ett kit att köpa från tex Arduino som man kan ta in info och styra grejer med är detta något som skulle gå att genomföra?
behöver inte just vara en arduino bara ett exempel

tips mottages gärna
bearing

Re: Hur kan jag styra min motordyno?

Inlägg av bearing »

Japp, skaffa en arduino eller liknande och labba med en PID-regulator i mjukvaran.
primer

Inlägg av primer »

Vilken arduino ska man ha? Finns ju nåt som heter UNO och en som heter amega vad är skillnaden på dessa ?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag är inte så insatt i Arduino. Jag vet att det oftast sitter en AVR på dem. Modellen brukar heta ATmega168 eller ATmega328.

Själv har jag bara använt ATmega168 lös, med C-kod kompilerad i avr-gcc. Men det är inte så stor skillnad. Ifall man skriver ett Arduino-program kommer det så småningom översättas till C-kod för avr-gcc.

Jag tror det blir enklast med valfri Arduino i normalstorlek, d.v.s att man kan ansluta en "shield". Det finns även minivarianter, som har kortare avstånd mellan stiftlisterna, men då måste man dra "lösa tåtar" till eventuella tillbehör.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Nu vet jag inte om du är samma kille som jag såg på Sävar.
Men där finns det en som har byggt en bromsbänk runt en Aroundio.

Kolla lite där.
Tror det låg under avancerad motorteknink.

Tommy
Skriv svar